Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Tänker mig att en trebuchet-variant borde fungera bättre, typ:

=D
Fast du glömmer domkraften... Annars blir bron inte hög nog.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Så sjukt oseriös tråden har blivit. Använda Öresundsbron som slunga? Gräva bort Skåne? Väx upp och mogna lite va? Ni har säkerligen inga som helst vettiga argument till varför man ska gräva bort Skåne.. Eller skicka föremål på Danmark..

Ge Danskarna lite kullar, roligare vardag, ta bort fokus från tyska gränsen, etc.
Ang. skåne, får man spela "Rosengårdskortet"?

Som att du har några argument till att inte göra det?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Nått sånt skulle inte sitta fel. Billigt. lättbyggd. snabb reload [/B]

med den där kan man aldrig skjuta saker på danmark

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Nått sånt skulle inte sitta fel. Billigt. lättbyggd. snabb reload

Ser inte alls så illa ut:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
med den där kan man aldrig skjuta saker på danmark

Nej det gör man inte men skala upp den lite så jävlar ;).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
med den där kan man aldrig skjuta saker på danmark

Den är faktiskt 'mer' effektiv än den första varianten på trebuchet
Med 'floting arm' så har du snabbare rörelse. dvs det försvinner inte i onödiga rörelser och du undervikter den där minuter långa pendeltiden som en vanlig trebuchet har. skalar du upp denna och sätter lite tyng så gör den MAX ett slag åt varje håll och sen är det bara hiva upp tyngden igen och så är det bara skjuta en gång till.

principen är den samma och de går lika långt.
Den jag länkade till tar nog 1Kg runt 150m med rätt balanserat och uträknad utan större problem. så skalar du upp den då.

Tror en medeltida 'vanlig' trebuchet kastade runt 200-300kg ca 400m vid bra förhållande. dock var de bra mycket större dessutom

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Några nårrrmän som byggt en.

En 'vanlig' som ni ser så är pendelrörelsen mkt större och det ser ut att gå rätt långsamt men det är för man fokuserar på mitten istället för längst ut där snabbheten finns. bägge når lika långt och har 'samma' funktion bara att pendelrörelsen är mindre i 'Floting arm' varianten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

hur gick det för ts? jag såg en katapult på reklam på tv du skulle kunna kopiera.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Jag byggde en trebuchet i träslöjden under högstadiet tillsammans med ett par andra. Den var drygt en 1.5m hög och kastade 30 meter skulle jag gissa på. Utgick från drakar och demoner böckerna och hittade på efterhand hur man skulle dimensionera allting.

Överdimensionera reglarna, och sätt ordentligt med skruv. Gärna med plåtvinklar över alla skarvar, dom trillar lätt sönder där annars.

Den jag byggde blev en helt standard trebuchet likt denna
http://www.coolest-gadgets.com/wp-content/uploads/desktop-tre...

Och glöm inte hjulen. Utan dessa förlorar man mycket kraft och kast maskinen kommer rasa samman efter två tre kast.

Vi gjöt blykulor att kasta iväg.

Hade velat bygga en till men större, och med stål och svetts istället

Permalänk
Medlem

Hur går det för danmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

Så sjukt oseriös tråden har blivit. Använda Öresundsbron som slunga? Gräva bort Skåne? Väx upp och mogna lite va? Ni har säkerligen inga som helst vettiga argument till varför man ska gräva bort Skåne.. Eller skicka föremål på Danmark..

Kan tyvärr inte själv tillföra mycket till tråden mer än att tycka synd om TS som får stå ut med sånt här nonsens.

Ingen gillar ju Danmark!
YouTube - danskjävlar!