Varför så lång uppsägningstid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Varför så lång uppsägningstid?

Uppgraderade nyligen min Comhem-anslutning från 2Mb till 10Mb. Trots att det gjordes från deras hemsida och var helt automatisk (tog bara ett par minuter, behövde inte ens starta om modemet) är det 12 månaders bindningstid, under vilken jag ej kan nedgradera eller säga upp anslutningen (däremot uppgradera till en högre hastighet),

Dessutom: Hade jag haft kvar bindningstid på min 2Mb anslutning hade den lagts på de 12 månaderna för uppgraderingen. Uppgraderar jag till 25 eller 50Mb idag får jag alltså 24 månaders bindningstid (12 för 10Mb-uppgraderingen+12 för 25 eller 50-uppgraderingen). Detta trots att processen att avsluta eller nedgradera en anslutning också är helt automatisk.

Att det är lagligt förstår jag, men varför ska det behöva vara på det här sättet, förutom det uppenbara att de vill tjäna mer pengar? Tycker det verkar ganska orimligt med tanke på att processen är helt automatisk...

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Pengar pengar pengar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Varför inte? Går det så går det. Så länge det inte finns några konkurrerande bolag som erbjuder bindningsfritt så är det väl klart att de kör på.

Själv har jag gått över till obundet till slut, kostar lite mer men eftersom vi letar nytt boende vill jag inte behöva betala ett år i onödan.

Hoppas åtminstone att avtalet övergick automatiskt till obundet efter att bindningstiden tog slut, annars är jag rökt

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

Eftersom det är orimligt och skadar konkurrensen har det gjorts påtryckningar för att få ner bindningstiderna. Jag vet inte, men tydligen har inte kundtrycket varit tillräckligt stort för att få respons för att reglera branschen. För mig är en rimlig bindningstid 3 månader, dvs lika lång som vad uppsägningstiden av en hyreslägenhet är.

Det blir ju helt knas om en uppgradering skulle binda användaren per automatik 12 månader till. Jag undrar om det inte skulle finnas möjlighet att driva en sådan fråga vidare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Feb 2010

telefon, Tv, etc.
Läs alltid igenom användarvillkoren noggrant, det står exakt vad som gäller men dom använder sig av faktumet att >50% inte läser användaravtalet och bara kryssar i rutan för acceptans av villkor!

Dvs dom tjärnar massor med pengar på folk som tror att dom kan testa ett abonnemang i en period och sedan bara hoppa av..

Det är inte så att du har en period nu i början där du fortfarande kan ångra ditt köp innan du sitter fast i abonnemanget?

[Swec Marknad - Referenser]
"I think it's hilarious, Geforce Experience launched Steam, which then launched Uplay, which then launched FC3... It's like Rube Goldberg works by ubisoft." -Whippy

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Registrerad
Okt 2004

usch och fy . själv så bytte jag till 100/10 från 24 och det ändrade inte bindnings tiden.
Detta va dock telia.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Re: Varför så lång uppsägningstid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Uppgraderade nyligen min Comhem-anslutning från 2Mb till 10Mb. Trots att det gjordes från deras hemsida och var helt automatisk (tog bara ett par minuter, behövde inte ens starta om modemet) är det 12 månaders bindningstid, under vilken jag ej kan nedgradera eller säga upp anslutningen (däremot uppgradera till en högre hastighet),

Dessutom: Hade jag haft kvar bindningstid på min 2Mb anslutning hade den lagts på de 12 månaderna för uppgraderingen. Uppgraderar jag till 25 eller 50Mb idag får jag alltså 24 månaders bindningstid (12 för 10Mb-uppgraderingen+12 för 25 eller 50-uppgraderingen). Detta trots att processen att avsluta eller nedgradera en anslutning också är helt automatisk.

Att det är lagligt förstår jag, men varför ska det behöva vara på det här sättet, förutom det uppenbara att de vill tjäna mer pengar? Tycker det verkar ganska orimligt med tanke på att processen är helt automatisk...

jag skulle gissa att det är en bindningstid för det pris du har. comhem e riktigt fula nämligen, de pris de marknadsför är det du har när du har bindningstid. efter bindningstiden blir det dyrare om du inte binder upp dig igen. detta gäller även fast du inte mottar någon ny hårdvara (modem, digitalbox osv) gratis. så du kan säkert byta till 10 Mb med ett dyrare pris om du vill slippa bindningstid. så här var det iaf på den tiden jag bråkade med comhem. man ska helst inte stödja såna typer av företag men i vissa fall har man inget val.

vad du borde göra är att först ångra din uppgradering och sen efter den ringa och förhandla me dem. säg att du vill ha 10 Mbit men utan bindningstid. kan personen du pratar med (first line säljare utan makt) kan du säkert be att få prata me någon högre upp som inte är en surtant.

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Du har väl inte missat att du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor eller tjänster över internet. Se http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2008

"Lagen gäller inte för alla avtal som ingås på distans - det finns vissa undantag. "

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Eftersom det är orimligt och skadar konkurrensen har det gjorts påtryckningar för att få ner bindningstiderna. Jag vet inte, men tydligen har inte kundtrycket varit tillräckligt stort för att få respons för att reglera branschen. För mig är en rimlig bindningstid 3 månader, dvs lika lång som vad uppsägningstiden av en hyreslägenhet är.

Det blir ju helt knas om en uppgradering skulle binda användaren per automatik 12 månader till. Jag undrar om det inte skulle finnas möjlighet att driva en sådan fråga vidare.

Att jämföra med hyreskontrakt ger ju ett nytt perspektiv på saken. När man säger upp en hyreslägenhet ska den ju utannonseras, flyttstädas, besiktigas, fel ska repareras, ny hyresgäst ska godkännas och teckna avtal o.s.v En massa arbete... Ändå är det bara 3 månader uppsägningstid. När man avslutar ett internetabonnemang är det ju bara att trycka på en knapp...och tydligen låter Comhem kunden själv trycka på den knappen via sitt login på deras hemsida...

Nu vet jag att jag kommer ha samma boende och samma inkomst i minst 12 månader framöver, så det är inte något problem för min del. Kommer varken att vilja uppgradera till något snabbare och dyrare eller bli tvungen att nedgradera om inget väldigt oväntat inträffar. Men det stör mig ändå att det kan vara så orimlig bindningstid, när ingen mänsklig varelse på Comhem troligtvis ens har märkt att jag uppgraderat...

Hoppas dock man teckna om med kortare bindningstid nästa gång. Det är möjligt att jag flyttar till sommaren 2011 och då får jag antingen vara utan Internet hela våren eller betala för nästan ett år till i onödan...

ComHem är vad jag vet det enda man kan få i det här huset. T.o.m. telejacket kommer ju från dem så jag vet inte om man kan ha ADSL eller ens ISDN från annan operatör heller. Är väl just därför de kan göra lite som de vill...

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Att jämföra med hyreskontrakt ger ju ett nytt perspektiv på saken. När man säger upp en hyreslägenhet ska den ju utannonseras, flyttstädas, besiktigas, fel ska repareras, ny hyresgäst ska godkännas och teckna avtal o.s.v En massa arbete... Ändå är det bara 3 månader uppsägningstid. När man avslutar ett internetabonnemang är det ju bara att trycka på en knapp...och tydligen låter Comhem kunden själv trycka på den knappen via sitt login på deras hemsida...

Nu vet jag att jag kommer ha samma boende och samma inkomst i minst 12 månader framöver, så det är inte något problem för min del. Kommer varken att vilja uppgradera till något snabbare och dyrare eller bli tvungen att nedgradera om inget väldigt oväntat inträffar. Men det stör mig ändå att det kan vara så orimlig bindningstid, när ingen mänsklig varelse på Comhem troligtvis ens har märkt att jag uppgraderat...

Hoppas dock man teckna om med kortare bindningstid nästa gång. Det är möjligt att jag flyttar till sommaren 2011 och då får jag antingen vara utan Internet hela våren eller betala för nästan ett år till i onödan...

ComHem är vad jag vet det enda man kan få i det här huset. T.o.m. telejacket kommer ju från dem så jag vet inte om man kan ha ADSL eller ens ISDN från annan operatör heller. Är väl just därför de kan göra lite som de vill...

Du är ju inte tvingad till att ta abonnemang med bindningstid. Men du får sämre priser då.

Bytte själv från M till L idag via telefon och fick samma tid som jag hade på mitt tidigare abonnemang. Valde även att skaffa mig digital-tv och den flyttar fram min bindningstid 12 månader.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Jag har ingen bindningstid, inga avgifter på upp/nergradering, avgifter vid flytt bla bla och gratis support som FUNGERAR, jag betala inget när modemet gick sönder, jag betala inget när jag uppgraderade till 40/40 och fick en ny modem.. jag betalar bara 290kr per månad UTAN extra avgifter.. vi har ingen annan vi kan byta mot heller, har inga behov heller.

låter som comhem är bara pengar kåta.

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2001

Vad jag vet förlängdes aldrig bindningstiden när jag uppgraderade mitt Comhem från 1-10Mbit upload (gjorde det via telefon).
Just Comhem är ett sådant företag som lever på engångskunder, alltså de ringer och lurar folk att binda upp sig i ett år genom att ljuga om priserna sen höjer de lite allt eftersom.
När de lurade mig sa jag att jag betalar 330kr för bredband+telefon hos BBB, de sa att jag skulle få deras tjänster för samma pris men nu får jag räkningar på 530kr.

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Ni borde ringa in och klara upp lite missförstånd angående det här.

"That which is not good for the bee-hive cannot be good for the bees" - Marcus Aurelius

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Ni borde ringa in och klara upp lite missförstånd angående det här.

Det är snarare Comhem som borde börja skicka dumstrutar till sina kunder.
Jag har iaf sagt upp skiten nu, bindningstiden hade inte blivit förlängd när jag uppgraderade mitt abonnemang.
Nu hoppas jag bara att de inte ljög för mig att abonnemanget kommer avslutas i Juli och fortsätter skicka räkningar.

Att byta från BBB LAN till Comhem är nog det största misstaget jag gjort i mitt 29-åriga liv, jag spelade WoW då och var missnöjd med pingen så jag tänkte att jag skulle ge det en chans.
Det jag fick var en dyrare, långsammare och ostabil uppkoppling med lika dålig ping.

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Vänta nu...
Ny 12mån bindning för att uppgradera en uppkoppling som inte innebär några kostnader alls för operatören att uppgradera? Snacka om urkassa villkor. Jag skulle aldrig acceptera någonting sådant.

En uppgradering är till fördel för operatören. De får in mer pengar och då det är deras eget när och ingen fysisk omkoppling behöver ske så innebär det ingen som helst merkostnad... Men de ska ändå binda upp en i 12 månader utöver vad man redan har? Snacka om sniket.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vänta nu...
Ny 12mån bindning för att uppgradera en uppkoppling som inte innebär några kostnader alls för operatören att uppgradera? Snacka om urkassa villkor. Jag skulle aldrig acceptera någonting sådant.

En uppgradering är till fördel för operatören. De får in mer pengar och då det är deras eget när och ingen fysisk omkoppling behöver ske så innebär det ingen som helst merkostnad... Men de ska ändå binda upp en i 12 månader utöver vad man redan har? Snacka om sniket.

Problemet är väll att man i många fall uppgraderar, samt blir på lurad något annat som tv eller telefoni. Då binder man ju om sina abonnemang till "combo" så man får det billigaste gratis. När jag i onsdags bytte upp mig från M + 10 till L + 10 så hade jag samma bindningstid som innan. Detta skedde över telefon och fick den nya farten direkt under natten.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vänta nu...

Man kan få ett obundet abonnemang om man inte har en bindingstid, men då får man inte den lägre månadskostnaden. Som sagt ett hett tips är att kolla upp vad som gäller.

"That which is not good for the bee-hive cannot be good for the bees" - Marcus Aurelius

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Man kan få ett obundet abonnemang om man inte har en bindingstid, men då får man inte den lägre månadskostnaden. Som sagt ett hett tips är att kolla upp vad som gäller.

Ja självklart ska man alltid kolla upp vad som gäller.
Jag reagerade bara på hur galet otacksamt det är att binda upp en kund som är snäll nog att betala mer i månaden (då en uppgradering oftast leder till högre månadskostnad). Nu talar jag då alltså inte om några kampanjer eller paketpriser eller annat, utan bara om man skulle uppgradera sin bredbandstjänst enbart utan några tillägg eller annat.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Varför man binder upp kunder är så klart för att tjäna pengar men också för att få en kontrollerad inkomst. Det är betydligt enklare att ha kontroll på pengarna om man har kunder som binder upp sig och så klart så de inte skall säga upp avtalet pga. tillfälligt strul.

Tillfälligt strul kan man ha på adsl tex. som kanske inte ens beror på leverantören men kunden gnäller ändå och kräver orimliga saker. Detta är för att skydda sig för en massflykt helt plötligt pga. något som man inte ens kan kontrollera. Tex att skanova har problem med sitt nät och det innebär ofta problem kan jag säga för dom skiter fullständigt i att ha bråttom mot sina kunder = bredbandsbolagen för bredbandsbolagen har inget annat val pga. att de inte har några påtrycknignsmedel över huvudtaget.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.