Söka sommarjobb - hjälp med CV

Permalänk

Söka sommarjobb - hjälp med CV

Hej!

Jag ska söka sommarjobb nu. Håller på med mitt CV.
En fråga bara, på t.ex. Siba så ska man skicka in ett "Personligt brev" och en "Meritförteckning".
Är det i personliga brevet som jag skriva om mig själv, vad jag brinner för, mina kunskaper, tidigare jobb osv.?
Och i meritförteckning ska jag skriva t.ex. vilka skolor jag har gått på osv.?
Ska man ha med betyg någonstans?
Använder den här mallen när jag skriver:

http://www.cvmallar.se/

Är 17 år om ni undrar varför jag inte redan har ett CV. Har med andra ord ingen erfarenhet alls av jobb, men tänkte det kan vara värt att försöka i alla fall.:)
Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Re: Söka sommarjobb - hjälp med CV

Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Hej!

Jag ska söka sommarjobb nu. Håller på med mitt CV.
En fråga bara, på t.ex. Siba så ska man skicka in ett "Personligt brev" och en "Meritförteckning".
Är det i personliga brevet som jag skriva om mig själv, vad jag brinner för, mina kunskaper, tidigare jobb osv.?
Och i meritförteckning ska jag skriva t.ex. vilka skolor jag har gått på osv.?
Ska man ha med betyg någonstans?
Använder den här mallen när jag skriver:

http://www.cvmallar.se/

Är 17 år om ni undrar varför jag inte redan har ett CV. Har med andra ord ingen erfarenhet alls av jobb, men tänkte det kan vara värt att försöka i alla fall.:)
Tacksam för hjälp!

Blir du 18 innan sommaren? För vad jag vet så tar de inte in personer som inte har fyllt 18 år på sådana kedjor.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Blir du 18 innan sommaren? För vad jag vet så tar de inte in personer som inte har fyllt 18 år på sådana kedjor.

Nej, blir tyvärr inte 18. Men till andra ställen om de skulle ha samma upplägg med "Personligt brev" och "Meritförteckning"?

Permalänk

kontakter.. kontakter.. kontakter..

att skicka brev hit o dit hjälper föga på tok för måpnga sökande och lätt att säga nej. pratar man i telefon elelr ens far känns någon som behöver hjälp är det större chans man får ått man är ute efter.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att gå runt till olika ställen och få en personlig kontakt med chefen eller personalansvarige. Då får dom en bättre syn på hur och vem du är än bara ett papper.

//Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
Ett tips är att gå runt till olika ställen och få en personlig kontakt med chefen eller personalansvarige. Då får dom en bättre syn på hur och vem du är än bara ett papper.

//Johnny

okej, men är det inte bra att ha med ett CV då? Och ska man ringa först eller gå till butiken och fråga om man får lämna sitt CV till chefen? Eller boka möte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
okej, men är det inte bra att ha med ett CV då? Och ska man ringa först eller gå till butiken och fråga om man får lämna sitt CV till chefen? Eller boka möte?

Sök på CV på nätet så får du hår många förslag på CV som helst. Välj då ett lämpligt exempel och följ det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Sök på CV på nätet så får du hår många förslag på CV som helst. Välj då ett lämpligt exempel och följ det.

Som du kanske inte såg så länkade jag till en mall som jag använder när jag skriver CV:t men sen var frågan vad som ska stå i meritförteckningen som många vill att man ska ha (separat dokument för det).
Sen hur du citerar det kan jag inte förstå! Jag frågar tre helt andra saker och du svara knappt på frågan som jag ställde i mitt första inlägg...(?)

Permalänk
Medlem

I meritförteckningen ska du skriva:
Utbildning
Ev pågående utbildning
Tidigare arbeten
Eventuella kurser du läst förutom skolan
Betydelsefulla poster du haft, typ elevråd osv..
och sen refernser. och skriv ut refernserna direkt och inte "mot begäran".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nej du ska inte ha "referenser" för sig själv. Det ska stå längst ner på cv-pappret. Och skriv inte "mot begäran". Skriv referenser direkt så arbetsgivaren enkelt kan ringa ditt förra jobb och undra hur dan du är.
Om de har någon rutin att först ha intervju innan de kollar referenser så spelar det ju självklart ingen roll om de vet referenserna innan intervjun (kritik mot hemsidan du länkade).

okej, men nu blir det här mitt första sommarjobb så behöver inte oroa mig så mycket för det kanske...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
okej, men nu blir det här mitt första sommarjobb så behöver inte oroa mig så mycket för det kanske...

Du kanske kan skriva dit någon lärare eller annan objektiv person som känner dig (inte din syrra eller mor).

Permalänk
Medlem

Angående hur du ska lämna in CV etc. så beror det på. Om företaget har annonserat att de söker sommarvikarier på t.ex. arbetsförmedlingen så finns det alltid angivet hur du söker där. Oftast ska det skickas in på mail.

Om företaget i fråga inte har annonserat efter sommarvikarier officiellt men du kanske har fått veta att någon skulle behövas i alla fall så skulle jag göra så här:
1. Ring företaget, presentera dig (väldigt kortfattat, de ska bara bli intresserade), fråga om du kan få komma förbi och lämna ditt CV. Boka inget formellt möte, det ska en person som är personalansvarig inte ha tid med (min personliga åsikt).
2. Lämna in ditt CV personligen. Här kan du om du vill ställa ett par fina frågor, frågorna ska visa att du är intresserad av företaget i fråga. Läs på lite snabbt om branschen de är aktiva i och spinn vidare på det sen.
3. Var inte för påflugen, oroa dig om du inte får svar dagen efter du lämnat din ansökan. Att anställa folk tar ibland sjukt lång tid, beroende på hur många ansökningar man får in. Har du inte fått svar inom ett par veckor kan du dock ringa in igen och höra hur det gått.

Sen ett litet allmänt tips, sök så många jobb du kan. Du ska troligtvis bara jobba ett par veckor och i ett par veckor kan man till och med tycka att det är kul att jobba på en snabbmatskedja etc. Söker du bara de jobb du verkligen vill ha så är risken stor att du inte får något alls. Det är bättre att söka fler jobb och sen i slutändan kanske till och med få välja mellan två eller tre olika ställen att jobba på.

Angående referens så är MoodHooDs inne på något bra. I skolan har man oftast en mentor/klassföreståndare/whatever. Den personen eller personerna är bra referenser, förutsatt att du sköter dig i skolan. Om du håller på med någon idrott så kan en lagledare där vara en bra referens också.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
skriv ut refernserna direkt och inte "mot begäran".

Varför?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Varför?

är mer jobb om man måste ta kontakt och höra sig för.
man får en känsla dessutom att man isf bara söker för att söka jobb för ett få ersättningspengar eller nått sånt.

Bättre att ha några gammla chefer eller annat folk som kan ge en ett gott ord och bra om du rådfrågar de innan du lämnar ut deras nummer etc till din nya chef etc..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har "mot begäran" på mitt. Detta för att jag vill kunna prata med mina referenser om vad det är för jobb jag sökt och kan förvarna de att någon kommer ringa.

Detta då jag sökte massa olika jobb när jag var arbetslös för ett halvår sedan.
Om man inte har förvarnat och berättat lite om vad det är för sorts jobb man sökt för gamla chefen så kan de inte förbereda sig lika bra.

Just my two cents..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag kontaktar mina refernser innan jag skickar iväg cv osv..
Visst, spammar man varenda företag i trakten med sitt cv kanske det blir lite väl mycket ringade till gamla chefen..