Permalänk
Medlem

Ubuntu och flash?

Hejsan! Det är så att jag funderar på att göra ett litet projekt på datorn som står här hemma och samlar damm. För detta projekt vill jag använda mig utav Ubuntu eller om ni kan tipsa om någon annan bra linuxdistrubition som skulle fungera bra att spela emulatorer på?

Jag undrar nu ifall Flash fungerar på linux? Tänkte göra som en Meny som startar när operativsystemet gått igång som kommer att vara i flash.

Permalänk
Medlem

har du lite mer specifikationer på distron du vill ha? Systemkrav, vilket skrivbordsgränssnitt, etc.

Permalänk
Medlem

Skrivbordsgränssnitt? Menar du upplösningen? Jag kommer ha datorn inkopplad till en 32" widescreen tv i VGA ingången. Tror att det kommer köras i 800x600 eller 1024x800.

Systemet:

Intel P4 2,6GHz
512MB RAM
Matrox Parhelia 128MB
30GB Hårddisk

Jag håller ingen som helst koll på vilka linuxdistron som finns. Ubuntu är det jag använt mig utav förut när jag använde datorn som server. Det jag vill ha är något som fungerar att spela emulatorer på. Jag vet att datorn inte har bästa delarna men det har fungerat bra att spela vissa emulatorer på den hittills. Om det finns något distro som är snabbare än Ubuntu så säg gärna till!
Jag vill ju att det ska flyta på så bra som möjligt med det systemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Flash funkar på Linux, men Flash, usch! Rekommenderar att kolla in MAME och eventuella FrontEnds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Flash funkar på Linux, men Flash, usch! Rekommenderar att kolla in MAME och eventuella FrontEnds.

Okej! Det här MAME, vad är det egentligen för något? Är det en emulator som klarar av flera spel till olika emulatorer eller vad är det för något? Och vad är FrontEnds? x)

Permalänk
Medlem

Multiple Arcade Machine Emulator - emulerar väldigt många arkadmaskiner.

Du har också MESS, Snes9x, Mupen64plus, Mednafen (väldigt jobbigt att ställa in kontroller, men annars jävligt bra).

Många emulatorer startas normalt via en terminal, så ett frontend ger dig ett GUI där du kan starta spel enkelt. Googla på "MAME frontend" så hittar du många, de flesta urusla.

(Ej testar själv, men Wah!Cade verkar som ett bra val)

Permalänk
Medlem

Aah okej! Jag kommer nog köra emulatorer till SNES, PSONE, NES, N64, Amiga, Sega megadrive och några fler så MAME är inget jag skulle köra. Men nu vet jag iallafall att jag kan göra en flashmeny som jag sedan kör på linux! Vet ni någon bra dist som är bra att köra sådana program/spel på?