SweClockers drop!
Permalänk

Speldator ca 7k, tips?

Tjena SweC medlemmar!

Nu är det såhär att en polare till mig vill köpa en ny datorn och frågade mig om tips, dock så jag har inte så stor koll på alla nya saker som släppts, inte hållt mig själv uppdaterad sedan jag sist köpte min egen dator för ca 1 år sedan.

Men som sagt, en speldator för 7k +/- några hundringar.
Ska vara alla komponenter förutom skärm/mus/tangentbord. Men chassi och nätagg ska med.
Ska själv försöka plocka ihop något då jag kommer hem ifrån jobbet, men som sagt så har jag inte koll på alla nya grafikkort och prollar som släppts på marknaden och hur dom presterar i spel jämfört med det jag själv köpt =P

All hjälp uppskattas rejält. Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem

Operativsystem är inte en komponent och nämns inte heller under saker som inte ska vara med. Så, operativsystem?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 WIFI Plus D4 - CPU: Core i7 12600k
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5 - Grafik: Sapphire RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27"

Permalänk

@ Tuppel.
Ah ledsen att jag inte skrev med det, men nej. Inget operativsystem behövs.

@ Kimpur.

Är i5 prollarna bra till spel osv? Har dålig koll hur dom nya fungerar, men hur presterar dom mot exempelvis Core2duo 8400? Stor skillnad i prestandan?(Är själv lite nyfiken på lära mig mer (: Ursäkta)
Även lite nyfiken på hur bra prestanda grafikkortet presterar.

Tack för kundvagnen dock!

Permalänk
Medlem

i5 750 presterar lika bra som en i7 920 vet jag i alla fall. sen kanske ett 5750 som kimpur föreslog är lite klent? men de beror ju på vilka spel din kompis spelar.

Permalänk

Polarn lär vilja spela de nya Blizzard spelen åtminstone, SC2 och D3.
Sen så vet jag inte mycke mer.

Tack för svaren, uppskattat!

Permalänk
Medlem

Det finns inga officiella systemkrav ute för d3 ännu, vad jag har sett.

Men känner jag blizzard rätt, så kommer man kunna spela d3 även på äldre datorer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

KAZZAM!

Bättre kylare och fetare minnen för att underlätta överklockning av processorn, så det går att skära ner ca. 300 kr på det.

Permalänk

@ Tuppel.

Finns det andra komponenter som möjligtvis presterar bättre, men oklockat till ungefär samma pris? Då varken jag eller polarn har erfarenhet av överklockning så känns det dumt att köpa värsting minnen osv. Tack för omtanken dock!

Permalänk
Medlem

I spel presterar ofta den tvåkärniga kusinen Phenom II X2 550 bättre, men tvåkärnigt är inte lika framtidsäkert. X2 550 går att göra fyrkärnig (AMD tillverkar bara fyrkärniga och sedan inaktiverar två kärnor, ibland är de defekta, ibland inte). Men det är ju krångligare än överklockning. X2 550 kostar 60-70 kr mindre, X2 555 som är marginellt högre klockad kostar ca 50 kr mer än X4 630.

För ett fyrkärnigt, bättre alternativ får ni gå upp på Phenom II X4 925 för 1 350 kr eller X4 945 för 1 400 kr.