SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindholm:

Vad finns det för risker med att klocka datorn? Jag har dragit upp den till 600mhz (engine) när jag spelat men har inte haft någon koll på temperaturen eller liknande. Jag har inget intresse av att pressa datorn utan vill bara ta igen den nedklockning Sony gjort på datorn.

Jag bumpar min egen fråga och lägger till en ny.

Vilket gradantal ska datorn ligga på för att hålla en normal/ofarlig nivå? Jag läste 60-80 här i tråden, stämmer det?

Permalänk
Skrivet av Jebbster:

Jag har nu haft min EB1M1E ett par månader ungefär och från början var allting frid o fröjd. Flera skrev här och anmärkte på ljudet men min var hur tyst som helst. Även när jag klockade upp den.
Nu är det dock så att den senaste månaden kanske så drar fläkten igång ordentligt när jag kör datorn och är igång hela tiden.

Jag har inte lyckats härleda det till något speciellt jag gjorde innan. Jag kör nästan uteslutande på nätdrift med batteriet urplockat men det gjorde jag innan också så ingen förändring där. Jag vet inte om det har att göra med att ja la in nya drivrutiner till kortet men kommer inte ihåg vilka det var då.

Det stör mig inte så super mycket iof men innan va den verkligen tyst. Supernöjd med datorn i övrigt klart men den tenderar att blåsa på lite nu.

Mitt bidrag till diskussionen är väl kanske att min dator inte lät så mycket från början och att det då kanske inte var något tillverkningsfel på den utan att det något som har kommit nu, jag vet inte om det hjälper andra dock.

En annan sak också angående drivers för grafikkorten. På AMD:s hemsida står det under 10.3 versionen:

The following notebooks are not supported in this release:

* Any notebook launched after this driver release.
* Switchable Graphics enabled notebooks using Intel chipsets.
* Toshiba notebooks (please check with your notebook OEM for driver support for these notebooks)
* Sony VAIO notebooks (please check with your notebook OEM for driver support for these notebooks)
* Panasonic notebooks (please check with your notebook OEM for driver support for these notebooks)

Men ni som har installerat dessa får det att funka bra iaf?

Det vanliga är att datorn börjar bli dammig, dammet hindrar luftflödet och gör kylningen mindre effektiv vilket leder till högre temp och då går fläkten fortare för att kompensera detta. Du kan prova med att dammsuga vid in/utblås.

Sony har ju som sagt inte officiellt stöd för ati's vanliga drivare så prova med sonys egna och se om det hjälper. Och kom ihåg att först avinstallera nuvarande CCC genom CCC installern.

Prova om det hjälper till att börja med.

lindholm: Risken med att klocka är att datorn kan bli för varm, och i extrema sällsynta fall så kan den ta skada av det. Har man koll på temperaturen osv så är det helt lugnt, när du klockar för högt så märker du det genom att spel osv blir ostabila och datorn bara låser sig. Helt ofarligt det är bara att starta om den och dra ner klocken lite. För hög mhz skadar inte, det som kan skada är för hög temperatur.

Grafikkortet bryter automatiskt vid 95 grader vill jag minnas. Men över 80 grader är väl inte att rekommendera skulle jag säga. Normalt sett så ökar inte temp jättemycket då man inte ökar volten som kortet matas med.

För att testa resultatet av din klock kan du köra tex. 3dmark06. Och glöm inte att klocka upp minnet också!

Permalänk
Medlem

Har inte kontaktat Sony än, så vet inte vad de säger om problemen med min dator, men däremot testat att köra med batteridrift nu. Illa irriterande konstant "elpip/tjut" man fick då. Skär riktigt i öronen.

Hmmm... inget av mina bättre köp det här. Skulle inte (och kommer inte) köpa en Sony igen, den saken är säker.

Känner mig som en gnällkärring, men hittills har den underlevererat totalt.

Permalänk
Medlem

Lustigt, min piper inte längre vid batteridrift! Bisarrt men skönt.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Läste igenom tråden som snabbast, har ju blivit en del sidor. Har dock några frågor.

Kommer börja skolan till hösten och behöver då en dator som klarar av bland annat VB och liknande program men även att den klarar någon/några timmars föreläsning samtidigt som den ska klara att spelas på, dock inga direkt tunga spel. Mest Wc3 men det skulle vara kul att kunna lira lite nya spel också, kanske inte på max.

-Hur lång är batteritiden på ett ungefär när man bara skriver i ett dokument/surfar lite lätt?

-Har läst att det är stor skillnad om man slänger in en SSD. Hur blir det då med garantin?

Ser nu att datorn ligger på 7490:- hos dustinhome, är det samma med studentrabatt?

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Skrivet av Kooffe:

Ser nu att datorn ligger på 7490:- hos dustinhome, är det samma med studentrabatt?

Den kostar lika mycket med studentrabatten.

Permalänk
Medlem

Får min imorgon (i3), längtar! Skriver några rader om den så fort jag provat lite

Permalänk
Skrivet av Kooffe:

Läste igenom tråden som snabbast, har ju blivit en del sidor. Har dock några frågor.

Kommer börja skolan till hösten och behöver då en dator som klarar av bland annat VB och liknande program men även att den klarar någon/några timmars föreläsning samtidigt som den ska klara att spelas på, dock inga direkt tunga spel. Mest Wc3 men det skulle vara kul att kunna lira lite nya spel också, kanske inte på max.

-Hur lång är batteritiden på ett ungefär när man bara skriver i ett dokument/surfar lite lätt?

-Har läst att det är stor skillnad om man slänger in en SSD. Hur blir det då med garantin?

Annars kanske detta kan va något, snäppet vassare prestanda och 8h batteritid..

Acer Aspire TimelineX 4820TG-434G64Mn (LX.PSE02.022) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har kollat på den också. Gillar batteritiden och dom andra specsen. Dock så är priset lite högt och skärmen lite för liten. Antar att man får sämre batteritid när man vill ha större skärm. Man får väl prioritera vilken som man mest behöver.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Avstängd

Har lekt med min en vecka nu och är mycket nöjd ^^ underbart tangentbord! Skulle testa HDMI-porten för att en gång för alla göra mig av med min stationära dator. Tråkigt nog så laggar filmer/serier till lite ibland (ljud och bild), sisådär varje minut och undrar nu ifall någon annan haft liknande problem? Kanske eventuellt en lösning med?

Permalänk
Medlem

Vilka ljud-drivrutiner ska man tanka ner ifall man kör 32 bits windows 7 pro?

Permalänk
Medlem

Grym dator, känns riktigt stabil. Min är helt knäpptyst även när jag spelar WoW med höga inställningar, har inte klockat upp grafikkortet men får ändå riktigt stabil FPS överallt. Gillar inte att mousepaden sitter så långt till vänster dock eftersom den lätt är ivägen när man använder en mus.

Permalänk
Medlem

Bara att stänga av mousepaden

Permalänk
Skrivet av Nitad:

Har lekt med min en vecka nu och är mycket nöjd ^^ underbart tangentbord! Skulle testa HDMI-porten för att en gång för alla göra mig av med min stationära dator. Tråkigt nog så laggar filmer/serier till lite ibland (ljud och bild), sisådär varje minut och undrar nu ifall någon annan haft liknande problem? Kanske eventuellt en lösning med?

Det låter lite lik det problem som Megaman9 beskrev tidigare i tråden, lagg i spel med jämn mellanrum.

Vad använder du för mediaspelare? Och är det i alla filmer eller bara i högupplösta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Bara att stänga av mousepaden

Hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Jag upplever ljudet som hackigt när jag spelar upp musik eller via HDMI och spelar upp film någon som har samma problem? Kommer liksom "skrap" ibland lite då och då.

Jag har en VPC-EB1S1E. Är van vid Creavite X-Fi Xtreme Music ljudkort.

Permalänk
Medlem

ATTENTION: ALLA EB1M1E-ÄGARE!

Skulle behöva er hjälp med att testa en sak... häromdagen märkte jag att vid vissa nyanser av grått så blir skärmen extremt "kornig", det ser typ ut som myrornas krig där det är grått kan man säga. Det här märks inte så mkt när man tittar rakt på, men blir extremt tydligt när man vinklar skärmen så att man ser den underifrån.

Är din skärm kornig? Gå in på den här sidan tex:

Chun Li Video and Video Discussion Thread

Och scrolla ner lite tills själva inläggen. Vinkla skärmen så att du ser den nedifrån och kolla på den nästan (men inte riktigt) helvita färgen som är bakgrund till alla inlägg. Ser du "myrornas krig"-effekten?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av guppgupp:

Skulle behöva er hjälp med att testa en sak... häromdagen märkte jag att vid vissa nyanser av grått så blir skärmen extremt "kornig", det ser typ ut som myrornas krig där det är grått kan man säga. Det här märks inte så mkt när man tittar rakt på, men blir extremt tydligt när man vinklar skärmen så att man ser den underifrån.

Och scrolla ner lite tills själva inläggen. Vinkla skärmen så att du ser den nedifrån och kolla på den nästan (men inte riktigt) helvita färgen som är bakgrund till alla inlägg. Ser du "myrornas krig"-effekten?

Har samma sak

Permalänk

Ser helt normalt ut på min dv6'a. Ska prova på ett par datorer till och se om det uppstår på ngn annan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Har samma sak

Fan då är det skärmen som är kass i allmänhet... undra om man kan klaga hos Sony pga detta eller om de anser det vara "normalt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av guppgupp:

Fan då är det skärmen som är kass i allmänhet... undra om man kan klaga hos Sony pga detta eller om de anser det vara "normalt".

Med risk för att ställa en dum fråga, men vad gör det om skärmen har problem att klara vissa färger perfekt i vinkeln snett underifrån? I den vinkeln kollar man aldrig normalt?

Jag är verkligen inte nöjd med min Vaio, men just detta vet jag inte om jag upplever som ett problem (jag fick också myrornas krig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vHmk:

Med risk för att ställa en dum fråga, men vad gör det om skärmen har problem att klara vissa färger perfekt i vinkeln snett underifrån? I den vinkeln kollar man aldrig normalt?

Jag är verkligen inte nöjd med min Vaio, men just detta vet jag inte om jag upplever som ett problem (jag fick också myrornas krig).

Problemet (för mig iaf) är att man inte alltid kollar på skärmen rakt framifrån (om man har den i knät tex och flyttar på sig lite då och då), faktum är att jag märkte detta när jag satt och surfade som vanligt och tyckte att textrutorna såg konstiga och jobbiga ut. Är väldigt nöjd med datorn i övrigt men skärmen är rätt usel faktiskt, såg nåt test där de jämförde den med andra jämförbara laptop-skärmar och den var sämre på det mesta (inkl ljusstyrka etc).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av guppgupp:

Har provat på min benq 22" och det ser normalt ut, och på en gammal dell latitude det ser normalt ut där med. Låter ju som ngn slags störningar eller nåt. Provat att koppla in extern skärm/tv och sett om samma fenomen uppstår?

Så man kan säkert säga att det är skärmen och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guppgupp:

Problemet (för mig iaf) är att man inte alltid kollar på skärmen rakt framifrån (om man har den i knät tex och flyttar på sig lite då och då), faktum är att jag märkte detta när jag satt och surfade som vanligt och tyckte att textrutorna såg konstiga och jobbiga ut. Är väldigt nöjd med datorn i övrigt men skärmen är rätt usel faktiskt, såg nåt test där de jämförde den med andra jämförbara laptop-skärmar och den var sämre på det mesta (inkl ljusstyrka etc).

Ahh, jag förstår. Jo, jag kan hålla med om att skärmen i allmänhet inte är någon höjdare. Den känns rätt grådaskig, med begränsad betraktningsvinkel. Men det får man kanske stå ut med för privilegiet att ha en brusande, pipande dator med vågigt tangentbord

Någon annan förresten som har upplevt att datorn ställer om sig (reglerar visningsstorlek på text i browsern, höjer sänker volym) när man t.ex. spelar musik med locket stängt? Misstänker att locket ibland trycker ner tangenter, för det har hänt tre gånger för mig.

Permalänk
Medlem

Köpte min Vaio i torsdags. Sjukt mycket förinstallerade Sony Vaio program. Presterar laptopen bättre om man avinstallerar alla programmen? Eller är det bäst att formatera om datorn för att få bort de?

Funderar även på att klocka GPU:n. Såg att det stog någonting om det tidigare i tråden, kommer dock inte ihåg vilka program man skall använda. Men vad är rimmligt att klocka upp till? Är det bara att köra på tills tempen når runt 75 eller?

Från en nybörjare!

Permalänk
Medlem

Har läst att flera personer har haft problem med fryslagg när dom spelat på sina datorer. Det gjorde mig lite orolig då jag inte ens provat att spela på min ännu. Så jag beställde spelet "GTA Episodes from Liberty City", och fick hem det igår. Installerade det och började spela, eller jag vet inte om man kan kalla det spela för det gick inte! Otroligt konstigt lagg i bilden och inget flyt i spelet alls! Bilden var väldigt grå, dammig och dassig! Försökte spela i 5 min sen stängde jag av!

Har ingen aning om vad jag ska göra heller för att få ordning på det. Mycket tråkigt.

Permalänk
Medlem

Den här datorn är knappast kraftig nog för att köra GTA4 på bra inställningar, det är ett grymt krävande spel och dessutom uselt optimerat så du borde inte ha förväntat dig att det skulle flyta bra. Ska du köra GTA4 så köp dig en stationär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problem med avinstallation av Vaio Gate!!

Har försökt att avinstallera vaio gate och har lyckats med två av filerna. Men det är en kvar "Vaio Gate Default". Jag får upp ett felmeddelande där det står:

Error Code: -5005 : 0x80070002
Error Information:
>Kernel\KernelMedia.cpp (95)
>SetupNew\setup.cpp (836)
PAPP:VAIO Gate Default
PVENDOR:Sony Corporation
PGUID:B7546697-2A80-4256-A24B-1C33163F535B
$14.0.0.162
@Windows Vista Service Pack 0 (7600) Non IE/Netscape 57868.30692

Någon som vet vad det kan vara för problem? Varför gör de det omöjligt att ta bort sina skräpprogram?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guppgupp:

Den här datorn är knappast kraftig nog för att köra GTA4 på bra inställningar, det är ett grymt krävande spel och dessutom uselt optimerat så du borde inte ha förväntat dig att det skulle flyta bra. Ska du köra GTA4 så köp dig en stationär.

Du har rätt, av någon anledning hade jag fått för mig att GTA var ett spel som inte skulle vara några problem för denna dator att driva på bästa grafik. Vet inte varför jag fått för mig det!

Sänkte upplösning och detaljnivå och nu funkar det bra, dock väldigt grynig bild!

Permalänk
Skrivet av Megaman9:

Vilka ljud-drivrutiner ska man tanka ner ifall man kör 32 bits windows 7 pro?

Dom som finns på sonys hemsida skulle jag rekommendera. Finns inga för win7 32bit så går dom för vista 32bit lika bra.

Annars kan du ta ner från realteks sida om det inte finns på sonys sida., då vaion har realtek ALC269 ljudchipset.

Realtek

Ta även ner catalyst från sony, den innehåller ljuddrivrutiner till ljudchippet på gpu som skickar ljud ur hdmi. Ifall du har strul med ljudet från hdmi.

[edit]
Var inne och kikade på sonys sida och den var ju helt otroligt krånglig och inte ett dugg användarvänlig. Bästa är nog att köra med deras eget vaio update program och ta det den vägen. Har en känsla av att det kanske inte är så bra att ta bort precis alla sony program som kommer med datorn då dom inte verkar ha alla drivrutiner för nedladdning på sin sida.