Permalänk

Matar ni fåglar?

Jo, jag undrar hur vanligt det är att folk gör detta på SweClockers? Själv gör jag det nu när det är vinter. Speciellt bör man ju lägga ut mat när det är mycket snö, då fåglarna inte kan komma åt den mat som ligger på marken under snön. Matar i stort sett ALDRIG på sommaren, kan ge gammal ost till talgoxarna och deras avkomma som bor på tomten

Jag lägger själv ut solrosfrön, gammal ost, samt det yttersta lagret på nyöppnade ostar och gammalt bröd. Sådant som jag inte äter med andra ord Och äter inte fåglarna upp det, kan ju några vilda svin komma och göra det. Däremot lägger jag bara ut solrosfrön så det räcker till fåglarna under dan, då jag tycker mera om fåglarna än vad jag tycker om svinen(och rådjuren)

Matar ni?

Edit: Sökte innan på att mata fåglar. Och en sådan tråd fanns inte, i alla fall hittade jag ingen. Konstigt att detta inte har diskuterats tidigare på SweClockers?

Edit2: Matar inte fåglarna i stan, de får hitta mat själva här. Ute på landsbygden är det ju annorlunda då det är inte en massa mat som ligger här och där. Så matar varje gång jag är där

Visa signatur

Balle

Permalänk

Nix, det finns bara måsar och duvor här omkring och då de är vidriga djur så matar jag inte dem.
Kan nog tänka mig att mata ankorna när jag är framme vid ålderns höst.

Permalänk

jag brukar skjuta fåglar räknas det?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Hemma matar jag främst rådjur, men visst någon annan fågel och självklart även katten. Nu brukar jag inte mata fåglar för kattens skull, men jag tycker samtidigt det inte är någon större ide att mata några kilometer från mitt hem.

Här i stan så matar jag inte medvetet något, precis som alla andra här i byggnaden. (förutom de som har husdjur)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

alltid suttit uppe ett par fågelmatare här på tomten på vintrarna.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vi matade fåglar när jag bodde i villa förr Nu plockar jag bara bort talgbollar och skit som ibland hängs upp i buskar och liknande.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Nej jag har ett liv

Permalänk
Medlem

Köpte ett fågelhus och en säck på fem kg med fågelfrön i december. Trodde den säcken skulle räcka i flera år men den är slut nu, sjukt vad de små liven äter ^^

Permalänk
Medlem

Ja, vintertid matar jag småfåglarna (främst talgoxar och blåmesar). Den här vintern har det varit ovanligt lite fåglar. Jag bor i villa.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Entusiast

Det har hänt att man köpt ett par taljbollar och hängt upp. Brukar alltid slänga ut torrt bröd till fåglarna. Nu i vinter hängde morsan ut en stor bit kokosfett som blev över från julgodiset vilket gjorde skatorna glada.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Ett par talgbollar brukar vi väl hänga ut, sen så har vi en aronia-buske runt framsidan av lägenheten; där sitter det nästan alltid en fågel eller tre och käkar på vintrarna.
Främst så tycks det vara koltrastar, talgoxar och sidensvansar som käkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Nej jag har ett liv

Inte särskilt innehållsrikt liv iaf då du sitter framför datorn och kolla på sweclocker

Själv matar jag 2

dagligen. Och kalla vintrar har vi fågelbord ute i trädgårn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fåglarna matar mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Glömde tillägga att jag Aldrig matar fåglarna i stan. De har gott om mat där. Är jag ute på landet däremot så får fåglarna mat när det är vinter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
jag brukar skjuta fåglar räknas det?

Ja, om kråkor t ex skulle få i sig något av de skjutna fåglarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
alltid suttit uppe ett par fågelmatare här på tomten på vintrarna.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Hehe, får ibland besök av dessa tjuvar också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Fåglarna matar mig.
* Bild *

Mums!

Visa signatur

Balle