Permalänk
Robot

BRAVO

Snabbbygge
Reviderad 100326
Jag skulle slänga lite gamla datorprylar i elskrotkontainern och hittade nytt skrot

Där fanns ett jättestort datorchassie i bra kondition.
Jag Googlade och fick fram att det kunde vara ett Chieftec Bravo modell äldre.

Det saknades hårddiskburar och det fanns bara 80mm fläktplatser 2st fram & 2st bak

Men på högra baksidan fans en plats för en 92mm fläkt i hårddiskhöjd

Hade en hårddiskbur för 4 diskar fråm ett NZXT Tempest som blivit över från mitt förra bygge (Se bygglogg H2O)

Hade en intelprosessor som jag inte ville slösa något fint och dyrt på så det här kom lägligt.

Innehåll i bravobygget:
Xilence XP600w
Intel Core 2 Quad Q8200
Gigabyte GA-EP45-DS3
Zalman CNPS700B-AlCu
Crucial BallistiX PC-8500 2x1Gb
Powercolor HD3870x2
Den nya användaren har egna hårddiskar och DvD
Osäker på exakt vad det är.
Slutdatum 100326

BRAVO

Permalänk
Medlem

Ghetto mod på hög nivå :/ den bakre 120mm fläkten lär ju inte fungera optimalt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Bland det värsta jag sett.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt! 10p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvickstick
Ghetto mod på hög nivå :/ den bakre 120mm fläkten lär ju inte fungera optimalt.

Ska fixa något där kanske ett galler från ett gammalt 120mm nätagg.
Ska kolla kontainern men de flesta gammla agg har ju pyttefläkt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

man behöver inte ha galler alls vet du. jag kör utan galler på typ alla mina fläktar

Permalänk
Medlem

Ehh.. 6h i byggtid, för det där?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Ehh.. 6h i byggtid, för det där?

Det var mycket lödande på kretskorten vetu.....

5 timmat plannering 1 timme byggtid.. nöjd.
Alla delar ligger inte på parad direkt.
fick även slakta lite andra burkar på delar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swink
Bland det värsta jag sett.

Värsta bästa eller värsta värsta.
Visa bild på din 900 så får du se min så får vi se..:D

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Fan vad ful, men allt funkar perfekt va ? den är ju bara grym Detta är vad jag menar med en riktig ghetto dator *LOL* 10p från mig.

Permalänk

fulltower chassin börjar faktiskt kännas nostalgi/"ghetto" hehe
i like!! kommer ihåg början på år 2000 va de poppis me sånna,iaf där ja bodde

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
fulltower chassin börjar faktiskt kännas nostalgi/"ghetto" hehe
i like!! kommer ihåg början på år 2000 va de poppis me sånna,iaf där ja bodde

Jag tror inte det är ett fulltower, inte största varianten i alla fall för den ser inte större ut än min chieftec låda.

Jag gillar modden även om den är mer funktionell än snygg. Jag hade fortsatt att skära ut plats för 120 mm fläkten bak i chassit samt skurit hål i moderkortsplåten för kabeldragning för det finns gott om plats för kablar.

Snygg kanske lådan aldrig blir men du kan få den riktigt väl ventilerad och temperaturerna kommer bli mycket bra på grund av det väldigt fria luftflödet från fronten, med en sidofläkt skulle du antagligen kunna kyla i princip vilka grafikkorts onfigurationer som helst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tror inte det är ett fulltower, inte största varianten i alla fall för den ser inte större ut än min chieftec låda.

Jag gillar modden även om den är mer funktionell än snygg. Jag hade fortsatt att skära ut plats för 120 mm fläkten bak i chassit samt skurit hål i moderkortsplåten för kabeldragning för det finns gott om plats för kablar.

Snygg kanske lådan aldrig blir men du kan få den riktigt väl ventilerad och temperaturerna kommer bli mycket bra på grund av det väldigt fria luftflödet från fronten, med en sidofläkt skulle du antagligen kunna kyla i princip vilka grafikkorts onfigurationer som helst.

Kabeldragningen kommer med de delar som ska i när den träder i tjänst hos den som ska använda den.
Då blir det andra hårddiskar, dvd, nätagg mm.

Kabeldragningen syns ju inte heller om man inte sågar upp ett fönster....hm...kanske inte så dum idé:-D

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Shit asså, folk suger verkligen på att läsa rubriker... eller ja, förstå dom iaf :S Ja har ju sett dina tidigare värk så jag vet ju vad du kan... sen så är dom äldre chieftec chassin en plåga att försöka få en någorlunda kabeldragning i! Mer skrottbyggen, så jävla roligt att kolla på! Annar är det bara en massa fina Lian-Li chassin för 4000 spänn :S Men det här är mkr dyrare i mina ögon Lite mer "databygge" om förstår vad ja menar. 10p LÄTT!!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onYYx
Shit asså, folk suger verkligen på att läsa rubriker... eller ja, förstå dom iaf :S Ja har ju sett dina tidigare värk så jag vet ju vad du kan... sen så är dom äldre chieftec chassin en plåga att försöka få en någorlunda kabeldragning i! Mer skrottbyggen, så jävla roligt att kolla på! Annar är det bara en massa fina Lian-Li chassin för 4000 spänn :S Men det här är mkr dyrare i mina ögon Lite mer "databygge" om förstår vad ja menar. 10p LÄTT!!

Bara man har ett multiverktyg eller borrmaskin så är det enkelt med kabeldragning, går göra mycket snyggasre än jag gjorde då jag inte gjorde tillräckligt långt hål för 24 pins kabeln.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Förövrigt rent skitsnack att diskarna inte skulle hålla när de hänger snett för mina är 9 år gamla nu och hur stabila som helst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Skär upp där bak för 120mm fläkten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Skär upp där bak för 120mm fläkten

Tyvärr har den nu gått till de sälla jaktmarkerna.
Det blev en låda förmycket.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

WHYYYYY!!?
hatar verkligen dessa typer av chassin. 80mm fitt-fläktar och den fula gul/bruna färgen..:( it kills me. lämna tillbaka det där det hör hemma;P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window