SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk

Tänkte beställa denna idag och märkte till min förvåning att den inte var i lager någonstans. Någon som vet vilka som kan ha denna i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Tänkte beställa denna idag och märkte till min förvåning att den inte var i lager någonstans. Någon som vet vilka som kan ha denna i lager?

Båda datorerna i första posten har butiker med datorn i lager för mig. Kolla igen.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk

Ser nu att inet har fått in den! Måste ha uppdaterats senare här idag för det var inte så i förmiddags. Lägger en beställning! Fri frakt är ju inte fel heller!

Permalänk
Medlem

Har märkt en skum sak med min dator.. när jag ska höja ljudet via snabbknapparna så får jag inte längre upp volym rutan på skärmen eller pip ljudet. Jag har startat om datorn men det har inte fungerat, någon som vet vad det kan bero på? Borde finnas något program man kan styra snabbknapparna och dom "blå" men hittar det ej!

mvh C

Permalänk

Kommer denna sony Sony Vaio VPC-EB1M1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer klara WoW på allt max utom skuggor och native upplösning? Samt finns det en USB port på den vänstra sidan för musen? tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av neomodus:

Hej på er!
Jag är också en lycklig ägare till denna fantastiska sony, nu till frågan.
Skulle någon kunna lista vilka drivrutiner man behöver installer vid en ren installation listar nedan det jag vet, fyll gärna på lista. Ni får gärna länka till där man hittar drivrutinerna.
Drivrutiner:
Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 5650
Ljudkort: Realtek High Definition Audio
Nätverkskort: Marvell Ykon 88E8059 PCI-E Gigabit Ethernet Controller

Lyfter denna fråga lite till er som har gjort en ren installation av windows 7, behöver man chipset drivrutiner tex var nu snälla och fyll på listan ni som har gjort ren installation

Mvh Micke

Permalänk

Någon som slängt in SSD i denna (VPC-EB1M1E) och isåfall vilken?

Är det värt skillnaden vid spelande?

Permalänk

Någon som slängt in SSD i denna (VPC-EB1M1E) och isåfall vilken?

Är det värt skillnaden vid spelande?

En SSD påverkar tiden det tar att ladda ett program, alltså du kommer snabbare in i spelen men du får inte högre fps.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

En SSD påverkar tiden det tar att ladda ett program, alltså du kommer snabbare in i spelen men du får inte högre fps.

Jo, det vet jag. Jag tänkte på om skillnaden på 3-5x snabbare laddningar skulle vara värt det.
Jag kan vara lite petig vad gäller boot-tid och laddningstid. Men funderar på om det verkligen vore värt det.

Fick förresten hem min idag och är supernöjd hittills! Inte hunnit testa något spelande än.

Permalänk

Det gör en jäkla skillnad vad jag har förstått. Står mer om det i andra delar av forumet, finns endel videos som jämför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kröger:

Någon som fått nått svar av sony ang fläktar som blåser på, och "klickandet"?
vad som ska göras?

Har samma problem och svaret jag får av Sony är att dom aldrig hört om detta problem och att jag måste skicka in datorn till deras support. Använder datorn i jobbet och kan inte vara utan den så måste köpa en ny innan jag kan skicka in den.

Är det någon som haft dessa problem som skickat in den till Sony? isåfall löste sig problemen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Konstant fläkt

Skrivet av matt0:

Har samma problem och svaret jag får av Sony är att dom aldrig hört om detta problem och att jag måste skicka in datorn till deras support. Använder datorn i jobbet och kan inte vara utan den så måste köpa en ny innan jag kan skicka in den.

Är det någon som haft dessa problem som skickat in den till Sony? isåfall löste sig problemen?

Tack på förhand!

Min nya lilla VPC-EA1S1E låter också. Fläkten går konstant, även när man bara tittar (ja alltså när jag inte rör den, och inga program körs, Internet avslaget) på den. Sen går fläkten upp ytterligare om man 'pressar' den lite, tex öppnar lite program. Lätt irriterande när man är van vid tyst dator (min gamla VAIO som jag haft i 3 år). Det är något stressande över att höra konstant fläktsurr. Jag hör surret även när man tittar på TV i samma rum.

Har ringt VAIO Link och pratade med en tjej där som tog det på allvar och ville skicka den till Tyskland...eller England... UPS hämtar den på måndag. Allting skulle vara kostnadsfritt men jag blir av med datorn i (högst?) 5 arbetsdagar. Förmodligen byter de fläkt på den, men ingen aning. Kan bara hoppas att teknikerna tar det på allvar och hittar felet. (Om det nu finns något 'fel' att åtgärda, Sony??).

Extra trist eftersom datorn är fin och bra för övrigt.

"Klickandet" som någon påpekade tror jag har med Explorer att göra? Varje gång jag klickar på en länk eller byter hemsida kommer en väldigt kort pling-signal. Hörde det tydligt när jag hade hörlurar på mig inatt. När jag har externa högtalare som låter det mer som ett klick eller knäppande snarare. Hittar ingen inställning om ljud i explorer men det kanske är nåt nytt de börjat med av nån anledning. Mkt sånt där småtjafs i nya datorer som bara irriterar. Sony har en hel bunt med programvara förinstallerad som inte gör annat än irriterar och drar kraft av datorn, som vaio gate och vaio sharing control blabla. vilken nytta gör de mig? har stängt av allt som jag kunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neomodus:

Lyfter denna fråga lite till er som har gjort en ren installation av windows 7, behöver man chipset drivrutiner tex var nu snälla och fyll på listan ni som har gjort ren installation

Mvh Micke

Är det ingen som gjort en ren installation som kan berätta vilka drivrutiner som behövs, enligt denna tråd så är det ju några stycken så det kan väll inte vara så svårt attskriva ner en lista på vilka drivisar ni var tvungna att ha.

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Vad är det för Chipset i denna sonydator, VPCEB1M1E.

Permalänk
Skrivet av neomodus:

vad är det för chipset i denna sonydator, vpceb1m1e.

hm55

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det tackar vi för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neomodus:

Hej på er!
Jag är också en lycklig ägare till denna fantastiska sony, nu till frågan.
Skulle någon kunna lista vilka drivrutiner man behöver installer vid en ren installation listar nedan det jag vet, fyll gärna på lista. Ni får gärna länka till där man hittar drivrutinerna.
Drivrutiner:

Då fortsätter vi och fyller på listan Ni som har installerat om allt och tankat hem drivisar får gärna fylla på också kanske länka till drivisarna som ni tankat hem.

Chipset: Intel HM55

Permalänk

Fixar inte Win7 fram de flesta drivisar automatiskt?

Kanske bara gäller vissa tillverkare men när jag körde in Win7 på en polares HP laptop så fixades alla drivisar fram automatiskt.
Ganska smidigt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Skillnad?

Hej alla,

jag är sugen på att köpa en av de två datorer som denna tråd har handlat om och jag har några funderingar. De två jag syftar på är EB1S1E (dyrare) och EB1M1E (billigare).

1. Jag vill allra helst ha en svart dator. Finns EB1M1E i svart?
2. Folk verkar ha problem med pipande ljud. Är detta mest överdrivet snack eller drabbar det många?
3. Finns det pipande ljudet i båda modellerna?

//Prefect

Permalänk
Medlem

Kanske bara gäller vissa tillverkare men när jag körde in Win7 på en polares HP laptop så fixades alla drivisar fram automatiskt.
Ganska smidigt faktiskt.

Jo det kan ju vara så, men du får knappast dom senaste drivrutinerna då eftersom dom uppdateras hela tiden.
Det är därför jag försöker att få ihop en bra lista på vad som behövs vid en ren installation, men det kanske är som du säger att dom som har gjort en ren installation kanske nöjer sig med dom drivisarna som win7 hittar. Men vi ska nog få ihop en lista som är komplett.

Permalänk
Medlem

Hej, har en fråga angående skärmen(VPC-EB1M1E).

Stöder den 75hz i någon upplösning?

Skulle någon som har datorn kunna kontrollera?

Egenskaper -> Bildskärmsinställningar -> Avancerade inställningar -> Bildskärmskort -> Visa alla lägen.

Klistra gärna in alla olika lägen eller ta en printscreen om det går för sig:)

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av uddinho:

Hej, har en fråga angående skärmen(VPC-EB1M1E).

Stöder den 75hz i någon upplösning?

Skulle någon som har datorn kunna kontrollera?

Egenskaper -> Bildskärmsinställningar -> Avancerade inställningar -> Bildskärmskort -> Visa alla lägen.

Klistra gärna in alla olika lägen eller ta en printscreen om det går för sig:)

Tack!

LCD-skärmar har väl i princip alltid 50/60hz? Den här har 50 eller 60 iaf oavsett upplösning.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Tja!
Har nu under en tid funderat på Vaio E-serien med i3-processor men tittade på den nu i helgen och gillade inte riktigt att den är vit. Har dessutom börjat fundera på att köpa en 13" istället. Såg Samsung Q 320 på prisjakt och tycker den känns intressant. Såg sedan att det fanns 2 olika modeller den första kan man köpa för 7595kr och den andra för 6995kr.

WEBHALLEN.com - Samsung Q320 (JS04SE) - Pentium Dual Core T4300 / 4GB / 500GB / 13.4" LED / GF G105M / DVD±RW / Win

WEBHALLEN.com - Samsung Q320 (JS01SE) - Pentium Dual Core T4200 / 4GB / 320GB / 13.4" TFT / GF G105M / Win 7 HP

Är detta en bra dator? Undrar även om det är någon direkt skillnad mellan dessa datorer och om det är värt att lägga till 600kr för den dyrare?

Permalänk
Skrivet av neomodus:

Jo det kan ju vara så, men du får knappast dom senaste drivrutinerna då eftersom dom uppdateras hela tiden.
Det är därför jag försöker att få ihop en bra lista på vad som behövs vid en ren installation, men det kanske är som du säger att dom som har gjort en ren installation kanske nöjer sig med dom drivisarna som win7 hittar. Men vi ska nog få ihop en lista som är komplett.

Jo det är klart, det är en bra idé att sätta ihop en lista
De mest vitala drivisarna borde dock hämtas automatiskt ifall någon är orolig.
Något som installerat en helt "ren" version av Win7 som kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guppgupp:

LCD-skärmar har väl i princip alltid 50/60hz? Den här har 50 eller 60 iaf oavsett upplösning.

Tack för svaret.

De flesta externa LCD/Tft skärmarna stöder vad jag vet 75hz i lägre upplösningar som 640x480 samt 800x600. Sitter nu på en laptop som inte stöder det, men vet vänner som har laptops med skärmar som stöder 75hz i de lägsta upplösningarna.

Kollade du även de upplösningar som inte syns direkt i bildskärmsinställningarna? Se bild:

pici.se - Dina bilder p ntet

Permalänk

Även jag har detta högfrekventa pipande/tjutande ljud, vilket är riktigt jobbigt i en normaltyst miljö. Är det någon som har en lösning eller har skickat in sin dator för just detta problem?

Klicket från hårddisken många pratar om har jag också, det är dock inget jag stör mig på.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Skrivet av uddinho:

Tack för svaret.

De flesta externa LCD/Tft skärmarna stöder vad jag vet 75hz i lägre upplösningar som 640x480 samt 800x600. Sitter nu på en laptop som inte stöder det, men vet vänner som har laptops med skärmar som stöder 75hz i de lägsta upplösningarna.

Kollade du även de upplösningar som inte syns direkt i bildskärmsinställningarna? Se bild:

Permalänk
Skrivet av wayney:

Tja!
Har nu under en tid funderat på Vaio E-serien med i3-processor men tittade på den nu i helgen och gillade inte riktigt att den är vit. Har dessutom börjat fundera på att köpa en 13" istället. Såg Samsung Q 320 på prisjakt och tycker den känns intressant. Såg sedan att det fanns 2 olika modeller den första kan man köpa för 7595kr och den andra för 6995kr.

WEBHALLEN.com - Samsung Q320 (JS04SE) - Pentium Dual Core T4300 / 4GB / 500GB / 13.4" LED / GF G105M / DVD±RW / Win

WEBHALLEN.com - Samsung Q320 (JS01SE) - Pentium Dual Core T4200 / 4GB / 320GB / 13.4" TFT / GF G105M / Win 7 HP

Är detta en bra dator? Undrar även om det är någon direkt skillnad mellan dessa datorer och om det är värt att lägga till 600kr för den dyrare?

Båda är väldigt dyra om du frågar mig, finns 13,3" acer timelineX med i5 och 5470m under 8k. Och lägger du på 1k till så finns samma dator fast 14" och med 5650m gpu.

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-434G64n (LX.PTB02.073)

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 4820TG-434G64Mn (LX.PSE02.022)

Permalänk

Ganska smidigt faktiskt.

Ja det stämmer ganska bra, skulle dock rekommendera alla att tanka senaste catalyst eller catalyst från sony i detta fallet då dom ej har oficiellt stöd för atis egna(men det bör gå med atis ändå)

Sen kanske till ljudkretsen om man vill ha ett sånt snajdigt ljud controlcenter. Allt borde finnas på sonys hemsida, var inne och kollade lite men de va fan den krångligaste support sida jag vart med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uddinho:

Tack för svaret.

Ja det var där jag kollade.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB