Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Sa du inte emot dig själv lite där?
Själv gillar jag inte att köra med armstöd, har ju armarna på bordet ändå.

han menar att han vill kunna lägga armarna någonstans tror jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av er_nilsson
har snackat med en elektiker om sladdarna..
med tanke på att de "lösa" sladdarna ligger i en sluten kabelränna så är det helt ok.. även att använda stickproppen till uttagen

Det hade kunnat ses som "ok" i fall det var svag ström men även det är lite "fult" att köra på det viset. Hade du haft de dragna i slang så hade det varit en annan sak. Om du nu frågade en elektriker om det var ok, varför inte be han om rätt kabel då? Säger bara att om något skulle hända så hade försäkringsbolaget inte godtagit en sådan lösning. Fråga vilken elektriker som helst förutom din kompis så hade dem sagt att det var fel och givit dig 2m EKK/EQQ/EXQ 3g1,5 och bytt så att det hade blivit rätt gjort.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Bara jag eller har du inga lister oO?
Och om el installationen så tycker inte jag heller att det verkar speciellt smart att göra på det viset när du kan hänga upp en förgrenings dosa snyggt utan att försäkringsbolag skulle klaga eller att det är någon som helst risk. Annars kontakta en elektriker, det finns anledningar till varför det tar totalt 6 år i Sverige att utbilda sig till elektriker innan man är fullbetald. Eller låt elektrikern du känner i alla fall se över din koppling.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

Olagligste elinstallationen man någonsin kan göra!!!!

1. du har inte behörighet för fast installation
2. man får ej göra en fast installation med en skarvsladd som du gjort.
3. FK få enbart användas i rör/slang (elskåp mm) eller i kabelkanaler där man måste ha verktyg för att öppna locket och godkänd för det givetvis.
4 vart fan är skyddsjorden?

Misstänker att du går på elprogrammet? isf skulle du ha en smäll på käften eller det ska du ha i vilket fall som hälst!

Idiot!

EDIT: nu vet jag inte exakt regelverket som gäller för icke utbildad person men elektriker som kopplar fel och rentutav kanske utsätter en annan person för fara eller så att den dör kan få upp till 5 års fängelse och böter sen blir man troligen dömd på andra punkter utöver det och blir av med sin behörighet + att man kan förlora utbildning för larmanordningar och andra liknande klasser.

tex dömda personer får inte installera brandlarm osv.
på tal om något helt annat..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

jag går inte elprogrammet...

jag ska kolla (igen) men en (till) elektriker så fort jag får tid..

Permalänk

vart fick du tag i skullcandy banderollen?

Permalänk
Medlem

Snyggt Men personligen hatar jag att ha datorn på bordet

Något annat jag kan tycka förstörde helheten är musmattan som har en annan färg

+ för chips och cola

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Var bara tvungen att kommentera, själva elinstallationen tror jag faktiskt inte är olaglig då den är monterad på själva bordet och inte väggen, samt att den ansluts med en stickpropp och bör därför inte klassas som en fastinstallation.

Dock bryter du emot ett antal regler vad som gäller SS (Svensk Standard) och du saknar kunskap om det jobb du har utfört. För din egen och andras säkerhet så bör du kontakta en elektriker som fixar installationen och tar det på deras ansvar så att försäkringen gäller.

Permalänk
Medlem

Geeeh; Som utbildad elektriker kan jag svara på detta. Om man inte är utbildad elektriker får man inte installera nya vägg uttag, enligt el säkerhetsrelgerna. El säkerhetsreglerna är riktigt jävla cp jobbig att tolka, så jag kan ju ha fel, då jag tog studenten 09 och inte haft så mycket fokus på installation. Jobbar som industri-elektriker nu

Overall; Ser jävligt snyggt ut, funderar på att bygga ett skrivbord själv, då ett nytt, bra är svin-dyrt. Mer pengar på datorn hellre (A)
Vad har du för prislapp på skivorna från ikea?:)

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nysaan
Geeeh; Som utbildad elektriker kan jag svara på detta. Om man inte är utbildad elektriker får man inte installera nya vägg uttag, enligt el säkerhetsrelgerna. El säkerhetsreglerna är riktigt jävla cp jobbig att tolka, så jag kan ju ha fel, då jag tog studenten 09 och inte haft så mycket fokus på installation. Jobbar som industri-elektriker nu

Tog studenten själv 08 därför jag funderade på det, självklart har väl en del kunskap försvunnit med åren.

Om man har kunskap om det man ska göra så får man ju montera stickpropp, skarvkontakt etc, samt får man byta vägguttag men man får inte göra en fast installation. Så i teorin får man ju bygga vad man vill på en stickpropp så länge det är 1-fas och personen har kunskap om vad han gör.

BB1 är det som behövs för en fast installation, man får mer eller mindre göra allt utom att gå in i centralen och pilla. Du får alltså utöka en befintlig grupp hur långt du vill.

Med AB får man göra allt.

Det är väl det jag minns ifrån min tid, kan dock ha fel så rätta gärna.

Permalänk

Heter det inte bara att det ska var "gjort på ett fackmannavisigt sätt"?

För övrigt anser jag att du ska byta direkt. Dina elektrikerkompisar kommer inte direkt kunna klaga ifall du gör en bättre installation, men du har just nu hela internet emot dig.

Permalänk

Finns inget som heter tillräklig kunnig kännedom eller "gjort på ett fackmannavisigt sätt". Man ska vara utbildad och gå under ett företag för att få arbeta. Gör man det på sin fritid utöver sitt jobb så är det inte enligt regelverket men tror inte någon blivit dömd för det.

Tog själv studenten 08a har jag för mig gick El-teknik

Spanade lite mer och jag tror närmare bestämt det saknas dragavlastning på den där stickkontakten som smiter in i dosan

Sen så verkar det vara lite luddigt hur man tolkar vissa regler om detta är en fast installation då det är med stickpropp men jag skulle nog säga med tanke på att uttagen är fastskruvade så är det en fast installation.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Stilrent och snyggt. Bra jobba!

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e

Permalänk

mera svar dåe..

#banderollen köpte jag av 2 killar som plockade ihop efter ett rail jam på Sergel, gav dom 200 spänn var

#musmattan är som sagt väldigt personlig och gör sitt jobb.. men kan hålla med om att det är en avstickare

#och elen
pratade med en till elektrikerfilma på bygget där jag jobbar..
beskrev i detalj och ritade för honom han tyckte inte heller det var några problem alls
skillnad om jag anslutit med någonting annat än en stickprop till det befintliga uttaget

tack alla ni som är positiva

Permalänk

edit:

245 kr för den på 200x60

145 kr för den på 120x60

Permalänk
Medlem

Detta hör hemma på ett forum för inredningsdesign inte på sweclockers !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Detta hör hemma på ett forum för inredningsdesign inte på sweclockers !

tycker jag bestämt inte ...

swec är till för data och dator intresserade och platsen man har datorn på är intressant för många

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Finns inget som heter tillräklig kunnig kännedom eller "gjort på ett fackmannavisigt sätt". Man ska vara utbildad och gå under ett företag för att få arbeta. Gör man det på sin fritid utöver sitt jobb så är det inte enligt regelverket men tror inte någon blivit dömd för det.

Tog själv studenten 08a har jag för mig gick El-teknik

Spanade lite mer och jag tror närmare bestämt det saknas dragavlastning på den där stickkontakten som smiter in i dosan

Sen så verkar det vara lite luddigt hur man tolkar vissa regler om detta är en fast installation då det är med stickpropp men jag skulle nog säga med tanke på att uttagen är fastskruvade så är det en fast installation.

Helt rätt. Man får byta ut grejjer till en viss del, men nya installationer krävs en fackman för :/

er; Håller med dig helt och hållet. Klart datorplatsen hör hemma på swec. Roligt att se hur folk löser diverse grejjer
Vad har du för mått på tjockleken på skivan?

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Dock borde det vara lite jobbigt med kablarna när du lanar, att gömma dem så hela tiden? Eller du kanske har en annan dator för lan?;)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Elektrikern här!!!

Angående din elinstallation:

Fk får ligga löst i kanal/list, du får även koppla i kanalen

Men du får ej utföra en fast installation själv utan behörighet, kopplar du däremot in med stickpropp så kan det va en annan femma.

Men man får INTE ha jordade vägguttag utan att ha hord till dem!!
Saknar du jord in på rummet kan det kvitta men gör hela ditt elmeck jordat, sätt en jordad stickpropp på, det går i ett ojordat uttag men ej tvärtom.

Permalänk
Medlem

Vart har du golvlisterna pöjk?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Elektrikern här!!!

Angående din elinstallation:

Fk får ligga löst i kanal/list, du får även koppla i kanalen

Men du får ej utföra en fast installation själv utan behörighet, kopplar du däremot in med stickpropp så kan det va en annan femma.

Men man får INTE ha jordade vägguttag utan att ha hord till dem!!
Saknar du jord in på rummet kan det kvitta men gör hela ditt elmeck jordat, sätt en jordad stickpropp på, det går i ett ojordat uttag men ej tvärtom.

Oj oj, håller med. Jordade vägguttag som är inkopplade i ett ojordat vägguttag. Egentligen så får man ej göra denna installation själv utan behörighet som nerylf sa, fast mitt tips är ändå; byt till ojordade vägguttag om du har.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Imo borde du dock måla/tapetsera om väggarna.;)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk

Jävlar va snyggt, blev sugen på att göra likadant själv

Hur mycket kostade detta skrivbordsbygge ?

Visa signatur

Intel Core i7 860 2.8GHz | Gigabyte GA-P55-UD4 | 4GB DDR3 1333Mhz | 1TB Hårddisk | ATI Radeon HD5770 1GB | Fractal Design Newton R2 650W modulär |
Kabinett
Antec Three Hundred | Windows 7 Home Premium 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det är så en gaming rig ska se ut, Ordning och reda.

(Annars är man ganska noob)

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Aa det är ju smart... Kör du fläktlöst?

Nej jag kör med dammfilter. Skaffa såna om du är så rädd för damm. Att ställa den på skrivbordet hjälper tyvärr inte.

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem

Blev riktigt snyggt
och ett extra plus för looptroop + promoe affischerna

Permalänk

Riktigt snyggt skrivbord. Jag ska göra typ lika:p

Permalänk

Najs rum! 4p

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bord! Men snyggast var Fort europa-LPn
Stolen är från ikea va? funderar på en sån, sköön?