NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0

Ingenjörer på japanska NEC demonstrerar en seriell buss som kan leverera 16 GB/s – tre gånger mer än dagens USB 3.0.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Måste det finnas 599 standarder? Me men, trevligt att utvecklingen går framåt antar jag.

Lian Li PC-Q28 :|: GTX 970 :|: Corsair TX650 :|: Corsair 16GB :|:MSI Z87i :|: i7 4770k :|: Evo Basic 250GB :|: Samsung 2493HM :|: CM Quickfire TK :|: Qpad 5K

Steam ID

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Och om 4 månader har vi nåt som gör 20 GB/s

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Trevligt det är bra med utveckling, men varför kom inte detta med från början? Sen är det lite dåligt med produkter också tycker jag...

/S

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Corsair SF600, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2008

jävlar att ha en usb hårddisk på 16gbs då jävlar går de undan

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Om de kan få det att funka med lite längre avstånd vore det fint... användningsområden ökar då rejält.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I baren
Registrerad
Jul 2008

Största problemet är att det tar sån jäkla tid innan alla produkter som använder USB kommer att använda sig av den här tekniken. Det släpps ju fortfarande USB 2.0 hårddiskar tex.

Men men, trevligt med utveckling

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2007

Häftigt, här går de snabbt. Ifrån 3 till 20 efter att legat på 3 GB/s i evigheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Ja det där vore ju trevligt... nått som vore lika trevlig skulle vara om tillverkarna och standardiseringsorganen kan skynda på saker och ting, känns alltid som att allt ska ta flera år bara för att.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Ingressen antydde att det var 16 Gigabyte/s sedan tydliggörs det att vi talar om 16 Gigabit/s i artikeln.

Det var inte utan att jag blev lite besviken

Det skall dock bli skönt att få lite fart på usb-enheterna jämfört med 2.0-standarden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Även om 16Gbps USB fanns i alla usb-enheter imorgon så blir det inte speciellt mycket snabbare om man flyttar mellan en vanlig hårddisk jämfört med USB3.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eslöv
Registrerad
Maj 2005

"NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0"

"tre gånger mer än dagens USB 3.0"

Hur ska vi ha det egentligen? Dubblat tre gånger - åttafaldigat, eller tre gånger snabbare - trefaldigat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Tre gånger mer? Hur svårt kan det vara. GÅNGER TRE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Om de kan få det att funka med lite längre avstånd vore det fint... användningsområden ökar då rejält.

Tänk på detta. Vad innebär denna korrigeringsbehandling för avstånd som spelar roll? Prestandan lär bli lidande ganska snabbt, låter det som.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweC Rocks
Registrerad
Maj 2005

Alltid gillat NEC..billigt, funkar, lätt att modda för sina syften....SONY är duktiga på sådant man vill ha...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen

Hur ska vi ha det egentligen? Dubblat tre gånger - åttafaldigat, eller tre gånger snabbare - trefaldigat?

Du gör iaf skäl för ditt namn

När man säger tredubblat så menar man x3, eller det är iaf det jag är uppväxt med.

i5 6600K + Corsair H90 | Asus Maximus IX Hero | 32GB Vengeance LPX@2400MHz | ASUS 1080Ti OC | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks Eclipse P400S | Corsair AX850W | Asus VG278H+BenQ GL2460HM | Corsair K95 RGB | Logitech G900 | Sennheiser RS 175 + Razer Seirēn Pro

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eslöv
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Du gör iaf skäl för ditt namn

När man säger tredubblat så menar man x3, eller det är iaf det jag är uppväxt med.

Varför då blanda in "dubbla" som i sig är gånger två? Om man nu tycker om att använda tveksamma uttryck, varför blanda dem i samma text?

Ditt personangrepp bjuder jag på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Varför då blanda in "dubbla" som i sig är gånger två? Om man nu tycker om att använda tveksamma uttryck, varför blanda dem i samma text?

Tveksamt? Det är ju inte fel att skriva tredubbelt när man menar att något t ex ökar gånger tre.

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006

det finns ingen logik i det, men tredubblat betyder x3.

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Vad är det för mening med att ifrågasätta uttryck som är allmänt accepterade?
Det finns många ologiska saker i det svenska språket så detta är bara ännu ett.
Tredubbla=x3 (även kallat tripla)

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ditt personangrepp bjuder jag på.

Tredubbel är ett ord (inte två) och finns med i SAOL. Skriv egna artiklar om ordvalen inte faller dig i smaken. Nu är du bara pinsam.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byske, Skellefteå
Registrerad
Aug 2009

Kommer vi att få en USB 4.0 då helt plötsligt? Och en PCI-E 3.0?

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

En fråga bara. Ser att det kommer upp lite externa diskar med usb 3 gränssnittet. Jag har ett stort behov av en extern hårddisk som kan flytta filer snabbt. Har filer som är ca 10 gig vardera.

Ska man köpa en extern hårddisk idag med USB 3 gränssnittet för att senare när man skaffar nya prylar då kunna utnyttja det. Lite framtidssäkert sådär.

Det är ju inte så kul att köpa en extern hårddisk idag med USB 2 för att sen sitta där efter 1 år och tänka, jag skulle köpt med USB 3 istället?

Jo denna saken som NEC har fixat så att det går att överföra snabbare, gäller detta bara bussen på moderkortet eller gäller detta också externa hårddiskar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006

Denna "saken" påverkar överföringshastigheten över seriella bussar, så som sata, usb och pci express. Teoretiskt sett borde USB kunna leverera 16Gbit/s istället för de 4,8 som det nu blev.

Corsair Carbide 500R - Core i7 3770K @4,7 GHz - Phanteks PH-TC14PE Blue - Asus P8Z77-V PRO - 2x8GB Corsair Vengeance LP Blue - 2xHD7970 @Crossfire - Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

NEC is totally wacko! Instead of using their black magic to push up the transfer speed limits of USB 3.0 I think they should focus on pressing down the manufacturing costs for USB 3.0 controllers. That way they could be producing USB 3.0 controllers with four or several ports, unlike any other company at the moment like Marvell who is currently the leader in SATA 6 Gb/s controllers with no rivalry.

If you want to buy a new board today with USB 3.0 and SATA 6 Gb/s connectivity, all you got to chose from are boards with two USB 3.0 ports and two SATA 6 Gb/s ports at most. Those ports are provided by a NEC USB 3.0 chip and a SATA 6 Gb/s chip from Marvell. There are still no USB 3.0 and SATA 6 Gb/s ONLY boards on the market. I'm not interested in anything else, I won't go for anything else but a USB 3.0 and SATA 6 Gb/s ONLY board for my next build.

If semiconductor companies like NEC and Marvell can cut down the manufacturing costs for these new types of controllers it will be possible to do just that, make a USB 3.0 and SATA 6 Gb/s ONLY boards to a reasonable price. Some competition from other companies could do some good here and a broader adoption of the USB 3.0 standard for new devices.

At the moment, there are no chipsets that support these new standards. I believe the upcoming AMD 890GX chipset is the first chipset to support the USB 3.0 standard. What's up with Intel?... what's taking them so long?

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Jag tolkar verkligen som du.
Om man dubblar en gång är det gånger två. Dubblar man därför två, tre, eller fyra gånger bör det därför vara 2^2, 2^3, 2^4.

Lika logiskt som att 0.999... = 1!

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
What's up with Intel?... what's taking them so long?

Jag har sett något löst rykte om en X68 krets.

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogås
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Lite mer offtopic: Själv blir jag ganska less på när folk säger "dubbelt så lite" när de menar hälften.

Är det något jag har saknat så är det högre fart på USB, helst något man kan använda en 10-15 meters kabel med utan hastighetsförlust.

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Kommer vi att få en USB 4.0 då helt plötsligt? Och en PCI-E 3.0?

Självklart!

Men det tar nog några år. Vi läste ju om USB 3 bara några dagar om att USB 2 kom...

//Bacon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004

Fortfarande stort B På förstasidetexten. 8]

Sökes UTROTAD:
Ljust media-tangentbord (svarta bokstäver obelyst)
HELT vanligt ej mekaniskt org 105 fullhöjd swe, 6-7mediaknappar (separat). (extraknappar). USB-sladd.