Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Inaktiv

Kika på Youtube-videor på folk som visar upp sina flerskärmssetuper kan ju i viss mån fungera.

Ett par exempel (finns massor):

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JellyCow:

Tack för svaret!
Men hur vet man om det verkligen är värt när man aldrig har testat att köra med 3 skärmar? Känner ingen som har..
Har du 3 skärmar btw?

Jadå, nog har jag tre skärmar allt.

Har väl propagerat en del för multiskärmsspelandet på Sweclockers onekligen. Det är en smaksak om det är värt det, vill du pröva så åk till Grönan eller Liseberg eller något annat stort nöjesfält och testa ett videospel med fler än en skärm. Kolla lite youtube klipp från spelarens synvinkel? Jag ångrar mig inte en sekund under de senaste 2 åren som jag kört det.

PS: Eh, ja, som sagt...kolla posten ovan på youtubeklipp. Damn it Anders, vilka klipp du hittade också! Dags att göra den där filmklipp tråden om presentation av multiskärmsspelande.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla bra svar!
Jag får tänka lite på det hela !
Lutar dock åt att jag kommer köpa

Permalänk
Skrivet av anders190:

"Maxa" spel i flerskärmslösningar är något man i regel sällan gör, dock kan man ofta köra med väldigt höga inställningar. Jag kör själv på ett HD6970 och klarar mig rätt bra även i högre inställningar.

Ta en titt på denna tråd på WSGF där en tidig lösning för att få spelet att fungera på flerskärmslösningar nämns: http://widescreengamingforum.com/forum/forums/gaming/mods-twe...

Såg den precis själv och har inte hunnit prova den själv ännu. Observera bara VAC-varningen som nämns i tråden, även om det nog i detta fall bör vara relativt säkert.

Tack för tipset, ska kolla what's up imorgon;)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte prestandadroppen på att lira med tre skärmar jämfört med en var så extrem. Jag sitter bara på ett 5870 men har aldrig behövt sänka grafiker i bilspel som dirt 2 och dirt 3 (riktigt trevligt att spela bilspel i eyefinity.. cockpit view, G25 och en bilstol från en gammal golf GTI = good times ). Har provat lite FPS men är inget jag föredrar i eyefinity. Köpte Deus Ex HR idag, ska testa de i eyefinity nästa vecka.

Så fort man råkat använda minst två skärmar är det omöjligt att gå tillbaka.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Vad har ni för vinkel på skärmarna ungefär?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Hallå, jag har just nu en u2311h skärm och tänker köpa två skärmar till. Så ja undrar om jag kan köpa 2 st u2312hm och köra eyefinity eller ska jag köpa 2 st u2311h?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KKay:

Vad har ni för vinkel på skärmarna ungefär?

Ca 20-25 grader från mitten skärmen, har inte experimenterat mycket men trivs bra med det.

Skrivet av philip435:

Hallå, jag har just nu en u2311h skärm och tänker köpa två skärmar till. Så ja undrar om jag kan köpa 2 st u2312hm och köra eyefinity eller ska jag köpa 2 st u2311h?

Det går bra rent tekniskt, speciellt som de har displayport anslutning (om jag inte har helt fel) och du därmed slipper en AKTIV adapter. Du kan få problem med färgerna/responstid med mera som inte perfekt matchar (det är inte samma panel men väldigt lik) men det är en fråga om hur mycket av finsmakare man är. Att det går är det ingen tvekan om.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem

Okej, har en snabb liten fråga.

Jag har 2st 5850 som rullar i min rigg till dessa har jag 3x24" skärmar. Kör dessa antingen som eyefinity (6040x1080 med bezel management) i eyefinity profil och 3x 1920x1080 i separat profilen.

(Nu kommer frågan )
Har även en fjärde skärm 19" som idag saknar användningsområde, min tanke var att slänga upp den över mitten skärmen och i separat konfigurationen har 3x 1920x1080 i vågrät och 1x 1280x1024 ovanför. Sedan i eyefinity konfigurationen ha 6040x1080 och ha 19" skärmen inaktiverad. Detta hade givet testats om jag hade haft 19" tillgänglig. Nu undrar jag då om detta hade funkat.

En video, projektlogg eller bygglogg hade varit underbart.

Tack i förhand
Mvh David.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Okej, har en snabb liten fråga.

Jag har 2st 5850 som rullar i min rigg till dessa har jag 3x24" skärmar. Kör dessa antingen som eyefinity (6040x1080 med bezel management) i eyefinity profil och 3x 1920x1080 i separat profilen.

(Nu kommer frågan )
Har även en fjärde skärm 19" som idag saknar användningsområde, min tanke var att slänga upp den över mitten skärmen och i separat konfigurationen har 3x 1920x1080 i vågrät och 1x 1280x1024 ovanför. Sedan i eyefinity konfigurationen ha 6040x1080 och ha 19" skärmen inaktiverad. Detta hade givet testats om jag hade haft 19" tillgänglig. Nu undrar jag då om detta hade funkat.

En video, projektlogg eller bygglogg hade varit underbart.

Tack i förhand
Mvh David.

Detta är inget som jag testat själv men enligt AMD så skall det funka.

Du kommer dock behöva köra den på en Aktiv adapter för att det skall fungera.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

Hello, har nu beställt två till u2311h skärmar och undrar vad för sladdar jag behöver. Mina grafikkort är 2x radeon 6970. Behöver jag minst en DP sladd och resten DVI eller hur är det?

Permalänk
Skrivet av philip435:

Hello, har nu beställt två till u2311h skärmar och undrar vad för sladdar jag behöver. Mina grafikkort är 2x radeon 6970. Behöver jag minst en DP sladd och resten DVI eller hur är det?

Japp. Minst en DP och sen kan du koppla in resterande 2 hur du vill, tex 1x HDMI 1x DVI eller 2x DVI

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Japp. Minst en DP och sen kan du koppla in resterande 2 hur du vill, tex 1x HDMI 1x DVI eller 2x DVI

Okey tack så mycket för det snabba svaret !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snoogiloo:

Skrivet av philip435:

Okey tack så mycket för det snabba svaret !

HD6970 brukar använda mini-DisplayPort och är troligen det som behövs. DP till skärmen och mDP till grafikkortet. Bara att kolla vad kortet i fråga använder.

Permalänk
Moderator
Moderator

För er som är nyfikna på prestandan i Battlefield 3 (BF3) och i Eyefinity, Nvidiasurround eller liknande så finns denna tråden att kika i där folk redan börjat posta sina FPS och utrustning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

För er som är nyfikna på prestandan i Battlefield 3 (BF3) och i Eyefinity, Nvidiasurround eller liknande så finns denna tråden att kika i där folk redan börjat posta sina FPS och utrustning.

Har bara sett Plumpen i den tråden än så länge som kört i upplösnigen 6000*1080 i nVidia Surround, då han kör GTX580.

Skrivet av Plumpen:

Min plåtburk och dess innehåll:
OCZ ZX-series1000W 80+ GULD
ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
2 ST Zotac GF GTX580 1536MB PCI-E
I5 2500K
3 ST Samsung TFT 24" S24A350H LED

Inställningar:

FPS: ~ 60
Min: 40
Average:60
Max: 120

Upplösning: 6000*1080
Bild

Egen kommentar

Hyfsat kul, men absolut inte som jag tänkt mig. Battlelog suger och en hejdundrans massa buggs.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Poison:

Har bara sett Plumpen i den tråden än så länge som kört i upplösnigen 6000*1080 i nVidia Surround, då han kör GTX580.

Jaså, vad är detta då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där ser man
Lite trött idag märker jag..

Såg även att WaCo2006 laddat upp sitt resultat idag.
Ser ut att vara rätt bra med Ultra settings för 6950 CF.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Lan:

Jag håller på att ladda ner betan nu Återkommer senare med resultat av vad min gamla skrotrigg klarar av xD

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av snoogiloo:

Jag håller på att ladda ner betan nu Återkommer senare med resultat av vad min gamla skrotrigg klarar av xD

Jag kör sedan två dagar på min 5970 men enbart en kärna är aktiv, drivrutinerna är inte up to date med dual core kort ännu. Riktigt låg FPS men rätt nice ändå.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lan:

Jag kör sedan två dagar på min 5970 men enbart en kärna är aktiv, drivrutinerna är inte up to date med dual core kort ännu. Riktigt låg FPS men rätt nice ändå.

Min FPS är helt okej när jag kör på high/ultra med en skärm men jag får nårra jävla fryslagg ibland. Ska ta och uppdatera drivrutinerna imorgon och slänga igång eyefinity

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick tokklocka datorn inatt för att ens kunna få en spelbar FPS i Eyefinity Får bli ett till kort framöver.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Intressant inlägg. Kör själv med 2x 5970 men har inte fått klar min Eyefinity-setup ännu.
Tror lite på vad du är inne på om drivrutinerna. Förmodligen är det drivrutinerna som inte hanterar tekniken så bra ännu och därmed flaskhalsar. Dvs, det är inte grafikkortens prestanda i sig som är dålig.

En annan intressant fråga också. Anser ni att man hellre drar ner på inställningarna för att kunna köra Eyefinity eller hellre maxade inställningar men bara på en skärm?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Poison:

Intressant inlägg. Kör själv med 2x 5970 men har inte fått klar min Eyefinity-setup ännu.
Tror lite på vad du är inne på om drivrutinerna. Förmodligen är det drivrutinerna som inte hanterar tekniken så bra ännu och därmed flaskhalsar. Dvs, det är inte grafikkortens prestanda i sig som är dålig.

En annan intressant fråga också. Anser ni att man hellre drar ner på inställningarna för att kunna köra Eyefinity eller hellre maxade inställningar men bara på en skärm?

Kör GPU-Z själv när du kör på senaste CCC och spelar BF3 så får du se. Det är tydligt att en av kärnorna inte används. Detta står också på AMD's hemsida och bekräftas av Emil själv som skrev testet på framsidan med Andreas. Det är därför de inte kunde testa 6990. För att den inte stöds av de senaste rutinerna, det är en hotfix rutin och inte riktigt färdigt ännu.

Eftersom du kör Quadfire, alltså Crossfire med 5970 så kommer du kanske att kunna använda två kärnor men det får du experimentera med nu när betan släpps helt öppen om 2h.

Vad det gäller din andra fråga, jag kör hellre maxat på en skärm eftersom i dagsläget så får jag under 30 FPS i 5760x1080. Svarar på frågan igen när vi har nya rutiner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Poison:

Jag förmodar att du syftar på spel generellt och inte just BF3 med denna fråga?

Om spelet klarar det acceptabelt nog så kör jag alltid Eyefinity, även med något neddragna inställningar, än att köra med endast en skärm med höga inställningar. Upplevelsen dämpas med endast en skärm, det är svårt att gå tillbaks efter att ha fastnat i flerskärmsträsket.

Väntar bara på att betan blir tillgänglig via min Origin-inloggning så lämnar även jag intryck och prestandainfo om spelet. Ett enkelt HD6970 2GB i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Kör GPU-Z själv när du kör på senaste CCC och spelar BF3 så får du se. Det är tydligt att en av kärnorna inte används. Detta står också på AMD's hemsida och bekräftas av Emil själv som skrev testet på framsidan med Andreas. Det är därför de inte kunde testa 6990. För att den inte stöds av de senaste rutinerna, det är en hotfix rutin och inte riktigt färdigt ännu.

Eftersom du kör Quadfire, alltså Crossfire med 5970 så kommer du kanske att kunna använda två kärnor men det får du experimentera med nu när betan släpps helt öppen om 2h.

Vad det gäller din andra fråga, jag kör hellre maxat på en skärm eftersom i dagsläget så får jag under 30 FPS i 5760x1080. Svarar på frågan igen när vi har nya rutiner.

Har inte förbeställt BF3 ännu. Avvaktar tills jag fått i ordning min setup. Men antar att detta kommer fixas lagom till release att man kan köra på fler GPU:er. Vore konstit annars.

Skrivet av anders190:

Jag förmodar att du syftar på spel generellt och inte just BF3 med denna fråga?

Om spelet klarar det acceptabelt nog så kör jag alltid Eyefinity, även med något neddragna inställningar, än att köra med endast en skärm med höga inställningar. Upplevelsen dämpas med endast en skärm, det är svårt att gå tillbaks efter att ha fastnat i flerskärmsträsket.

Precis, syftade mer generellt på alla spel. Delad åsikt jämfört med Lans svar. Men smaken är som baken antar jag
Jag ska ju försöka få ihop en Eyefinity-setup med 3x 120hz-skärmar. Kanske kommer funka för mig att köra 3D på en skärm när Eyefinity inte pallar trycket. Vi får se vilket intryck jag får. Får ju dock lite valmöjligheter med 120hz-skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Poison:

Har inte förbeställt BF3 ännu. Avvaktar tills jag fått i ordning min setup. Men antar att detta kommer fixas lagom till release att man kan köra på fler GPU:er. Vore konstit annars.

Precis, syftade mer generellt på alla spel. Delad åsikt jämfört med Lans svar. Men smaken är som baken antar jag
Jag ska ju försöka få ihop en Eyefinity-setup med 3x 120hz-skärmar. Kanske kommer funka för mig att köra 3D på en skärm när Eyefinity inte pallar trycket. Vi får se vilket intryck jag får. Får ju dock lite valmöjligheter med 120hz-skärmar.

Nja, vi ger samma svar egentligen. Om det går kör man alltid multi! Har man väl prövat så vill man ju aldrig lira singel skärm igen. Så visst ska drivrutiner hjälpa när de får ordning på dem men kan erkänna att jag ser fram emot HD7 serien också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en skum bugg i BF3 med min trippelskärm. Jag lyckas inte få fram mängd ammo eller minimapen, rätt så störigt men hoppas det är något de fixar efter betan. Är det bara jag som stött på detta eller hur är det för er andra som spelar i eyefinity/surround?

Ang prestanda så sitter jag på 60+ fps på high med två 6970 och bägge kärnorna lastas fullt, över förväntan!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag har upptäckt en fånigt "problem".
Jag får flimmer eller vad man vill nämna det som som vandrar uppifrån och ner på sidoskärmarna.
Jag har inte märkt det i spel som tex Deus ex eller liknande spel som är gjorda för eyefinity men i så gott som allt annat som inte är ren skrivbordsmiljö har jag sett det.
tex amnesia, spelar något i windowmode, film i windowmode eller spel som visar samma bild på alla tre skärmarna.
Alla skärmar är benq 2420hdbl och sidoskärmarna sitter i varsin dvi och mittenskärmen sitter i minidp-dviadapter.
Som sagt bara sidoskärmarna får denna rand/flimmer som vandrar uppifrån och ner, inte mittenskärmen.

Någon ide eller är det vanligt?
Har ingen aning om edt har vart där hela tiden och jag bara missat det, men efter senaste drivupdateringen så har jag märkt av det. (har testat nedgradera drivisar utan resultat).

Sorry om min fråga är lite grötig ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ny dator och eyefinity.

Hejsan hoppsan.

Har nu köpt en dator med följande spec:

Asus P8P67 PRO REV B3
2TB Samsung Ecogreen F4EG
Intel SSD 510 120GB
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair Cooling Hydro H100
2 PowerColor Radeon HD6970 2048MB OC
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
Fractal Design Newton R2, 1000W modulär
Fractal Design Define XL, Svart
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM
Montering och test av dator med valfria komponenter
be quiet! SilentWings USC 140mm
Adapter Aktiv MiniDisplayPort till DVI(single-link) https://www.inet.se/artikel/5409067/adapter-aktiv-minidisplay...
3 Samsung 27" TA550 skärmar

Nu e frågorna några,,,, kvittar det hur jag kopplar i skärmarna eller kan jag sätta den aktiva adaptern till vilken skärm som helst?
Läste i äldre svar att den aktiva adaptern måste vara kopplad till mittenskärmen, är det fortfarande aktuellt?
Saken är också den att jag har även en HDMI splitter till mittenskärmen, kommer detta då att påverka på något konstigt sätt?
Som jag har fattat det så behöver jag bara 1 aktiv adapter och inte 2, stämmer det?
Någon med liknande grafikkort som kan ge en liten miniförklaring på inkoppling bak på grafikkorten? (skadar inte att önska)

Är total noobie gällande eyefinity så döm inte direkt :s

Stort tack på förhand

// Kekke

Visa signatur

| Fractal Design Define XL ATX fulltower | MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3 | SSD 120GB Intel 510 2.5"/6Gbps | CPU Core i5 2500K | Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | Corsair Cooling Hydro H80 | 2 Powercolor PC PCIe HD6970 2GB GDDR5 CrossFire | PSU Fractal Design 1000W Newton R2/1000W/Modulär | 3 Samsung 27" TA550 |