Permalänk

Grafikkortet eller skärmglapp?

Jo jag har en HP pavilion dv9500. För ett tag sen sluta jag få bild. Det är antingen en beige eller svart bakgrundsfärg med lodrätta ränder. ser inga ikoner, bios eller nåt från start alltså.
Väntar jag även ett tag så fade:as den beiga eller svarta färgen in mer o ränderna försvinner, och återstår gör bara den beiga eller svarta färgen.

Mystiska är att i början kunde man starta om och om, o vara envis, och då gick det ibland normalt. Nu är det dessvärre omöjligt att få bild =/ så kan inte installera om några drivrutiner om det skulle va problemet.

Tror ni grafikkortet gått, eller kan de vara något glapp i nån kabel mellan skärm och modekort?

Hoppas på hjälp från er.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gpu initieras inte.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Okej, du är rätt säker på det alltså? Jag har ingen lust att lämna den till en datadoktor för att för 800 kr få det konstaterat att den kan slängas i soptunnan.

Vad skulle detta då innebära, att gpu:n inte initieras? är den körd?

Permalänk
Medlem

Hoppas det är OK att låna tråden, då jag själv också får svart skärm på min Fujitsu Siemens-laptop. Dock får jag ingen beige färg eller ränder utan min skärm är helt kolsvart.
Det som hände var att jag snublade till på en dumt dragen sladd så laptopen åkte ner från bordet, men dock ej i golvet. Windows hängde sig och när jag bootade om fick jag ingen bild på skärmen. Efter några försök så gick det till slut och allt var frid och fröjd trodde jag, men så efter en omstart(?) så blev det samma sak igen och nu har jag provat många gånger utan resultat. Fläkten o dvd:n går men sen händer inget mer.
Testat koppla till en extern skärm utan resultat.
Edit: kanske inte blir bild på extern skärm bara genom att dra en vga-kabel emellan?

Permalänk

Din HP har alltså ett Geforce 8600?
Isåfall är det troligtvis GPU som är orsaken, du kanske ska vara glad över att den funkat så länge?

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Det ska automatisk bli bild på extern skärm direkt vid uppstart, däremot då drivrutiner har läst in kan den inaktiveras.
Varför gå till PcDoktor? Om du inte har missköt datan å inte uppgraderat bios ska inte den bara lägga av sådär. Så en reset på bios kommer inte att ge nåt.
Plocka ut de du vill ha kvar, Hdd minne etc å titta på ditt tomma skal

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Tack för alla svar!

Ja det känns trist. Datorn har inte varit misskött, utan har mest stått på en platta med extra kylning. Den har däremot rest en del, i datorväska förstås.

Bombardier, du låter lite förvånad över att detta inte hände tidigare?

Antar att man får konstatera att den e körd =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catscratch
Tack för alla svar!

Ja det känns trist. Datorn har inte varit misskött, utan har mest stått på en platta med extra kylning. Den har däremot rest en del, i datorväska förstås.

Bombardier, du låter lite förvånad över att detta inte hände tidigare?

Antar att man får konstatera att den e körd =/

Den mobila 8600 kretsen är ganska känd för att självdö. Dock har dessa 8600M trådar börjat bli allt färre, så man kan ju börja tro att inte så jättemånga lever längre =/

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa