Fängelse för brittisk Microsoft-pirat

Trädvy Permalänk
Replikator
Registrerad
Dec 1999

Fängelse för brittisk Microsoft-pirat

En brittisk man har dömts till 15 månaders fängelse efter att ha funnits skyldig till mjukvarustöld. Framförallt handlar det om programvaror från Microsoft.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Två miljoner är mycket...

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Enligt företaget är många mjukvarupirater även involverade i tyngre kriminalitet, till exempel bedrägeri och identitetsstöld.

Knappast, iaf procentuellt. Det är väl typ minst 80% av alla unga som nån gång laddar ner nåt olagligt, jag tror knappast att så många procent av dem håller på med sånt också.

P8Z77-V | I7 3770K @ 4,6 GHz | Corsair H100 | MSI GTX 1070 | 32 GB 1866 MHz | FSP 750w | Vertex 4 256 GB | WD 2 TB | P280
Dubbelchassit: Tråden Galleriet Folding: 3 st GTX 970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
behind you
Registrerad
Aug 2006

95,4 % av all statistik är ofta påhittad

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Knappast, iaf procentuellt. Det är väl typ minst 80% av alla unga som nån gång laddar ner nåt olagligt, jag tror knappast att så många procent av dem håller på med sånt också.

Artikeln är diffus, men om det inte är typiska generaliseringar som luddar ut gränserna mellan vad som verkligen hänt och vad som kan hända, så hänvisar Microsoft till "distribution" av pirat kopior. Det sägs dock inte klart om det här gäller direkt försäljning eller vad det rör sig om. Går kanske att finna mer information med tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Vad är det han har laddat ner som är värt totalt 2 miljoner?det är inte att han har laddat upp tex windows 7 ultimate 500 gånger så har dom gångrat ca 4000*500?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Rikta resurserna till de personer som kan skada andra istället för till företag som kan få en pytteliten förlust pga nån snubbe i en källare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Sen är förlusterna för företag överdrivna. tex jag som hobby fotoraf skulle aldrig betala flera tusen för photoshop cs4 men bara för jag laddat ner betyder det inte att jag skulle köpt det. för jag vill ha photoshop cs4. men jag måste inte ha det så om det inte hade gått att ladda ner det så hade jag ändå inte köpt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp123ltd1
Sen är förlusterna för företag överdrivna. tex jag som hobby fotoraf skulle aldrig betala flera tusen för photoshop cs4 men bara för jag laddat ner betyder det inte att jag skulle köpt det. för jag vill ha photoshop cs4. men jag måste inte ha det så om det inte hade gått att ladda ner det så hade jag ändå inte köpt det.

Exakt, många som laddar ner hade aldrig betalat för det ändå.

P8Z77-V | I7 3770K @ 4,6 GHz | Corsair H100 | MSI GTX 1070 | 32 GB 1866 MHz | FSP 750w | Vertex 4 256 GB | WD 2 TB | P280
Dubbelchassit: Tråden Galleriet Folding: 3 st GTX 970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TIll vänster om Karlaplan.
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Citat:

Vad är det han har laddat ner som är värt totalt 2 miljoner?det är inte att han har laddat upp tex windows 7 ultimate 500 gånger så har dom gångrat ca 4000*500?

Det var inte att han enbart laddat ner, Utan han sålde de nedladdade kopiorna. Det är där dom menar med miljon förlust, istället för att M$ skulle få mer $$ så sålda han allt billigare men fick allt i fickan.

Eller??

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

Om ni söker vidare så handlar det här inte om någon vanlig "folkhemspirat". Han är tidigare dömd för andra brott där han tydligen handlat med pirat kopior och ägnat sig åt urkundsförfalskning på ett sätt som lurat och därför orsakat skadestånd och stora förluster för seriösa återförsäljare av mjukvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Citat:

Exakt, många som laddar ner hade aldrig betalat för det ändå.

Spelar ju absolut ingen roll. Ni vet att det är olagligt att ladda ner, ni är fullt medvetna om att det är ett brott, därmed får ni också stå för konsekvenserna.

Man kan inte göra som man vill bara för att det går eller är bekvämt.

|| Silverstone PS02 || Corsair 520 HX || XFX NFORCE 650I ULTRA || XFX 9600GSO @ 700/1750/1000 || Intel E4400 @ 3.0Ghz || Philips Brilliance 200WP7ES || 2 x Samsung Spinpoint 320GB|| 4 x 1Gb Corsair XMS2 6400 @ 300 Mhz 3,3,3,8 ||
|| Nöjd MSI Wind ägare ||

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Citat:

Men om du inte laddat ner det hade du varit beredd att betal mer för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Spelar ju absolut ingen roll. Ni vet att det är olagligt att ladda ner, ni är fullt medvetna om att det är ett brott, därmed får ni också stå för konsekvenserna.

Kan hålla med dig men sen så handlade diskussionen om företagen förlorade pengar eller ej. Så det är klart att det spelar roll när de just påstår att de förlorar så jäkla mycke pengar (buhu.. snyft).

Visst, nerladdningen är fel men dess effekter är otroligt överdrivna. Sen så stod det något i artikeln om att nerladdare än är involverade i tyngre kriminalitet. Alltså snälla nån. Undra om dom ens tror på det själva. De säger väll bara så för att rättfärdiga miljonböter och fängelsestraffen som delas ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior

Nej det stämmer inte. om jag skulle få ett erbjudande att köpa det för 500 kr så skulle jag köpt det direkt för vissa delar av pirat versionen funkar inte och så får man inga uppdateringar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2009

Om man läser det engelska citatet så inser man att han inte blir straffad för att han laddat ner programvaror utan för att han har sålt dem vidare.

En liten detalj som översättaren "missade"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

var det hyggliga priser så hade man köpt skiten .. sen så laddar man ner mycket skit man ändå inte använder så deras 'statestik' är rätt bra påhittad.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Infront of Zbrush
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH

Tur puttemjuk har sånna som dig!Tragiskt att man måste predika för andra hur man ska sköta sig i sammhället.Sköt ditt så sköter jag mitt.Snart ska vi väl alla gå med i Jehovas vittne för någon anser det är rätt,Men vem lyssnar?

Att ladda ner för försäljning är vidrigt kan jag hålla med om!!

Men att dra ner en rulle är som att stjäla en film i butik är bara efterblivet dålig liknelse.Gör att man beställer en 2T disk och får motsatt effekt!

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior

eller så lär man sig gimp eller nått annat gratisprogram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bo?
Registrerad
Feb 2008

Konsumenträtt existerar nästan inte alls mot stora företag som microsoft. Visst, att tjäna pengar på andras egendom är inget att förespråka. Men ms är väldigt bra på att tjuva till sig intäkter i form av OEM lisencer som är största säljområdet.
Hur kan man rättfärdiga att om nån köper en märkesdator typ dell eller hp så finns det ingen rättighet att använda OS som man redan köpt en gång på en annan dator man äger eller byter datorn, utan man måste köpa samma produkt på nytt igen.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Kan hålla med dig men sen så handlade diskussionen om företagen förlorade pengar eller ej. Så det är klart att det spelar roll när de just påstår att de förlorar så jäkla mycke pengar (buhu.. snyft).

Visst, nerladdningen är fel men dess effekter är otroligt överdrivna. Sen så stod det något i artikeln om att nerladdare än är involverade i tyngre kriminalitet. Alltså snälla nån. Undra om dom ens tror på det själva. De säger väll bara så för att rättfärdiga miljonböter och fängelsestraffen som delas ut.

Nyheten handlar faktiskt om ett konkret fall som är långt ifrån det som ni nu argumenterar om. Mannen har tidigare:
- distribuerat mjukvara, där media och dokumentation varit förfalskade
- tydligen var han (organisationen bakom?) tillräckligt skickliga för att lura vanliga återförsäljare och seriösa företag
- hans aktivitet har tidigare kostat påverkade företag miljoner pund i förlorade intäkter och skadestånd
- han har varit aktiv i flera år och tidigare erkänt brott

Det handlar alltså inte så mycket om vad Microsoft förlorat, utan det blir som att t ex Dustin eller något annat företag blivit lurade på miljoner, och det handlar uppenbarligen inte om den typ av nedladdning som du hänvisar till. Egentligen är mjukvarufrågan ganska ointressant eftersom den här typen av ekonomisk brottslighet och urkundsförfalskning oberoende av teknik alltid varit straffbar.

Om ni utan att ens bry er om att kolla upp vad det handlar om, har ni ju snart förvandlat alla brott till petitesser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

"Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen missar stora intäkter då deras produkter sprids på internet."
Väldigt oproffsigt att ta ställning sådär, en vettig formulering vore snarare "Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen anger piratkopiering som en anledning till att försäljningen dalar" eller något i den stilen.
Visst, vi vet redan att ni böjer er baklänges för era sponsorer men nån källkritik får ni fan ha.

Jag rear ut min själ, allt ska bort - Fractal Design Define R3 | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB| NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 3 TB JBOD & DS216j 2x8 TB RAID 0 | AOC E2460 + AOC E2476VWM6 | Razer Blackwidow Chroma V2 Green + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Samsung 960 EVO 500 GB + Hynix whatever SSD 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scorp1o
95,4 % av all statistik är ofta påhittad

64,3 % av all påhittad statistik stämmer oftast till 46,7 %. 23,2 % av all påhittad statistik stämmer oftast inte. Resterande 12,5 % stämmer alltid till 100 %.

Den här statistiken är påhittad.

i7 4790K, 12GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, GTX770 NZXT Kraken G12, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
"Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen missar stora intäkter då deras produkter sprids på internet."
Väldigt oproffsigt att ta ställning sådär, en vettig formulering vore snarare "Nedladdad programvara är dock fortfarande vardagsmat och mjukvaruföretagen anger piratkopiering som en anledning till att försäljningen dalar" eller något i den stilen.
Visst, vi vet redan att ni böjer er baklänges för era sponsorer men nån källkritik får ni fan ha.

Tänkte precis samma när jag läste artikeln :/

Citat:

Synd bara att rättssalarna (experterna?) inte förstår detta. Uppochnedvänt totalt

Trädvy Permalänk
Geeks 🚀
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

Var givetvis inte så det menades! Har ändrat lite för att belysa att det är företagens egen åsikt.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - MSI X370 - GTX 1070 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Varför Pirates of the Caribbean istället för Windows 7 som prisjakt-länk? =P

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002

Jag tycker det är ganska dåligt av Sweclockers-redaktionen att syssla med ren och skär propaganda. Man kan ju undra hur mycket pengar Sweclockers fick av APB e.d. för att sprida denna dynga på det här sättet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Hemskt för stackars företag, speciellt filmbranschen som förlorar så mycket pengar på att deras verk sprids på t.ex TPB.

http://www.ekonominyheter.se/utlandska-nyheter/lsquo-avatar-r...

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

15 månader är ändå rätt mycket, om man tänker sig, dag för dag i fängelset.

Men oandra sidan förstår jag inte riktigt hur killen tänkte.
mam ska alltid behandla andra som man själv vill bli behandlad detta gäller även i detta fall men då "om du vill få betalt för ditt jobb så ska även andra få betalt för sitt jobb". Man kan inte värdera det man själv gör över alla andra.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag tycker det är ganska dåligt av Sweclockers-redaktionen att syssla med ren och skär propaganda. Man kan ju undra hur mycket pengar Sweclockers fick av APB e.d. för att sprida denna dynga på det här sättet.

Ja herregud...

Kan ni "nedladdare" aldrig förstå att ni förstör för oss som gärna köper varorna?
Ifall det sålts betydligt mer hade priserna kunnat vara lägre samtidigt som utbudet varit bättre. Och inte som nu att man knappt kan få tag på vissa skivor av vissa artister som har en fem år på nacken. Eller att det knappt ges ut några tv-serier i Sverige på bluray. Trots att formatet kom för tre, fyra år sen. Men efterfrågan är ju rekordlåg.

««« »»»