EU granskar Google

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

EU granskar Google

Efter att ha gått i klinch mot både Intel och Microsoft vänder EU nu blicken mot sökmotorjätten Google.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Skadar väl kanske inte att granska dem också, men det känns lite som ett korståg av EU...

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008

What he said ^

Dator R7 1700@3.8Ghz, 16GB@3Ghz, EVGA GTX 1070
Bild & Ljud: Samsung KS8005, MA Silver 5.0, XTZ Sub 12, Yamaha RX-V781
Konsoler: PS3, Xbox 360, PS4 Pro, Nintendo Switch, Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

heja heja Bränn! bränn!

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2002

Har inget emot google precis, men det skadar inte med lite undersökningar

Stationära: Intel i5 4690k 3,4GHz| 8GB DDR3 1800MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Intel Core2Duo E6600 2,4GHz | 2GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Aug 2009

Snygg bild. Kan dom inte bygga ett "allseeingeyeEUtorn" i mitten av europa?

Tror nog att alla med pengar granskas väldigt noga av EU just av den anledningen, dom har pengar, and EU is always searching for it...

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Undersökningar välkomnas, hittills har jag aldrig hört något om vidriga affärsmetoder (likt de som finns hos både Int£l och framförallt M$) vad gäller Google.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönninge
Registrerad
Sep 2003

Lite konstigt detta, hade det stått Microsoft hade det funnits 200 poster med hetsiga meddelanden och "buss" på dom kommentarer redan.

Men när det gäller Google som är på väg att bli (om de inte redan är) lika dominanta som Microsoft, då reagerar nästan ingen.

Denna post kanske är lite out of context när det gäller nyheten så ta gärna bort den om så är fallet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Undersökningar välkomnas, hittills har jag aldrig hört något om vidriga affärsmetoder (likt de som finns hos både Int£l och framförallt M$) vad gäller Google.

Nån gång måste vara den första.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2003

Birks: Helt klart.

Du har också helt rätt i hur Google är just nästa M$, skillnaden är att sålänge någon annan är värre (Microsoft) än Google och Apple så kan man alltid säga att "Nä, men DEN är mycket sämre" och på så vis ursäktar man både det ena och det andra.

Google har ju nu börjat spåra folks sökvanor på en per-användar-basis och då väldigt, väldigt många använder sig av sökningar i sin vardag är det en klar inskräkning och ett övertramp som inte ens är lagligt i Sverige? Varför inget om det?

Tommie Hansen
resor | byme | webb | skyltar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Nu får väl fan EU lägga ner sina korståg ?!

Ok, om det nu faktiskt stämmer att de håller på med olika fulheter men kom igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Tycker Google gav ett bra svar. Inte det vanliga vi har inte gjort något fel och livet är orättvisst.

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Okt 2008

EU sätter käpparna i hjulen för Google att ta över världen

Stationär: Asus P7H55-M PRO | Intel i5 750 | XFX Radeon 6950 | Corsair 4 GB 1600 MHz XMS3 | Intel X25 SSD 80 GB | Samsung F3 1 TB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillOgi
EU sätter käpparna i hjulen för Google att ta över världen

Utan att skämta är detta ganska sant. Google är eller håller på bli för stort
och det är väl nästan aldrig något posivit då de kommer döda konkurensen o
vinna mer och mer plats.

Samsung 700Z7C 17,3" - i7 3615QM - GT 650M - 8GB - 750GB - Crucial m4 256GB SSD

Citera gärna så ser jag ditt meddelande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Nov 2007

Klagomålet om minskade reklamintäkter för att deras hemsida inte gillas av googles algoritmer låter långsökt och dumt. Om det nu inte är så att google ändrar algoritmen för att just dessa två sidor inte ska komma upp i det generiska sökresultatet (vilket även det låter långsökt och dumt).

AdSense har väl lite hush-hush i sina avtal om hur man visar inkomster från annonserna. Man får inte heller ha andre reklamer som ska likna AdSense, vilket iof. låter rätt logiskt om man vill ha ett seriöst rykte.

Ska bli intressant att se vad dem kommer fram till!

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2008

Källan säger egentligen ingenting, bara att det ska granskas efter 3 anmälningar av olika slag. Granska kan ju betyda vad som helst, tex att de formellt ska läsa igenom anmälningarna.
Någon som vet hur det fungerar och vilker stadium det är på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
AdSense har väl lite hush-hush i sina avtal om hur man visar inkomster från annonserna.

Jo det är lite lustigt att man inte får prata om hur mycket man tjänar(om jag inte missuppfattat), men det kan väl inte ha något att göra med EUs konkurrenslagstiftning? Även om jag kan tänka mig att det är en gråszon eller olagligt i en del länder.
Fast står iofs inte att det handlar om konkurrenslagar vad gäller adsense klagomålet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad

Ok, om det nu faktiskt stämmer att de håller på med olika fulheter men kom igen.

Det är väl bättre om EU granskar google i tid än att vi måste skicka in James Bond för att rädda världen från Dr NO och Google.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad

Nu är det ju inte EU som på något vis initierat detta, det är tre företag som klagat och vill att EU ska göra en granskning. Jag tror du har fått det lite om bakfoten. Det vore väl sämre om EU inte gick med på att göra någon granskning?

Anklagelserna låter tunna och aningen desperata, men det är väl en PR-grej om inte annat.

Tro inte att jag förespråkar Google dock, tvärtom, jag håller mig undan från dem så gott det går. Jag tror inte en femtosekund på deras "do no evil"-skitsnack.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det är väl bättre om EU granskar google i tid än att vi måste skicka in James Bond för att rädda världen från Dr NO och Google.

Ehm, EU är redan Dr NO's organisation men vem av pingvinerna i Bryssel som är Dr NO själv vetefasen.

Med det sagt, granskningarna är alltid bra och har gjort resultat. Det kan man inte sticka under stolen med. Men jag hyser i alla fall mycket mer oro över vad EU håller på att bli än google.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Bara jag som tänker på Saurons torn med öga?

Speldator: Gigabyte GTX1080 G1, Asus Prime Z370-P, Intel i7 8700, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz, 1TB SSD, Corsair Carbide 400Q, W10
Skärm: Dell S2417DG (1440p, 144hz, G-sync)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Lite konstigt detta, hade det stått Microsoft hade det funnits 200 poster med hetsiga meddelanden och "buss" på dom kommentarer redan.

Men när det gäller Google som är på väg att bli (om de inte redan är) lika dominanta som Microsoft, då reagerar nästan ingen.

Denna post kanske är lite out of context när det gäller nyheten så ta gärna bort den om så är fallet.

Grejen är väl den att MS i detta fall har hållit på med mycket fula metoder under lång tid (som finns väl dokumeterat, t.ex. i Comes) varvid Google inte ens kommit i närheten (vad jag vet?).

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Jag förstår mig inte på er som tycker att det är "konstigt" att det inte är lika mycket hetsande i tråden som om det hade handlat om exvis Microsoft.

Hur stor del av Googles inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Hur stor del av Microsofts inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Google har en väldigt annorlunda modell jämfört med de flesta företag och det är till stor del pga det som de lyckats bli så stora. Jag välkomnar att de tar livet av Microsoft med öppna armar.

Måhända att det inte är bra att en enstaka spelare blir så stor, men Google är definitivt det företag som jag helst ser i den ställningen.
Att de får möjlighet att bete sig illa betyder inte att de kommer göra det.

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2006

Jag tycker det är pinsamt att dom ens läser anmälningarna. Google gör väl va fan dom vill med sin hemsida? Ska jag gå till EU och gnälla på Metro för att folk bläddrar för fort i tidning eller Vägverket för att folk kör för fort eller en annan väg än där dina reklamskyltar står? Som sagt, pinsamt.

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Nu är det ju inte EU som på något vis initierat detta, det är tre företag som klagat och vill att EU ska göra en granskning. Jag tror du har fått det lite om bakfoten. Det vore väl sämre om EU inte gick med på att göra någon granskning?

Anklagelserna låter tunna och aningen desperata, men det är väl en PR-grej om inte annat.

Tro inte att jag förespråkar Google dock, tvärtom, jag håller mig undan från dem så gott det går. Jag tror inte en femtosekund på deras "do no evil"-skitsnack.

Det hade jag missade:p

Det stämmer ju att EU ska granska å allt vad de nu gör men tycker ibland att det är för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönninge
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Massa Text

Jag säger bara att steget från dominans till makt missbruk är minimal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Grejen är väl den att MS i detta fall har hållit på med mycket fula metoder under lång tid (som finns väl dokumeterat, t.ex. i Comes) varvid Google inte ens kommit i närheten (vad jag vet?).

Google har ju inte existerat lika länga som Microsoft©. (Google är 23 år "yngre" än Microsoft©)

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2007

EU är verkligen inte något som gör handel lättare och hjälper företag, utan istället ska dom med bestämma case-by-case basis vad som är ok för företag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Big brother vs Big brother! Hur ska detta gå

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
heja heja Bränn! bränn!

haha xD

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2010
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Jag förstår mig inte på er som tycker att det är "konstigt" att det inte är lika mycket hetsande i tråden som om det hade handlat om exvis Microsoft.

Hur stor del av Googles inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Hur stor del av Microsofts inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Google har en väldigt annorlunda modell jämfört med de flesta företag och det är till stor del pga det som de lyckats bli så stora. Jag välkomnar att de tar livet av Microsoft med öppna armar.

Måhända att det inte är bra att en enstaka spelare blir så stor, men Google är definitivt det företag som jag helst ser i den ställningen.
Att de får möjlighet att bete sig illa betyder inte att de kommer göra det.

Håller med. Lite småläskigt dock, Google tar över världen :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Bara jag som tänker på Saurons torn med öga?

Hehe jo

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson