Bygg din egen miniserver

Permalänk

En intressant artikel med förträfflig timing då jag funderar så smått att sätta upp en liten server. Min tanke är att bara köpa moderkort och diskar då jag har resten liggande hemma(minnen, en E4400, litet nätagg).
Kan nån rekommendera nån mini-itx-bräda med sockel 775, raidkontroller och bra möjligheter till underklockning/undervoltning?
Har sneglat lite på Intel DG45FC och DQ45EK, edra åsikter om dessa efterfrågas.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elektrofredrik
En intressant artikel med förträfflig timing då jag funderar så smått att sätta upp en liten server. Min tanke är att bara köpa moderkort och diskar då jag har resten liggande hemma(minnen, en E4400, litet nätagg).
Kan nån rekommendera nån mini-itx-bräda med sockel 775, raidkontroller och bra möjligheter till underklockning/undervoltning?
Har sneglat lite på Intel DG45FC och DQ45EK, edra åsikter om dessa efterfrågas.

Jag vet inte om det stödjer allt du söker, men jag kör denna planka som server till en 775 prolle: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=519887

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Intressant artikel tycker jag. Har själv för ett par år sedan byggt ihop en fil-/web-/nerladdnings-/media-server av mitt gamla X2 939 system. Elförbrukningen får jag ner till lite under 70watt när datorn inte används (web-servern snurrar och hostar två web-sidor, samt nerladdning) och vid max belastning kommer den upp just över 110watt. Överföringen av data både till och från servern landar på just under 60MB/s vilket jag antar att är PCI bussen som begränsar överföringen.
Nu vet jag iaf. att det inte är för mig värt att satsa på intel atom utrustning för servern om överföringen som enbart filserver inte kommer högre. Och jag har behov av att köra allt annat samtidigt så för lite över dubbel förbrukning i medeltal, men dubbelt så snabb överföring vi användande av fil-servern så är jag nog beredd på de extra årskostnaderna. Specielt då jag ändå inte behövt lägga ut några pengar alls på hårdvaran för nuvarande maskin iom att det är överblivna delar från tidigre byggen.

Permalänk
Medlem

Testade dela ut en mapp med samba på min htpc som kör ubuntu 9.10 32-bit. Hårdvaran är en Athlon 64 Mobile 3400+ socket 754 på ett DFI Lanparty UT250GB moderkort som har integrerat gigabitnätverk och nforce3 styrkrets. 1 GB RAM. Hårddisken är en singel WD Black 1 TB och lagringspartitionen är formaterad med ext4.

Klientdatorn är #1 i signaturen och använder ett Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter (EXPI9300PT) nätverkskort inkopplat på PCIe 1x. Klientoperativsystemet är Windows 7 x64. Lagringsdisken på klientdatorn är en WD Blue 640 GB och systemet körs på en annan likadan hårddisk..

Jag testade kopiera från klientdatorn till "servern" (alltså till htpc) och blev förvånad över hur pass bra överföringsprestandan blev. Jag överförde videofiler med ca 100 MB/s.

Att nätverkskortet är ett intel pro via PCIe i klientdatorn gör väl sitt till. Windows 7 i klienten ger också en boost när man kör mot en sambaserver. Dessutom gäller det att hårddiskarna är snabba om man ska kunna maxa gigabitnätet.

Undrar varför min prestanda blev så mycket bättre än servern i den här artikeln? Är det endast processorn som gör skillnaden? Men en Atom är nog klenare än min 5 år gamla processor i och för sig. Kanske någon inställning i smb.conf som skiljer, t.ex. socket options? Läste ett tips om att man kan få bättre gigabitprestanda om man tar bort inställningen av RCVBUF och SNDBUF i socket options i smb.conf och istället låta operativsystemet ställa in det automatiskt. Själv kör jag med

socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY

Har ingen aning om det är optimalt, har inte behövt tweaka det mera eftersom det funkar bra som det är. Har inte ens aktiverat jumbo frames som annars anses kunna hjälpa till att förbättra hastigheten på gigabit. När jag kört med realteks inbyggda nätverkskrets på klientdatorns moderkort brukar det bli sämre fart på överföringarna och inte heller lika stabilt (därför jag bytte ut det).

Innan när jag körde ubuntu server på en dator med realtek nätverkskort så fick jag riktigt usel prestanda med gigabit (gick snabbare om jag körde 100 Mbit/s). Jag ser att moderkortet i artikeln kör med realtek. Min erfarenhet av realtek är usel, särskilt i Linux. Så med ett annat nätverkskort så kanske det blir bättre? Finns det inget Atom-kort med inbyggd nätverkskrets från intel istället? Annars kan man plugga i PCI-kort men då får man kanske flaskhalsen i PCI-bussen istället.

Permalänk
Avstängd

Fint med små servrar. Just nu får jag nöja mig med ett miditower chassi, am3 3.0 dualcore processor samt 2gb ram Men den ska nog allt fungera som htpc också. Förhoppningsvis går den in i min garderob också

Permalänk
Medlem

Har en T7250-processor liggandes efter att en bärbar dator gett upp på grund av felaktigt grafikkort. Är det något man kan använda i server-miljö utan bekymmer?

Har tänkt mig använda servern för gemensam lagring i hushållet samt att koppla HTPC:n mot den.

// X

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xfinity
Har en T7250-processor liggandes efter att en bärbar dator gett upp på grund av felaktigt grafikkort. Är det något man kan använda i server-miljö utan bekymmer?

Har tänkt mig använda servern för gemensam lagring i hushållet samt att koppla HTPC:n mot den.

// X

Jag skulle vilja påstå att du kan använda vilken x86/64 processor i en server för hemmabruk. (Svar: ja;)

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av znarkus-o
Jag skulle vilja påstå att du kan använda vilken x86/64 processor i en server för hemmabruk. (Svar: ja;)

Trevligt att läsa, lika bra att fråga innan man köper några saker ;).

Förresten Sweclockers, bra artikel!

En annan fråga, några bra tips på Socket P-moderkort i antingen mini-ITX eller micro-ATX utförande?

// X

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xfinity
Trevligt att läsa, lika bra att fråga innan man köper några saker ;).

Förresten Sweclockers, bra artikel!

En annan fråga, några bra tips på Socket P-moderkort i antingen mini-ITX eller micro-ATX utförande?

// X

Om det bara var skärmen som pajade på laptopen varför inte återanvända hela den, med en extern skärm under installationen? Alternativt öppna upp den och se om det går att byta ut grafiken? Det går ju i alla fall ibland, även på bärbara.

Annars kan jag rekommendera MSI IM-GM45. Dyrt, men bra med två jättebra inbyggda nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Om det bara var skärmen som pajade på laptopen varför inte återanvända hela den, med en extern skärm under installationen? Alternativt öppna upp den och se om det går att byta ut grafiken? Det går ju i alla fall ibland, även på bärbara.

Annars kan jag rekommendera MSI IM-GM45. Dyrt, men bra med två jättebra inbyggda nätverkskort.

Om det vore så väl :P... tyvärr var det själva grafikchipet som rök, det beryktade nvidia-bekrymret. Men men...

MSI IM-GM45 säger du? Det ska jag kika upp, tack för tipset!

// X

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

klarar en sån här liten krabat att streama 1080p filmer eller är det för mkt att hoppas på:D

Visa signatur

Workstation: EVGA Z68 SLI | i7-2600k @ 3.4ghz | Corsair 1600mhz 16 gig ram | Gigabyte Gtx 580 1536mb | SSD Corsair 120gb | Cooler Master Silencio 550 | Corsair 800W |
Server KungarnasKung: Fractal Design Define R2 | Corsair 750W | C2d e4200 @ 2.2Ghz | Corsair 4 Gig ram | Hdd 7.5Tb|
Nätverk: Telia Fiber Lan 100/100 Mbit | Cisco Linksys E4200 |

Permalänk
Medlem

VIA Artigo A2000 eller M'serv S2100 som alternativ?

Tack för intressant artikel!

Konstigt att ingen nämnt VIA Artigo A2000 eller M'serv S2100? Detta är barebones med betydligt mindre lådor och snabbare om man vill ha krypterat. De rymmer 2 st 3,5" hårddiskar och har dessutom plats för ett CF-minne för operativsystemet. Den senare som snart finns i handeln har dessutom stöd för 64 bitar med den nya NANO-processorn och har dubbla nätverksanslutningar. Enligt tester är de tysta, men kan behöva göras ännu tystare genom byte av fläktar. Jag vill påpeka att jag inte har någon som helst koppling till branschen, utan letar efter en lösning för en liten strömsnål hemmaserver. Har någon synpunkter på dessa alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Undrar varför min prestanda blev så mycket bättre än servern i den här artikeln? Är det endast processorn som gör skillnaden? Men en Atom är nog klenare än min 5 år gamla processor i och för sig. Kanske någon inställning i smb.conf som skiljer, t.ex. socket options? Läste ett tips om att man kan få bättre gigabitprestanda om man tar bort inställningen av RCVBUF och SNDBUF i socket options i smb.conf och istället låta operativsystemet ställa in det automatiskt. Själv kör jag med

....

Innan när jag körde ubuntu server på en dator med realtek nätverkskort så fick jag riktigt usel prestanda med gigabit (gick snabbare om jag körde 100 Mbit/s). Jag ser att moderkortet i artikeln kör med realtek. Min erfarenhet av realtek är usel, särskilt i Linux. Så med ett annat nätverkskort så kanske det blir bättre? Finns det inget Atom-kort med inbyggd nätverkskrets från intel istället? Annars kan man plugga i PCI-kort men då får man kanske flaskhalsen i PCI-bussen istället.

Jag tror inte din Athlon 64 Mobile 3400 är långsammare faktiskt, i alla fall inte på entrådiga applikationer. Vad jag hört så ska en Atom 330 vara likvärdig en P4 på 2.8 Ghz i vissa gynsamma förhållande, t ex databastransaktioner..

I alla fall, jag fick för mig att göra några tester jag också mellan mina datorer med hjälp av iperf

http://sourceforge.net/projects/iperf/
http://www.filewatcher.com/m/iperf-1.7.0-win32.exe.124928.0.0...

Dator 1. (Windows 7)
Intel E5300, nätverkskort: Realtek RTL8138B

Dator 2.(Cent OS 5)
AMD 4850e, nätverkskort:
a = RTL8111/8168B PCI Express 1Gbps
b = Intel Corporation 82574L Gigabit

Dator 3 (ubuntu)
ATOM 330, nätverkskort:
RTL8111/8168B PCI Express Gigabit

Resultat.

Dator1 - Dator2a (RTL8111/8168B)
~800 Mbit

Dator1 - Dator2b (Intel 82574L)
< 300Mbit

Dator1 - Dator3
~ 450Mbit

Dator3 - Dator2b (Intel 82574L)
400Mbit

samma nätverkssladd användes vid alla tillfällerna.
provade även att installera samba, fick ungefär halva hastigheten jämfört med när jag mätte med iperf.

Vad jag kan se så tycks nätverket på atom korten inte kunna leverera Gigabit, kan inte tänka mig att Iperf är CPU beroende så det borde inte bero på CPU:n. det andra som gjorde mig förvånad var att intel kortet levererade så dåligt i både fallen, det där kortet betalade jag minsann 350kr för (gjorde om testet 3 gånger för att vara säker).

Skrivet av Appelton:

klarar en sån här liten krabat att streama 1080p filmer eller är det för mkt att hoppas på:D

beror ju på vad för format och hur du ska streama det? har du en vanlig mp4 video som ska hämtas med cifs/samba till en videospelare på en annan dator? en 1080p video inspelad från en HDkamera ligger vanligtvus på 10-20 Mbit/s. Filserven i artikeln klarade av att leverera runt 200 Mbit/s. 20 är mindre än 200, så ja

Permalänk
Medlem

Skulle vilja bytta servern ungefär som den är i artikeln men vill byta ut moderkortet mot något vassare som de hade önskat i artikeln. Finns det något på marknaden som är strömsnålt och fläktlöst precis som använt moderkort men som kanske är dubbelkärnigt? har försökt läsa alla kommentarer men har svårt att finna något lämpligt moderkort. Det pratades lite om Intel D510MO är det ett bättre val?
Thomas

Visa signatur

Q-tec 350W || Abit Is7 - e || P4 2,4 || Radeon 9600 128Mb || 60gb || Microsoft Bluetooth Desktop || UNDER KONSTRUKTION !!!

Permalänk
Medlem

Funderar även på om man har en NAS som kör med raid1 idag och vill byta till en annan NAS, måste man då plocka ut en disk för att installera det nya systemet på för att sedan kasta in den andra? Rädd att förlora alla data och filmen jag har på den. Hur gör man bäst? Har inte direkt möjlighet att kopiera över allt till en annan disk innan bytet.

Visa signatur

Q-tec 350W || Abit Is7 - e || P4 2,4 || Radeon 9600 128Mb || 60gb || Microsoft Bluetooth Desktop || UNDER KONSTRUKTION !!!

Permalänk
Medlem

Bra artikel, gillar att chassit är så litet. Men var det inte väl dyrt? 8000kr och ändå var OS:et gratis.

Lite OT:
Oh well, jag nöjer mig bra med min Synology Inc. - NEW NAS Experience - (kör Unix i grunden) for hemmabruk. 1900kr totalt med 1tb disk. Den använder inte många Watt när den sover... Sen har jag en extern 500gb jag backupar från NAS:en en gång i veckan. Visst, börjar det brinna är det kört men det är de förvisso för din 8k-server också

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Slutsats: backup till teh internetz (eller det förbannade "måååååålnet" om man nu nödvändigtvis måste använda den termen) är bäst, om möjlighet finns, och om lösningen är tillräckligt säker.

Jag citerar mig själv och modifierar min slutsats:

Det finns ett lika bra eller bättre sätt, och det är att köpa ett brand + vattensäkert kassaskåp för datamedia att förvara backupdisk(ar) i. Det är precis vad jag gjort:

Sentry Safe Kassaskåp 34L - Inet.se

Den tål 1000 graders hetta i två timmar (vilket i praktiken aldrig händer, ens vid övertänd våldsbrand) utan att tempen inuti går över 50 grader, och är vattentät i 24 timmar (dvs klarar en ordentlig brandsläckning med våldsamma mängder vatten). Den väger 61 kg och kan fastmonteras i golvet, så den är relativt säker mot inbrottslurkar (åtminstone casual-lurkar) också.

USB-funktionen är förstås smidig om man har 2,5" backupdisk.

Jag har två 3,5" backupdiskar på 1 TB vardera. En av dem är alltid säkert förvarad i skåpet, medans den andra sitter nedstucken i en esata-docka ansluten till min server, för kontinuerlig backup. En gång i veckan byter jag plats på diskarna. Klockrent och 99% säkert (100% blir det förstås aldrig, hur man än gör).

Som bonus kan jag förstås även förvara andra värdesaker i den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Kan inte säga något annat än att det här var en sjukt bra skriven guide, tummen upp!! Mycket bra information och steg-för-steg bilder!

Permalänk
Medlem

Rättigheter!

Japp! Denna guide är bra skriven. Har suttit och pillat lite med rättigheter och fått det att funka hyfsat. Dock har jag problem med en mapp som jag satt samma rättigheter på men det vill ändå inte fungera. Kanske nån kunde skriva en guide på rättigheter och grupper och inställningarna för det. Vore suveränt med en uppföljningsguide på det.

Kör FreeNas på en IBM R30 anno 2001, bittorrenntklient, filserver och UPnP, och en
HPD ITX-system 2 TB raid 0 som filserver, UPnP.
WiFi:
AP Netgear WNDR3700
Brygga 1 Linksys WRT54GL firmware dd-wrt för nätverk på kontoret tvärs över gatan.
Brygga 2 Linksys WRT54GL firmware dd-wrt för nätverk och "printserver".

Backuplösning:
Lite dåligt rent praktiskt idag men tanken är att sätta upp en till server, i annan byggnad eller i källaren, dit allt ska backas och sen backas ut till disk från den.
Schemat för backup lär bli fulla backuper rullande, 4 veckor, 12 månader och 2 år. Då har jag möjlighet att gå tillbaka max två år eller till vilken månad som hällst senaste året samt varje vecka en månad tillbaka.
Där mellan kan man lägga inkrementella backuper för varje dag i veckan.
Man kan även köra inkrementellt för 11 månader och en årsbackup vilket sparar mycket utrymme om det inte är så stora förändringar på datat. Det bästa vore att "arkivera" data till en separat server där det inte kan förändras och det bara finns läsrättigheter. Skrivrättigheter ska finnas för nya filer. Ska man ändra på någon fil blir det en ny version. Finns olika lösningar på det. Symantec har en sån programvara för arkivering. Då kan man drastiskt reducera data mängden som måste backas. Löpande backuper som läses ut på annat media förvaras i brandsäkert, vatten tätt, A-skyddat skåp i annan byggnad.

Men allt det här tar tid att sätta upp och kostar pengar så än så länge är det bara en tanke. Får räcka med USB disk i brandskyddat skåp tills vidare.

Visa signatur

//CuYono

Permalänk
Medlem

Kolla på rsnapshot, det kanske kan funka som backuplösning åt dig CuYono. Använder det på min Linksys NSLU2 för backuper över internet mot en annan NSLU2 och det bara rullar på utan problem dag för dag, vecka för vecka och månad för månad... Jag arkiverar i 3 månader men det går att ställa upp till 24 månader om du vill ha historiken i 2 år.

rsnapshot

Permalänk
Medlem

Kanon! Ska kolla upp det när jag har tid. Tacktack!!

Visa signatur

//CuYono

Permalänk
Medlem

Det går mycket snack om priser på delar och vilka lösningar som gäller...
Det finns ju lika många svar på det, som det finns läsare på SweKlockers!
Själv tycker jag artikeln var alldeles mitt i prick!
Jag tog till till mig det som passade mina behov och resten anpassade jag så det fungerar för mig.
(Själva idén till min NAS fick jag av artikeln.)

Tex, så har jag inget behov av en liten trång låda. Så jag tog ett gammalt server chassie och modifierade nät delarna med lite tystare fläktar. Plats för 50 diskar!!?!

Hittade ett liknande moderkort, som i artikeln, fläktlöst (tyst). Ett Intel D510MO.
Kunde haft lite fler SATA (Bara två.) men annars helt OK.
Kompleterade med ett Promise TX300 (4xSATA) i den enda expansions platsen.
Nackdelen är att om jag vill ha mera än fem diskar för lagring (En går åt till OS.) så blir det till att köpa ett dyrare SATA kort, (Nästa steg blir 16xSATA.)

En extern USB disk som slutat fungera, fick donera sin 2,5" disk på 320Gb. Disken fungerar. Den kör jag "FreeNAS" på som OS.
(Försökte med Unbuntu distrubutionen som artikeln rekomenderade, trötnade på mecket. Ända problemet med FreeNAS var för mig, att den inte gick att installera med USB-sticka. Fick "låna" DVDn ur min workstation för installationens första del.)

Just nu sitter där ytterligare tre 3,5" diskar på 1TB/st i. De är inte RAIDade, då behovet inte finns.
Preliminära syftet med NASen är just fil lagrings utrymme, som tuffar på 24/7. Så jag slipper dra igång nån dator innan jag vill kolla film, eller lysna på musik. Den är alltid på.

Enda negativa jag hittat med min lösning, är att eftersom jag är paranoid och ALLTID vill ha ALLT krypterat, så går det inte så där vansinnigt fort med fil överföringar, då den stackars 2x1,66GHz prollen får jobba hårt.

Det jag gillar med denna lösningen, är att det bara behövs två kablar till den. (Tre om man vill köra båda nätdelarna.)
Tanken är att den skall stå ute på min inglasade balkong, där finns redan 230V, så jag behöver bara dra en NIC kabel till närmsta switch i nätverket. FreeNAS körs helt och hållet via ett web-gränssnitt. (Vid större underhåll, kan man gå in med tex PuTTY i DOS fönster.)

Pris:
Moderkortet kostade 900:-
3x1TB hade jag redan i min dator. (Skönt att kunna stänga av den när den inte behövs.)
320Gb disken låg och skräpade i en låda då den inte ville fungera. (USB kretsen brukar lägga av, sällan fel på själva disken.)
Lådan fick jag.
SATA kortet kostade 700:-
2x 92mm (19dB) fläktar till nätdelarna. 200:-

Lite diverse adaptrar, framför allt från 4-pin molex till SATA, då chassie och nätdelar inte är av senaste generation. ca 200:-

Summa: 2000:-

Chassie:

Diskar:

Byte av fläkt i nätdelarna:

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide Sweclockers! Stort tack för ubuntu-guiden, jag hade inte vågat mig på det annars.

Istället för att installera samba på servern fick jag tips om expandrive som funkar ännu smidigare. Jag kan nämna att jag testade samba först, och det funkade bra men det va jobbigt att skicka över filer. Dessutom ville den ha några sekunder på sig att skaka hand innan man kunde streama vilket är lite irriterande om man har all musik och film på servern. Med expandrive är det precis som om disken satt i klientdatorn. Moderkortet bytte jag ut till ett med atom D510 processorn och 4 sataplatser. Strömsnålare chipset på nyare atom.

Chassit blev ett Chenbro E34069. Nackdelen är att det är dyrt och låter mycket. De två fläktarna ska jag försöka byta ut då jag hör servern även om den står i en garderob. Måste hålla koll på temperaturen bara. Annars är det ett otroligt välbyggt chassi som är både litet och har bra funktioner.

Det finns ett till chassi jag kolla på lite, HFX mini server vilket är mycket tystare (jag har en HTPC av samma märke) men det är rätt mycket dyrare och inte direkt gjort för att ställas i en garderob.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Chassit blev ett Chenbro E34069. Nackdelen är att det är dyrt och låter mycket. De två fläktarna ska jag försöka byta ut då jag hör servern även om den står i en garderob. Måste hålla koll på temperaturen bara. Annars är det ett otroligt välbyggt chassi som är både litet och har bra funktioner.

Du övervägde inte Fractal Design Array R2?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Har själv byggt en hemmaserver som idag kör Ubuntu Server och fungerar som router / NAS / web. Specs:

ASUS AT3N7A-I ION MINI-ITX
INTEL PRO/1000 GT DESKTOP ADAPTER BULK
CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB)
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
Seagate 500 GB disk
Ace mATX Ecco 220 w/o PSU
SSD 40GB Intel X25-V G2 2,5-tum, 34nm MLC, Retail
Fractal Design Silent Series 140mm 9dBA
Edit: PicoPSU glömde jag

Hårddiskarna var alldeles för högljudda, men jag fixade det genom att de stänger av sig efter 5 minuters inaktivitet. Nu är den knäpptyst

Ska försöka få igång Wifi nångång också, men det är sannerligen inte det enklaste.

Fråga gärna om du har frågor

Vad får du för hastigheter? Har du klockat processorn nått? Sitter på samma moderkort och funderar på att göra en server med den då den inte drar speciellt mycket ström. Mvh

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Vad får du för hastigheter? Har du klockat processorn nått? Sitter på samma moderkort och funderar på att göra en server med den då den inte drar speciellt mycket ström. Mvh

Inte klockat. Vilka hastigheter syftar du på? Testade att dra en fil från den (Intel 40GB SSD på server till Intel 80GB SSD lokalt), och hastigheten låg på ~80MB/s enligt Windows. Tror det är högsta skrivhastighet för min disk hehe.

Har funderat, finns det något sätt att stresstesta en router?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Ja klocka min AT3N7A, +25% på:

RAM, 800 MHz
CPU, 2*2 GHz
ION, vettefan va de blev på den

har kört 7 månader utan prob. Inget är varmare än 37C. Sen drog ja ut 3 SATA-kablar från chassiets baksida, bra å ha när man analyserar/testar/kopierar/backar diskar. Kan oxå koppla in SATA-DVD'n där. Silverstone SG05.

Mumsigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Har funderat, finns det något sätt att stresstesta en router?

SmallNetBuilder är ett bra ställe att läsa om sådant. Här är deras testmetodik:

How We Test Hardware Routers - Revision 3 - SmallNetBuilder

Och här finns en gratisvariant av programvaran SmallNetBuilder använder:

Qcheck - Free Network Benchmark Utility IxChariot - Test Device and System Performance under Real-World Load Conditions

Har ej testat själv, hittade det just, men verkar intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja klocka min AT3N7A, +25% på:

RAM, 800 MHz
CPU, 2*2 GHz
ION, vettefan va de blev på den

har kört 7 månader utan prob. Inget är varmare än 37C. Sen drog ja ut 3 SATA-kablar från chassiets baksida, bra å ha när man analyserar/testar/kopierar/backar diskar. Kan oxå koppla in SATA-DVD'n där. Silverstone SG05.

Mumsigt!

Tråden är väl död nu men var tvungen att skriva. Har exakt samma rigg som du har hehe. Har klockat mitt Asus AT3N7A-i till 2,0 och det är stabilt. Har jag gått högre så blir cpu/gpu:n lätt för varm när jag t ex ska spela hd-material. Håller på och moddar mitt Silverstone SG05 chassi just nu och har bland annat fått in en HD cage så att jag får plats med 4 st 3,5" hårddiskar istället för 1 som det är orignal. Det finns mer plats i det lilla chassit än vad man tror!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera något bra OS? Jag ska ha datorn för lagring och nedladdning av torrents. Vill även ha RAID0

Tacksam för svar

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!