Permalänk

Republic of Gamers - officiell tråd

Mina eftersökningar på Sweclockers forum gav mig inga bra träffar på en generell tråd om ämnet, så jag tog mig friheten att göra en själv.

ASUS: Republic of Gamers

Asus grundade produktlinjen Republic of Gamers för komponenter av särskilt hög kvalitet, riktade specifikt mot spelare och överklockare. Bland de tidigaste korten var Striker Basic och Striker Extreme, baserade på nVidia nForce 680i SLI med socket 775, och Crosshair, baserat på nVidia nForce 590i SLI med socket AM2, som alla släpptes år 2006.

Moderkorten blev båda populära för sin inriktning, och fler modeller sattes i verket. Under 2007 släpptes uppföljaren till Crosshair, nämligen Crosshair II Formula och Extreme. Samma år släpptes moderkort av samma kaliber till Intels egna chipset, Blitz Formula och Extreme till Intel P35 och Maximus Formula och Extreme till chipset X38. Sistnämnda kort använde sig av den nyare tekniken DDR3, hade BIOS skräddarsytt för överklockning, och chipsetet kyldes av Asus så kallade "fusion block" för att vattenkyla moderkortet utan att inhandla ett heltäckande vattenblock.

Sedan dess har sortimentet utökat markant, inte bara med nya moderkort utan också laptops, i form av Asus G-serie, stationära datorer och grafikkort, i form av MATRIX-serien med kort från både ATI och nVidia.

Kända moderkortsmodellen från serien är Rampage Extreme, ett rejält moderkort för sin tid, som öste på med diskret ljudkort, X48-chipset, två PCIE-X16 i full bandbredd vid Crossfire, fusionsblock, extra utbytbara heatsinks till chipsetet, en extern LCD-poster, och TweakIt som tillät en överklocka med knappar direkt på moderkortet. Efterföljaren Rampage II Extreme med liknande funktioner, men med stöd för Tri-Crossfire och trekanaligt DDR3 via X58, sålde även det ganska bra och blev ganska utmärkande för Intels i7-serie.

Rampage II, Maximus II och III Gene var utmärkande som överklockningskort i mATX-format. Rampage II Gene imponerade då det hade nästan samma utbud av funktioner som storebror Extreme, men i mindre format, bara två PCIE-X16 och ingen TweakIt eller ProbeIt.

Nu är vi uppe i tredje generationens Crosshair, i form av Crosshair III Formula till AMD 790FX, tredje generationens Maximus, Maximus III Extreme har börjat dyka upp i handeln runtom i världen, och snart lanseras även tredje generationen Rampage, i form av Rampage III Extreme som väntas bli mer allmän runt lanseringen av Intels Gulftown.

Har ni några produkter ur ROG-serien, och vad tycker ni om dem? Det finns människor som sätter Asus före allt annat i moderkortsval, och det finns de som aldrig någonsin vill äga en Asus-produkt. Så vad tycker Sweclockers, imponerar Asus med sin republik, eller är det bara en fånig gimmick? (Själv finner jag seriens egen hemsida ganska... Nja, låt oss säga att Asus lider av lite hybris).

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Har två MIIF och ett MIIIF och de tycker jag är bra, mycket eftersom jag kan asus bios utantill efter ett gäng asus kort. Så ska jag köra gulftown så köper jag nog RIIIE för att underlätta klockandet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06