Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Tänkte köpa verktyg, tips?

Hej.
Nu efter att ha tagit sönder min hammare så insåg jag att jag behöver verktyg, av bra kvalitet.
Mina verktyg just nu består av några snea skruvmejslar o nåra spikar.

Jag behöver de flesta basic verktygen som kan komma till hands, ev. lite mer datorinriktat då jag skruvar i datorer en del

Vilka märken är bra och vart finns det schyssta priser?

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | Shadowk på YouTube | www.intrnet.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Köp hela feestools sortiment så har du en vettig start

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Biltemas verktyg med 10års garanti har vettig kvalité för hemmabruk.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Köp hela feestools sortiment så har du en vettig start

Ska göra det, det är trots allt l33t färger på deras produkter.

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | Shadowk på YouTube | www.intrnet.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Men och andra sidan räcker det i stort sett med en stjärnmejsel och en tång för att skruva med datorer.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Vad heter sån där tång(?) som man använder för att skala kabler o fixa med nätverksladdar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Köp lite nya verktyg på Biltema Dock lär dig använda rätt verktyg till rätt saker och rätt mejsel till rätt skruvar. bara för det 'passar' så ska man använda en som passar till 100% och inte 72%.

Finns många olika skalare. har en typ som ser ut som en tång med käkar som skalar och man drar bort.

har ett verktyg som nyper om kablen och man sen ställer in hur långt den ska skala och sen kniper man bara åt runt handtaget. ser ut som en pistol.

Har en annan skalar som jag använder mycket till Tp kablar mm är ett hål man för in kablen som det sitter en kniv i och ett gummiband som ger spänst så att niven ligger emot hela tiden. snurrar man ena varvet så skär den djupt snurrar man åt det andra skär den inte alls djup.

ett tycke och smark helt enkelt och vad man ska använda det till.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Kanske inte det billigaste men jag kan varmt rekommendera Bahco's verktygssortiment. Finns t.ex på Harald-Nyborg.

Kom ihåg att A och O för verktyg är att man använder dem rätt annars så hjälper det inte ens om de hade haft livstids garanti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Vad heter sån där tång(?) som man använder för att skala kabler o fixa med nätverksladdar?

För att skala kablar ska du ha en kabeltång med dubbelskär, för att kontaktera nätverkskabel ska du ha en kabelskotång för 8P8C.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

ää skala kablar gör man ju med en vanlig avbitare eller kniv. Allt annat är fegt

För hemmafixande fungerar biltemas verktyg nästan jämt. Ska du dock börja skruva i bilar och andra lite tyngre grejjer bör du gå upp lite i prisklass.

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 16GB Crucial DDR4 2133 | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Nog för att det går med avbitare eller kniv men har man börjat använda en tång med dubbelskär byter man inte gärna tillbaka

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Istället för att använda crimptång så tror jag att jag kan köpa sådana här?

Om jag förstått det rätt så ska man alltså sätta in kablarna i den lilla delen o sen sätta i kontakten?
För är det så det funkar vekrar det riktigt smidigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Istället för att använda crimptång så tror jag att jag kan köpa sådana här?

Testade sådana i skolan, och jag tycker det gick lättare med vanliga kontakter. var jäkligt pilligt att få in kablarna i den lilla prylen, kunde gjort fyra vanliga på samma tid som jag gjorde den där kontakten.

För övrigt så finner jag att Co-Crafts sortiment (Clas ohlson) faktiskt är riktigt bra, avbitare, kraftig sax samt radiotång använder jag därifrån. Sen Stanley elmejslar och en liten Ryobi skruvdragare (4volt tror jag det var). Använde detta på ett bygge i höstas till diverse eljobb och allt fungerade över förväntan, speciellt saxen blev jag mycket imponerad av, klippte lätt igenom både Kulokabel och de inbrotts-säkra förpackningarna som tillverkare gillar så mycket av någon anledning. Går utmärkt att skala med också!

För nätverk kör jag också Classes prylar, tången och testaren gick väl på 200kr styck, men de fungerar mycket bra. God kvalitet all around. Undvik däremot bitsmejslar, de billiga som har massvis med bits och spärrfunktion är totalt värdelösa, vingliga och med bits som går sönder direkt.

-Citera alltid för svar-