Permalänk

Val av OS till server.

Hej.

Som topic säger, skulle vilja ha lite hjälp att välja OS till min server/NAS/FTP/Backup/Stream, mycket i ett men det går nok. Inga stora saker.

Som det är nu så kör jag FreeNAS på min burk men ska köpa 3x320gb att ha i RAID5, som backup till allt viktiga.
Är lite osäker på att freeNAS är det bästa alternativet då. Vill ha stabilitet i det hela.

Kommer även ha FTP, har en 160gb som ska fungera som ftp. Behöver inget större alls. Och för att underlätta föra över till backuphårddiskarna. Ska låna ut ett par gb till min familj också.

Streaming, kommer ha mina hårddiskar med allt jox på den och vill därför kunna streama allt från över nätverket. Vilket funkar bra nu i FreeNAS. Är inga .mkv filer som streamas då min kamera inte stöder sådant.

NAS, blir det ju vilket fall som helst.

Hårdvaran som finns där nu är
Gigabyte ds3 p965
Celeron 1.8ghz
512mb ram
160gb hårddisk, som jag vill ha som ftp senare.
Corsair 400w

Så, vad tycker ni jag ska välja? Har använt ubuntu förut fast då till min stationära. Hur är Raid i linux, lätt att fixa och underhålla? Går det att installera på en 16gb usbminne eller är det dumt?

tack på förhand.

Permalänk
Medlem

jag kör ubuntu server på min fil/web/backup/telefon/router/sql/ -server. det funkar fint

Permalänk

Du kan ju prova med OpenSolaris, enligt mig det just nu bästa os:et för en filserver, och köra ZFS så slipper du köpa ett extra RAID-5 kontrollerkort med batteribackup och du kan köra på moderkortets/ett vanligt kontrollerkorts hårddiskkontakter.

Hur är det du vill streama och vad? Det går ju att göra på så otroligt många sätt och med så många olika typer av media.

Ta och kolla in OpenSolaris 2009.06 tråden här på forumet. Just nu är det väll b125 (dvs. build 125) som gäller när det kommer till stabilitet. Vill du ha alla nya fina features some deduplication och så så kan du testa den senaste, b132, som jag inte läst några speciella varningar för så den borde nog vara stabil. (Ladda ner på ifrån http://www.genunix.org/: ISO (CD/DVD) eller USB minne).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Du kan ju prova med OpenSolaris, enligt mig det just nu bästa os:et för en filserver, och köra ZFS så slipper du köpa ett extra RAID-5 kontrollerkort med batteribackup och du kan köra på moderkortets/ett vanligt kontrollerkorts hårddiskkontakter.

Hur är det du vill streama och vad? Det går ju att göra på så otroligt många sätt och med så många olika typer av media.

Ta och kolla in OpenSolaris 2009.06 tråden här på forumet. Just nu är det väll b125 (dvs. build 125) som gäller när det kommer till stabilitet. Vill du ha alla nya fina features some deduplication och så så kan du testa den senaste, b132, som jag inte läst några speciella varningar för så den borde nog vara stabil. (Ladda ner på ifrån http://www.genunix.org/: ISO (CD/DVD) eller USB minne).

Ska kolla upp det närmare, tack. Hade kollat lite lätt på det men inte gett mig in i det.

Det jag vill streama är det vanliga, musik/filmer/foton. .Avi, .mp3, .jpeg osv. Men det gick tydligen att fixa med vlc, läste bara snabbt. Så det finnes nog sätt bara man hittar dom :]-