Permalänk

AMD-Chipset?

Hej!
Jo jag undrar vilket AMD-Chipset det är som är det bästa för jag fattar inte och tycker inte det framgår tydligt heller, det finns ju typ tre olika 790-Chipset: X, FX och GX. Jag antar att 790-Chipsen är de bästa men vilket är passande till vad? Om jag vill ha ett moderkort för gaming, överclockning och flera GPUs vilket ska man välja?

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du inte köra budget kör på FX, medan du med tillfredställande prestanda mycket väl kan välja X, det som skiljer dessa är bla att PCI-E platserna har "bara" 2 x 8 PCI-E-hastighet ide sistnämnda och dubbelt detta i det förstnämnda. GX kan jag inte på rak arm säga mer än att detta har ett inbyggt graffe, och har jag för mig full hastighet på graffekopplingarna (DVS 2 x 16 PCI-E).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

gx är väl x med integrarat graffe? ;o

Permalänk

Okej, tack! Är det även det chipset som kan låsa upp extra kärnor i amd-prollar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseVista
Okej, tack! Är det även det chipset som kan låsa upp extra kärnor i amd-prollar?

Du ska ha ett moderbord med 710 eller 750 sydbryggan.

790GX ger 2x8 i crossfire, dvs samma som 790x.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk

Men om du kollar här:

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=2Y4dQFaJ6gPN18cQ&temple...

Så ser du att FX-Chipet har "@dual X16 link" i specen. Vad jag har sett då verkar det som FX i så fall är den enda med 2 x x16?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseVista
Men om du kollar här:

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=2Y4dQFaJ6gPN18cQ&temple...

Så ser du att FX-Chipet har "@dual X16 link" i specen. Vad jag har sett då verkar det som FX i så fall är den enda med 2 x x16?

Om du menar mig med "du" så var jag inte säker på att GX hade 2 x 16 PCI-E, men att det ju verkar som så att detta inte är fallet, dock kan man ju nämna att du inte missar alltför mycket prestanda med den lägre hastigheten, kanske 2% med dagens snabbaste graffen, så det lär inte bli någon flashals där iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)