Athlon x2 3800+ något att satsa på?

Permalänk
Medlem

Athlon x2 3800+ något att satsa på?

Hej, jag har en väldigt låg budget (runt 500:-) och försöker få ihop en dator till lillebrorsan min. På tradera finns en hel del datorer med dessa processorer:

AMD athlon x2 3800+ med 512Kbyte cacheminne @ 2.0ghz (OBS, ej helt säker på dessa fakta!)

Detta i kombination med: 2GB ddr2 ram minne samt ett 8600gt, hur tror ni det skulle fungera?

Tanken är att få en dator som presterar så pass bra/dugligt att han kan spela "alla" moderna spel på marknaden utan att få en stillbildsupplevelse på grund utav att processorn skall flaska grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har haft en dator med samma specs förutom att processorn som var en 6000+. Mer casheminne och högre frekvens osv. Hursomhelst så klarade den av COD4 och UT3 fint. Crysis på medium med lite drop då och då. Samtliga nämnda i 1024x768.

8600GT är gddr3 hoppas jag.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Har haft en dator med samma specs förutom att processorn som var en 6000+. Mer casheminne och högre frekvens osv. Hursomhelst så klarade den av COD4 och UT3 fint. Crysis på medium med lite drop då och då. Samtliga nämnda i 1024x768.

8600GT är gddr3 hoppas jag.

Japp,det är gddr3.

Grafikkortet hade jag tidigare i min primära dator med quad core, där det fungerade utmärkt enligt mina "krav", det jag vill försäkra mig om är att det komemr fungera lika "bra" i nya datorn och att processorn inte flaskhalsar...

Sedan för intressets skull: skulle det gå att uppgradera med ex. ett HD4670 och använda det iställetför mitt gamla 8600gt? Orkar värkligen en amd athlon x2 3800+ utav det?

Permalänk

Är inte x2 3800+ för socket 939?
Då funkar inte ddr2 och eventuellt inte ett 8600, 939 finns med både agp och pcie...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Är inte x2 3800+ för socket 939?
Då funkar inte ddr2 och eventuellt inte ett 8600, 939 finns med både agp och pcie...

Den fanns för båda socklarna, så det är inte konstigt alls

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Är inte x2 3800+ för socket 939?
Då funkar inte ddr2 och eventuellt inte ett 8600, 939 finns med både agp och pcie...

Jag vet faktiskt inte, det värkar finans för båda, vilket gör mig osäker...

Sedan värkar vissa ha 1MB cache och vissa endast 512KB cache, vilket inte heller gör saken bättre....

Men, om vi tar det hela med en nypa salt, för de bör väll alla vara ungefärligt likadana i prestandan.

Om vi skulle kunna jämföra denna athlon x2 3800+ med en amd sempron 3000+ (enkelkärna) hur mycket tror ni det skulle spela in? (en sådan sitter de i brorsans närvarande dator)

För jag menar, dels har vi ju en ghz ökning i kombination med 2-4ggr mer cache (beroende vilken 3800+ vi talar om) samt vi har numera 2 kärnor!

Enligt mig känns det som en mångdubbelt så snabb processor, vad tror ni?

Permalänk
Rekordmedlem

Den är snabbare än sempron, bytte just bort min gamla 3800x2 och den var "duglig" att spela med om man inte maxar inställningar, jag körde med ett 4850 kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom på en till sak: En kompis körde Crysis "helt okey" på en celeron e1200 dualcore 1,6Ghz, även den med 512 kb. I det fallet tillsammans med ett 9600GT. Den processorn borde vara ganska likvärdigt 3800+. Och du vet ju hur ett 8600GT presterar så du kan nog föreställa dig själv var du kommer hamna i prestanda.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Har den processorn och ett 8400 gs, starcraft 2 flyter på i lägsta inställningarna, allt över det gör den dock inte. ganska säker på att det är grafikkortets fel (då det är ett budgetkort)

Edit: inte säker på hur mycket cacheminne processorn har

Edit2: I Windows 7 så får processorn 4.6 medan grafikkortet får 3.6 in case någon care

Permalänk
Avstängd

Jag har en 3200+ 2Ghz och den funkar för bra till surfning och wow på lägsta (Med ett integrerat 64MB grafikkort och 1GB ram )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Den är snabbare än sempron, bytte just bort min gamla 3800x2 och den var "duglig" att spela med om man inte maxar inställningar, jag körde med ett 4850 kort.

Oj, jädrar!

Om den klarar av ditt HD4850 så läre ju ett 8600gt fungera utmärkt!

Kanske nästan så att man kan passa på att köpa ett bättre grafikkort till den datorn då! Vad tror ni om ett Hd5870?

nej men skämt åsido, det låter som att processorn altså är relativt duglig, vilket glädjer mig

Tack för all hjälp:)

Permalänk
Medlem

Observera att det finns(har funnits) två varianter av 3800+, dels enkelkärniga 3800+ på 2400MHz och dubbelkärniga 3800+ på 2000MHz.

Bara ett förtydligande...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Observera att det finns(har funnits) två varianter av 3800+, dels enkelkärniga 3800+ på 2400MHz och dubbelkärniga 3800+ på 2000MHz.

Bara ett förtydligande...

Fo3

Tack!

Dock är det den 2 kärniga varianten jag ska satsa på, annars får det vara. Enkärniga processorer hatar jag numera sedan jag skaffade quad till min primära dator xD

Permalänk
Medlem

Reagerade bara på att angiven frekvens i originalposten var 2.4 GHz. alltså ingen X2.

X2 på 2.4 GHz var modellerna 4600+ och 4800+ (om mitt minne står mig bi)

Fo3

PS Håller med om att du skall satsa på tvåkärnigt DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jepp, det är lite kul att se hur även rätt high-end grafikkort fortfarande ofta är den begränsande faktorn, inte processorn.
Med ett såpass klent grafikkort som 8600GT, så lär inte processorn vara den begränsande faktorn i de flesta fall.
Lite synd att de inte har liknande tester med mellanklasskort också. De har ju äldre artiklar med t.ex. 8600GTS, men det är då med spel som var populära då (2007).
Men man kan ju se tendenser i alla fall. För om ett GTX280 som är enormt mycket kraftfullare än 8600GT inte begränsas mer av CPU:n, så kan man ju anta att ett 8600GT inte kräver speciellt mycket av processorn.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Det borde vara 1MB L2 på CPUn, då det är 2x512kb L2.

Alltså 512MB L2 på varje Core...

MVH

Permalänk
Avstängd

för 700kr plocka jag ihop en dator (asus m3n48-pro) (x2 3800+) (1gb ddr2) (8800gt512MB)(200gb IDE) spelar cod4 på högsta (1280x1024)

älska student livet

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...