Sparkle Geforce GT 240 blåser damm

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Sparkle Geforce GT 240 blåser damm

Sparkle utökar serien Calibre med Nvidia Geforce GT 240.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Casemod-mästare
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2009

snyggt med en fläkt i 2 färger

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Intressant men ser inte riktigt vitsen. Budgetkort som bör kunna kylas passivt. Även om nu fläktlösningen kan få bort dammet så är detta fortfarande kvar i chassit, och dras förmodligen tillbaks efter 30 sekunder?

Kul med nya lösningar iallafall.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
snyggt med en fläkt i 2 färger

Det är ju å andra sidan 2 lager av fläktar som blivit ihopsatta till en del. Varje fläkt har sin egen färg. Någon som inte läste så noga och inte tittade på alla bilder?

EDIT: Utlåtandet redigerat då det tydligen gick att misstolka. Jag tycker dock att det låter lite mer argsint nu, men detta är iaf inte meningen så ingen behöver ta illa upp.
Förstår dock att det ser ut som en enda fläkt om man kollar lite snabbt så jag var kanske lite onödigt petig.
I vilket fall som helst, rätt ska vara rätt

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C8H10N4O2
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det är ju å andra sidan 2 fläktar. Någon som inte läste så noga och inte tittade på alla bilder?

Tror nog att du ska läsa och titta på bilderna igen, då de skrev "fläkten är nämligen utrustad med blad i dubbla lager...". Det är alltså två lager som sätts ihop till en fläkt.

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Det är ju å andra sidan 2 fläktar. Någon som inte läste så noga och inte tittade på alla bilder?

Det står ju i artikeln "Fläkten är nämligen utrustad med blad i dubbla lager" så därför tolkar jag att det är en fläkt. Tittar man på bilden ser man att bladen ser ut att gå i varandra, men jag kanske ser fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hallsberg
Registrerad
Aug 2002

Hmm är det bra jag som ser illa men det ser ut som att VGA-kontakten inte är fastlöd till PCBn!?

Annars var det en rätt smart lösning med fläkten...

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Intressant men ser inte riktigt vitsen. Budgetkort som bör kunna kylas passivt. Även om nu fläktlösningen kan få bort dammet så är detta fortfarande kvar i chassit, och dras förmodligen tillbaks efter 30 sekunder?

Kul med nya lösningar iallafall.

Håller med, verkar som det blivit lite sämre med passiva grafikkort från nvidia-tillverkarna på sistone. Är på jakt efter ett med dubbla DVI-utgångar och det är 9500GT som gäller då...
Kommer väl i och för sig nya budgetkort iom 300-serien antar jag.

««« »»»

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Hmm är det bra jag som ser illa men det ser ut som att VGA-kontakten inte är fastlöd till PCBn!?

Haha, håller med dig, ser ut som att den inte är fastlödd alls

[B][I]CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | Gigabyte G1 GTX1070ti | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 PRO 500GB | Steelseries Sensei, Rival | Audio-technica ath-m50x | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stallarholmen
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Så ser det ut på ett av mina gamla GeForce 4 också. :S

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Fläkt i dubbla lager är inte sant. 14 blads fläkt gjuten i två stycken är mer korrekt. Möjligen att det kan vara nivåskillnad på någon millimeter mellan de båda halvorna, men definitivt inte två lager. Kul grej att fläkten motroterar vid start för självrensning.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

Den där fläktlösningen tenderar väl att vara mycket effektiv men också väldigt högljöd från turbulens/fläktljud.

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - GTX 1080 ti - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 4x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2009

Jävlar! en 240 (bilskämt)

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Tror nog att du ska läsa och titta på bilderna igen, då de skrev "fläkten är nämligen utrustad med blad i dubbla lager...". Det är alltså två lager som sätts ihop till en fläkt.

Nu märker du ord, det ser fortfarande ut som 2 fläktar. Att dessa sedan kanske är ihoplimmade och drivs av en och samma motor är en annan sak.
Det finns ju inte en enda anledning till varför de skulle sitta på oberoende axlar då olika hastigheter bara skulle skapa turbulens. Jag trodde att det var logiskt, men om det nu går att misstolka mitt inlägg så ska jag ändra på det. + att som Hardware guy skrev så är det inte någon större nivåskillnad mellan dem så bladen skulle ta i varandra då...

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Det finns ju inte en enda anledning till varför de skulle sitta på oberoende axlar då olika hastigheter bara skulle skapa turbulens.

Det råder turbulent strömning kring alla datorkylare, för det kyler bättre då.

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mansonite
Haha, håller med dig, ser ut som att den inte är fastlödd alls

Trådlöst

| InWin 303 | MSI X99A MPOWER | Intel Core i7-5930K | 32GB Corsair Vengeance LPX | Nvidia GeForce GTX Titan XP | 240GB HyperX Predator M.2 | x2 500GB Samsung 850 EVO | Asus PG279Q | Vattenkylning | Mayflower Objective2/ODAC | Sennheiser HD700 | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Apr 2007

Det där dammsystemet tycker ja låter bra, brukar bli jäkla massa damm som stoppar luften från att ta med sig värmen från flänsarna. Visst dammet blir fortfarande kvar i burken men det underlättar mycket om det kan tas bort från själva kylflänsen och fläkten. Men blir den inte tyst så är det inget jag är intresserad av ändå. GT 240 är för övrigt lite väl högt prissatt om man jämför med modeller från AMD.

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Press-fit på kontakter har varit vanligt sen slutet av 80-talet.

På Ericsson började man med bakplanen till CMS8800 radiobasstationerna, 96-polig press-fit. Ett elände att montera om bakplanens plätering diffade lite för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Frågan är väll hur damsugaren fungerar i praktiken, och om den låter mkt vid full belastning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Löjligt med en tvådelad fläkt, som om det skulle göra skillnad, ren reklam grej. Dammrensningen verkar dessto smartare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike Spike
Löjligt med en tvådelad fläkt, som om det skulle göra skillnad, ren reklam grej. Dammrensningen verkar dessto smartare.

Det gör skillnad, längre livslängd! Men sen och andra sidan. Fläktar håller ett x antal år ändån så det är egentligen rätt vad du säger. Onödigt, men lite mer "kvalité" kan man ju inte klaga på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
Det gör skillnad, längre livslängd! Men sen och andra sidan. Fläktar håller ett x antal år ändån så det är egentligen rätt vad du säger. Onödigt, men lite mer "kvalité" kan man ju inte klaga på.

Titta på fläktbladen. Skulle lika gärna kunna vara gjuten i ett stycke och vartannat blad målat i annan färg, men nu har de gjutit den i två stycken i olika färg, som monterats ihop till en enhet. Att kalla den för fläkt i två lager är felaktigt reklamsnack.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007

Håller med ovanstående. Artikeln borde redigeras eftersom det upperbarligen är rent skitsnack.

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001

Fläktblad med raka kanter* som passerar över en annan rak (fläns eller hubfästen i fläkten) kant kan ge upphov till missljud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Titta på fläktbladen. Skulle lika gärna kunna vara gjuten i ett stycke och vartannat blad målat i annan färg, men nu har de gjutit den i två stycken i olika färg, som monterats ihop till en enhet. Att kalla den för fläkt i två lager är felaktigt reklamsnack.

(Ger mig inte in i diskussionen angående om det är en eller två fläktar)
Anledningen är väl snarare att man ville ha en lite flashigare fläkt i olika färger. Och då är det mer ekonomiskt att använda två gjutformar och gjuta med färgsatt plast direkt. Sänker troligtvis tillverkningskostnaderna gentemot att måla vartannat fläktblad senare.

* Leading edge. Vad kan det bli på svenska tro?

Nej är också service.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004

ser verkligen ut att låta jobbigt...

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

...men för oss andra?

När jag själv köper ett nytt grafikkort, brukar kylaren från mitt gamla få flytta över, varvid den kylare som är förmonterad förblir oanvänd.
I dem fall där kylaren inte passar, eller är för klen, uppgraderar jag till en lämplig grafikkorts-kylare från tredje part.

Många gör nog som jag och skulle föredra kylar-lösa grafikkort där man kan montera sin egen kylare.
Om tillverkarna av grafikkort skulle sälja kylar-lösa grafikkort skulle det spara kostnad och material.
Man kan ju köpa processorer utan medföljande kylare, så varför inte grafikkort utan medföljande kylare?

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
När jag själv köper ett nytt grafikkort, brukar kylaren från mitt gamla få flytta över, varvid den kylare som är förmonterad förblir oanvänd.
I dem fall där kylaren inte passar, eller är för klen, uppgraderar jag till en lämplig grafikkorts-kylare från tredje part.

Många gör nog som jag och skulle föredra kylar-lösa grafikkort där man kan montera sin egen kylare.
Om tillverkarna av grafikkort skulle sälja kylar-lösa grafikkort skulle det spara kostnad och material.
Man kan ju köpa processorer utan medföljande kylare, så varför inte grafikkort utan medföljande kylare?

För liten marknad och en garantifråga troligen. Processorer utan bundlad kylare är väl rätt ovanligt idag? Minns att det var väldigt vanligt för flera år sedan, Socket A-tiden blandannat.
Jag hade dock gärna sett kylarlösa grafikkort med, men det förutsätter att tredjepartskylarna blir fler och bättre.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Fläktblad med raka kanter* som passerar över en annan rak (fläns eller hubfästen i fläkten) kant kan ge upphov till missljud.

(Ger mig inte in i diskussionen angående om det är en eller två fläktar)
Anledningen är väl snarare att man ville ha en lite flashigare fläkt i olika färger. Och då är det mer ekonomiskt att använda två gjutformar och gjuta med färgsatt plast direkt. Sänker troligtvis tillverkningskostnaderna gentemot att måla vartannat fläktblad senare.

* Leading edge. Vad kan det bli på svenska tro?

"Leading edge" heter fläktbladets framkant på svenska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Först och främst vill jag ha dammet i ett filter i chassit till datorn, intressant om fler tillverkare väljer att deras komponenter ska "hosta" när man stänger av.

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.