Kallt i lägehneten, rättigheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Kallt i lägehneten, rättigheter?

Någon som vet hur kallt det får vara i en hyreslägenhet? jag har 12 grader i min lägenhet när jag int ehar extra element igång. Jag fick min elräkning igår och såg att den stigit med drygt 220% när jag har el element inkopplat, någon som vet om man kan få sänkt hyra för detta? Mina element är helt kalla förutom 1 som är smått ljummet :/

Gigabyte X370 Gaming K7 | Ryzen 7 1800X | 980ti G1 Gaming | 2x8 Corsair DDR4 3200 Vengence 16 LED | Crusial MX100 512 x2 | EVGA Supernova G2 850w | AC Freezer 33 | AOC G2460PQU | Steelseries M800 | Logitech G303 | Logitech G35 | Factal Design R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004

har du varmhyra eller kallhyra?

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

det är inte så enkelt att du bara behöver lufta elementen?

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Eller kan vara så att du måste motionera ventilerna om du nu har vattenburet. Skruva loss termostaten och tryck med nånting hårt på ventilen tills den går lätt, fastnar den inne dra försiktigt ut med tång eller liknande.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Skit i det nidas och P-NILZ säger. Du bor i hyresrätt så ring bara din hyrsvärd så får de fixa det. Jag ringer om min toasits går sönder, och får en ny!

edit: nidas och P, inget illa ment mot er personligen, snällt att ni ger tips men det är hyresvärden som ska ordna detta

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Skit i det nidas och P-NILZ säger. Du bor i hyresrätt så ring bara din hyrsvärd så får de fixa det. Jag ringer om min toasits går sönder, och får en ny!

edit: nidas och P, inget illa ment mot er personligen, snällt att ni ger tips men det är hyresvärden som ska ordna detta

Tycker du att det är svårt att lufta elementet? Klart man kan testa detta och se om det hjälper. En del hyresvärdar är ju inte så snabba på att komma heller. Är ju inte så svårt attt testa på att lufta elementen. Tar ca 30 sekunder på ett vanligt element.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Polaren min ringde sin värd, efter att det inte hänt något på en vecka ringde han mig, jag luftade elementet och motionerade ventilen sen var det fixat. 5 veckor senare kom värden.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Polaren min ringde sin värd, efter att det inte hänt något på en vecka ringde han mig, jag luftade elementet och motionerade ventilen sen var det fixat. 5 veckor senare kom värden.

Oj ok då förstår jag din situation. Min hyresvärd kommer under veckan

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

syftade väl nu iofs mer på att liraren började yra om avdrag på hyran, och jag misstänker att han inte varit allt för ordentlig med att ta reda på varför elementen är kalla eller gjort överdrivet mycket annat åt det så var väl mer ett vänligt tips så att han _ska_ kunna kontakta hyresvärden och få det åtgärdat.. sen förstår jag kanske om du är en hyresrättstaliban som inte kan ta hand om något själv men det får stå för dig

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Att få avdrag på hyran om man inte ens försökt få värden att åtgärda problemet lär ju inte hända...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Jag luftade inte så länge sen, var kallt, hade oxo elelement. Jag drack många te´n för o hålla vermen.

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | Shadowk på YouTube | www.intrnet.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Ja alltså nu måste jag ju fråga varför du inte ringde på en gång när du märkte att elementen var kalla. Istället köpte du ett el-element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home@Trollhättan
Registrerad
Apr 2004

Sen är det dock så att visa hyresvärdar har automatiska element, som regleras beroende på värme/kylan utomhus.

Hade de i min första, och de var sjukt kallt men de gjorde inget åt det.
Så min svåger(elektriker) koppla förbi det så jag kunde styra allt själv

men klart man ska ringa!

Irish today, hungover tomorrow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Sen är det dock så att visa hyresvärdar har automatiska element, som regleras beroende på värme/kylan utomhus.

Hade de i min första, och de var sjukt kallt men de gjorde inget åt det.
Så min svåger(elektriker) koppla förbi det så jag kunde styra allt själv

men klart man ska ringa!

Men det bygger ju på att man har elradiator. Hur gjorde han då? kopplade in elementen till vanliga eluttag eller va han nere i källaren o mixade?

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2006

Min hyresvärd kör med någon regel att dom det är varmare än X grader celcius (inomhus, 1 meter från elementet, typ) så är dom inte skyldiga att göra något åt saken - Så jag har min dator på 24/7 annars blir det för kallt i rummet. Hatar att vakna i ett iskallt rum.

MSI Z77A-G43 | Intel i5-3570K 4.2GHz | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | GeForce GTX 1070 | ADATA SU800 128GB SSD | Hitachi HDP725050GLA360 500GB | Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 4TB | SB XtremeGamer | Corsair TX650W | 24" XL2411T 120hz lightboostad

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Unknown
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ja alltså nu måste jag ju fråga varför du inte ringde på en gång när du märkte att elementen var kalla. Istället köpte du ett el-element

Ifall man vill fortsätta frysa så får man skippa o skaffa ett eget element... men oavsett vilket så ska man ju direkt ta kontakt med hyresvärd/fastighetsskötare såklart. Oftast brukar de inte kunna fixa sakerna på stubben.

Jag har hört någonstans iallafall att man inte ska klaga ifall temperaturen ligger på 18 grader. Vissa är ju riktigt frusna av sig och vill kanske ha en sisådär 20-23 grader.

Lufta elementen i en hyresrätt... får man verkligen göra det själv? Ifall det är gamla element och man drar sönder luftskruven och det blir vattenskador... vem är ansvarig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home@Trollhättan
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Men det bygger ju på att man har elradiator. Hur gjorde han då? kopplade in elementen till vanliga eluttag eller va han nere i källaren o mixade?

Bra fråga, vet att han var inne i elskåpet och smusslade runt.
Iom att han är elektriker så fråga jag aldrig, jag bjöd bara på käk och var nöjd, hehe

bodde i en enplanslägenhet, var två längeheter per hus, och man hade då elskåpet i städskrubben.

Nu var detta ca 2 år sen, men han snacka om att mätaren satt högt upp just för att värmen ska vara högre inne enligt den. De är sneaky och de ogilla han rätt hårt
Glömmer aldrig den kalla decemberdagen han fixa det, fan vad jag gotta mig i shorts och t-shirt och kolla ut på vinterlandet haha

Irish today, hungover tomorrow