Linux mint 8 hittar inte windows 7?

Permalänk
Medlem

Linux mint 8 hittar inte windows 7?

Hej!

Jag har ett stort problem som jag blir tokig av snart om det inte går att lösa :/

Jag har 4 diskar i datorn. Windows 7 ligger på disk0

Nu till problemet med linux?

När jag kör live cd eller usb & kommer till menyn där man kan välja hur man vill installera det.
står det alltid Datorn har inga operativsystem installerade när man ska välja
Installera dem sida vid sida, välj mellan dem vid varje uppstart
Får samma sak på alla 4 diskarna när jag testat installerat Windows 7. Även när jag kör manuell installtion finns det inget på diskarna?

Vad kan problemet vara hoppas nån linux expert kan mig ett svar

Jim

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Medlem

Du har alltså en disk med Win7 och 3 "tomma" diskar. Och på en av dessa vill du installera Linux Mint och köra dual-boot med Windows. Är det korrekt uppfattat?

Jag testade med Win7 x64 och Linux Mint 8 x64. Jag får vid boot och installation av Linux Mint följande:

  • Om jag väljer Install them side by side, choosing between them each startup så säger installationsprg This computer has Windows 7 (loader) on it och föreslår minskning av Windows partitionen för att göra plats för Mint.

  • Väljer jag Erase and use the entire disk och väljer den tomma disken, så säger installationsprg This computer has no operating system on it.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag ville installera Ubuntu vid sidan av min WinXP installation på min laptop.
Jag ville ha WinXP på ena disken och ubuntu på andra men istället ville den dela första disken mellan de båda när man valde att installera sida-vid-sida.
Har ingen fix tyvärr, jag delade på första disken och använder istället andra disken till gemensam andra-disk för de båda.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att installera Linux Mint på en av de övriga diskarna men väljer att installera bootloadern (grub) på hd0 (första disken) så får du vid boot en grub-meny där du kan välja om du vill boota Win7 eller Mint. Att installera grub på första disken ska vara default. Du hittar det annars under Advanced i sista steget in installationsprg.