Fängelse för brittisk Microsoft-pirat

Permalänk
Melding Plague

Fängelse för brittisk Microsoft-pirat

En brittisk man har dömts till 15 månaders fängelse efter att ha funnits skyldig till mjukvarustöld. Framförallt handlar det om programvaror från Microsoft.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Två miljoner är mycket...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt företaget är många mjukvarupirater även involverade i tyngre kriminalitet, till exempel bedrägeri och identitetsstöld.

Knappast, iaf procentuellt. Det är väl typ minst 80% av alla unga som nån gång laddar ner nåt olagligt, jag tror knappast att så många procent av dem håller på med sånt också.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

95,4 % av all statistik är ofta påhittad

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Knappast, iaf procentuellt. Det är väl typ minst 80% av alla unga som nån gång laddar ner nåt olagligt, jag tror knappast att så många procent av dem håller på med sånt också.

Artikeln är diffus, men om det inte är typiska generaliseringar som luddar ut gränserna mellan vad som verkligen hänt och vad som kan hända, så hänvisar Microsoft till "distribution" av pirat kopior. Det sägs dock inte klart om det här gäller direkt försäljning eller vad det rör sig om. Går kanske att finna mer information med tiden.

Permalänk

Vad är det han har laddat ner som är värt totalt 2 miljoner?det är inte att han har laddat upp tex windows 7 ultimate 500 gånger så har dom gångrat ca 4000*500?

Permalänk
Medlem

Rikta resurserna till de personer som kan skada andra istället för till företag som kan få en pytteliten förlust pga nån snubbe i en källare.

Permalänk

Sen är förlusterna för företag överdrivna. tex jag som hobby fotoraf skulle aldrig betala flera tusen för photoshop cs4 men bara för jag laddat ner betyder det inte att jag skulle köpt det. för jag vill ha photoshop cs4. men jag måste inte ha det så om det inte hade gått att ladda ner det så hade jag ändå inte köpt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Sen är förlusterna för företag överdrivna. tex jag som hobby fotoraf skulle aldrig betala flera tusen för photoshop cs4 men bara för jag laddat ner betyder det inte att jag skulle köpt det. för jag vill ha photoshop cs4. men jag måste inte ha det så om det inte hade gått att ladda ner det så hade jag ändå inte köpt det.

Exakt, många som laddar ner hade aldrig betalat för det ändå.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Knappast, iaf procentuellt. Det är väl typ minst 80% av alla unga som nån gång laddar ner nåt olagligt, jag tror knappast att så många procent av dem håller på med sånt också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Vad är det han har laddat ner som är värt totalt 2 miljoner?det är inte att han har laddat upp tex windows 7 ultimate 500 gånger så har dom gångrat ca 4000*500?

Det var inte att han enbart laddat ner, Utan han sålde de nedladdade kopiorna. Det är där dom menar med miljon förlust, istället för att M$ skulle få mer $$ så sålda han allt billigare men fick allt i fickan.

Eller??

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni söker vidare så handlar det här inte om någon vanlig "folkhemspirat". Han är tidigare dömd för andra brott där han tydligen handlat med pirat kopior och ägnat sig åt urkundsförfalskning på ett sätt som lurat och därför orsakat skadestånd och stora förluster för seriösa återförsäljare av mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Sen är förlusterna för företag överdrivna. tex jag som hobby fotoraf skulle aldrig betala flera tusen för photoshop cs4 men bara för jag laddat ner betyder det inte att jag skulle köpt det. för jag vill ha photoshop cs4. men jag måste inte ha det så om det inte hade gått att ladda ner det så hade jag ändå inte köpt det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Exakt, många som laddar ner hade aldrig betalat för det ändå.

Spelar ju absolut ingen roll. Ni vet att det är olagligt att ladda ner, ni är fullt medvetna om att det är ett brott, därmed får ni också stå för konsekvenserna.

Man kan inte göra som man vill bara för att det går eller är bekvämt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Sen är förlusterna för företag överdrivna. tex jag som hobby fotoraf skulle aldrig betala flera tusen för photoshop cs4 men bara för jag laddat ner betyder det inte att jag skulle köpt det. för jag vill ha photoshop cs4. men jag måste inte ha det så om det inte hade gått att ladda ner det så hade jag ändå inte köpt det.

Men om du inte laddat ner det hade du varit beredd att betal mer för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Spelar ju absolut ingen roll. Ni vet att det är olagligt att ladda ner, ni är fullt medvetna om att det är ett brott, därmed får ni också stå för konsekvenserna.

Man kan inte göra som man vill bara för att det går eller är bekvämt.

Kan hålla med dig men sen så handlade diskussionen om företagen förlorade pengar eller ej. Så det är klart att det spelar roll när de just påstår att de förlorar så jäkla mycke pengar (buhu.. snyft).

Visst, nerladdningen är fel men dess effekter är otroligt överdrivna. Sen så stod det något i artikeln om att nerladdare än är involverade i tyngre kriminalitet. Alltså snälla nån. Undra om dom ens tror på det själva. De säger väll bara så för att rättfärdiga miljonböter och fängelsestraffen som delas ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Men om du inte laddat ner det hade du varit beredd att betal mer för det.

Nej det stämmer inte. om jag skulle få ett erbjudande att köpa det för 500 kr så skulle jag köpt det direkt för vissa delar av pirat versionen funkar inte och så får man inga uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Om man läser det engelska citatet så inser man att han inte blir straffad för att han laddat ner programvaror utan för att han har sålt dem vidare.

En liten detalj som översättaren "missade"

Permalänk

var det hyggliga priser så hade man köpt skiten .. sen så laddar man ner mycket skit man ändå inte använder så deras 'statestik' är rätt bra påhittad.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Spelar ju absolut ingen roll. Ni vet att det är olagligt att ladda ner, ni är fullt medvetna om att det är ett brott, därmed får ni också stå för konsekvenserna.

Man kan inte göra som man vill bara för att det går eller är bekvämt.

Tur puttemjuk har sånna som dig!Tragiskt att man måste predika för andra hur man ska sköta sig i sammhället.Sköt ditt så sköter jag mitt.Snart ska vi väl alla gå med i Jehovas vittne för någon anser det är rätt,Men vem lyssnar?

Att ladda ner för försäljning är vidrigt kan jag hålla med om!!

Men att dra ner en rulle är som att stjäla en film i butik är bara efterblivet dålig liknelse.Gör att man beställer en 2T disk och får motsatt effekt!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Men om du inte laddat ner det hade du varit beredd att betal mer för det.

eller så lär man sig gimp eller nått annat gratisprogram

Permalänk
Medlem

Konsumenträtt existerar nästan inte alls mot stora företag som microsoft. Visst, att tjäna pengar på andras egendom är inget att förespråka. Men ms är väldigt bra på att tjuva till sig intäkter i form av OEM lisencer som är största säljområdet.
Hur kan man rättfärdiga att om nån köper en märkesdator typ dell eller hp så finns det ingen rättighet att använda OS som man redan köpt en gång på en annan dator man äger eller byter datorn, utan man måste köpa samma produkt på nytt igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Kan hålla med dig men sen så handlade diskussionen om företagen förlorade pengar eller ej. Så det är klart att det spelar roll när de just påstår att de förlorar så jäkla mycke pengar (buhu.. snyft).

Visst, nerladdningen är fel men dess effekter är otroligt överdrivna. Sen så stod det något i artikeln om att nerladdare än är involverade i tyngre kriminalitet. Alltså snälla nån. Undra om dom ens tror på det själva. De säger väll bara så för att rättfärdiga miljonböter och fängelsestraffen som delas ut.

Nyheten handlar faktiskt om ett konkret fall som är långt ifrån det som ni nu argumenterar om. Mannen har tidigare:
- distribuerat mjukvara, där media och dokumentation varit förfalskade
- tydligen var han (organisationen bakom?) tillräckligt skickliga för att lura vanliga återförsäljare och seriösa företag
- hans aktivitet har tidigare kostat påverkade företag miljoner pund i förlorade intäkter och skadestånd
- han har varit aktiv i flera år och tidigare erkänt brott

Det handlar alltså inte så mycket om vad Microsoft förlorat, utan det blir som att t ex Dustin eller något annat företag blivit lurade på miljoner, och det handlar uppenbarligen inte om den typ av nedladdning som du hänvisar till. Egentligen är mjukvarufrågan ganska ointressant eftersom den här typen av ekonomisk brottslighet och urkundsförfalskning oberoende av teknik alltid varit straffbar.

Om ni utan att ens bry er om att kolla upp vad det handlar om, har ni ju snart förvandlat alla brott till petitesser.

Permalänk
Medlem

"Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen missar stora intäkter då deras produkter sprids på internet."
Väldigt oproffsigt att ta ställning sådär, en vettig formulering vore snarare "Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen anger piratkopiering som en anledning till att försäljningen dalar" eller något i den stilen.
Visst, vi vet redan att ni böjer er baklänges för era sponsorer men nån källkritik får ni fan ha.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scorp1o
95,4 % av all statistik är ofta påhittad

64,3 % av all påhittad statistik stämmer oftast till 46,7 %. 23,2 % av all påhittad statistik stämmer oftast inte. Resterande 12,5 % stämmer alltid till 100 %.

Den här statistiken är påhittad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
"Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen missar stora intäkter då deras produkter sprids på internet."
Väldigt oproffsigt att ta ställning sådär, en vettig formulering vore snarare "Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen anger piratkopiering som en anledning till att försäljningen dalar" eller något i den stilen.
Visst, vi vet redan att ni böjer er baklänges för era sponsorer men nån källkritik får ni fan ha.

Tänkte precis samma när jag läste artikeln :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Sen är förlusterna för företag överdrivna. tex jag som hobby fotoraf skulle aldrig betala flera tusen för photoshop cs4 men bara för jag laddat ner betyder det inte att jag skulle köpt det. för jag vill ha photoshop cs4. men jag måste inte ha det så om det inte hade gått att ladda ner det så hade jag ändå inte köpt det.

Synd bara att rättssalarna (experterna?) inte förstår detta. Uppochnedvänt totalt

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
"Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen missar stora intäkter då deras produkter sprids på internet."
Väldigt oproffsigt att ta ställning sådär, en vettig formulering vore snarare "Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen anger piratkopiering som en anledning till att försäljningen dalar" eller något i den stilen.
Visst, vi vet redan att ni böjer er baklänges för era sponsorer men nån källkritik får ni fan ha.

Var givetvis inte så det menades! Har ändrat lite för att belysa att det är företagens egen åsikt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Varför Pirates of the Caribbean istället för Windows 7 som prisjakt-länk? =P

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ganska dåligt av Sweclockers-redaktionen att syssla med ren och skär propaganda. Man kan ju undra hur mycket pengar Sweclockers fick av APB e.d. för att sprida denna dynga på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Hemskt för stackars företag, speciellt filmbranschen som förlorar så mycket pengar på att deras verk sprids på t.ex TPB.

http://www.ekonominyheter.se/utlandska-nyheter/lsquo-avatar-r...

Permalänk
Medlem

15 månader är ändå rätt mycket, om man tänker sig, dag för dag i fängelset.

Men oandra sidan förstår jag inte riktigt hur killen tänkte.
mam ska alltid behandla andra som man själv vill bli behandlad detta gäller även i detta fall men då "om du vill få betalt för ditt jobb så ska även andra få betalt för sitt jobb". Man kan inte värdera det man själv gör över alla andra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag tycker det är ganska dåligt av Sweclockers-redaktionen att syssla med ren och skär propaganda. Man kan ju undra hur mycket pengar Sweclockers fick av APB e.d. för att sprida denna dynga på det här sättet.

Ja herregud...

Kan ni "nedladdare" aldrig förstå att ni förstör för oss som gärna köper varorna?
Ifall det sålts betydligt mer hade priserna kunnat vara lägre samtidigt som utbudet varit bättre. Och inte som nu att man knappt kan få tag på vissa skivor av vissa artister som har en fem år på nacken. Eller att det knappt ges ut några tv-serier i Sverige på bluray. Trots att formatet kom för tre, fyra år sen. Men efterfrågan är ju rekordlåg.

Visa signatur

««« »»»