Tystast möjliga för 25-35000skr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Försökte slänga ihop en tyst dator har ingen som helst erfarenhet av några av dessa produkter då jag själv inte äger någon av dem men tror på att det ska vara relativt tyst !

Grafikkortskylaren vet ja inte riktigt om den funkar då grafikkortet var med i compability-listan men det stog Conditional (http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vga_p...)

3Tb lagringsutrymme med 5400rpm diskar som snurrar lite långsammare men fungerar utmärkt! och en ssd såklart på 160 gb som är snabb!

aja här är mitt förslag iafl:

http://img411.imageshack.us/img411/1062/datortyst.jpg

Edit: Oj , glömde ta bort Corsair kylningen till CPU:n då det stod att den var lite högljud! så bort med den , Noctua NH-D14, 140mm fläkt ska det vara ^^

Nej, den datorn är inte "relativt tyst" - tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Han ville ha en tyst dator, inte ett nytt värmesystem till huset.

Aaaah missförstod nog

Men 35000 kom jag nästan upp i!

Seriöst, en tyst dator kostar inte mer än 7000 spänn, bara ta passivt kylda graffekort och alla noctua fläktar på lägsta varv och en "grön" CPU så är biffen klar, därför jag drev lite me han hehe

Permalänk
Avstängd

det är fail att slänga så mycket cash på en tyst dator som kommer begränsas så mycket. I min mening inte värt att satsa på prestandadelar om man ska begränsa kylningen eftersom då kan man inte få ut komponenternas fulla potential. En 920 med passit kylning ehelt meningslöst. En i7 920 ska köras i minst 4Ghz och ha minst corsair h50 som kylning. Passiv kylning blir svårt om du ska spela eftersom då blir komponenterna så jävla varma. Du kan dock ha bra kylning och sätta alla fläktar på low, då hörs dem inte när datorn är på idle. Har du sedan en snabb SSD hårdisk behöver du inte ha på datorn 24/7 eftersom den kommer typ starta på 10 sek.

Permalänk
Permalänk
Medlem

ett lite billigare förslag

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Passiv vattenkylning?

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Avstängd

Bra paket, men väldigt synd att han prioriterar tystheten framför prisvärdhet. Jag tror inte Be Quiet är så mycket tystare än ett Corsair agg eller något annat kvalitetsagg. Ju mer kylning man har destå mer låter det. Jag tycker han kan bygga en bra och billig mediadator som är tyst, sen bygga en till dator som är höfgprestanda som kan klara spel och tyngre grejer, men som också har bättre kylning. En dator som ska stå i vardagsrummet o va på 24/7 borde va strömsnål......

Permalänk
Medlem

SSD diskar och lååånga rör till en vattenkylning, placera sedan radiatorn någonstans där du inte hör den, typ utomhus,¨under diskbänken, garderoben, under badkaret... med bra fantasi kan du säkert placera den vart du vill

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem

Kontrollera om en reserator 2 klarar av att hantera den värme som grafikkortet samt processorn avger.

Har själv en reserator 2 som är ohörbar, det enda som väsnas är fläkten till nätaggregatet (tagan easycon 530W).

Visa signatur

: i7 950 @ 4,2Ghz | 1,296V : 12 GB @ 1600MHz : x58a-Ud3r Rev 2.0 (FE) : 470 GTX @ 880/1760/1800 | 1,212V : OCZ 700W : Cooling - 360 rad, Zalman reserator 1 plus :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pump It
SSD diskar och lååånga rör till en vattenkylning, placera sedan radiatorn någonstans där du inte hör den, typ utomhus,¨under diskbänken, garderoben, under badkaret... med bra fantasi kan du säkert placera den vart du vill

+1 på dehär, är helt seriöst ett av de ända och bästa sätten.

Sen är det bara att plockat ett 5970, i7 920, SSD på 80-160gb, "green" lagrings disk på 5200rpm, 3*2gb ram och ett chassi som är snyggt (eftersom det skall vara synligt).

Köp isf ett 5970 med färdiga block på.

Permalänk
Medlem

Nu får TS allt anstränga sig lite... Vad är "jobba"? Tung rendering? Programmering? Sitta och skriva i word? Poker? Och "spela"? Vad innebär det då? WoW på en 19"-skärm? Eller Crysis på flera skärmar?

Det är skitenkelt att bygga ihop en tyst dator om prestandakraven är låga. Några lågvarviga chassifläktar, en tyst cpu-kyl, passivt grafikkort och möjligen fläktlöst nätagg. Sen lägger man pengar på SSD. Är prestandakraven höga blir det betydligt svårare och dyrare. Därför måste vi veta vad burken ska vara till, mer exakt.

En personlig reflektion är att alla som rekommenderar HD5970 nog ska hålla sig borta från trådar som handlar om tysta datorer. Om inte TS vill mecka i ordning ett vattenkylningskit då förstås. Glöm inte att långa slangar kräver fler eller starkare pumpar som också låter.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Lyssna på mitt råd och köp ingen av de datorerna som länkats hittills, dessa gubbar vet inte vad de sysslar med.

En tyst dator kan man få för 10k

Ni bör veta att HX1000 är både overkill och en gammal, mer högljudd generation än nya HX850 och HX750. Så HX1000 är riktigt dåligt i det här sammanhanget.

Varför så förbannat stor ssd? En 40/80gb räcker gott och väl till OS och dom absolut viktigaste programmen.

TS verkar inte vara någon hardcore spelare så två st. 5970 är ju så jävulskt med bortkastade pengar, ett 5870 kommer räcka gott och väl till alla jävla spel på marknaden i nuläget. Och även då är jag tveksam till att TS kommer använda all prestanda.

5400rpm diskar? Okej, varför? 7200rpmare av dom nyare generationerna (Spinpoint f3, WD Blue osv.) är precis lika tyst, och köper man ett chassi som har ljud/vibrationsdämpad upphängning så är de ändå ljudlösa. (Moralfags: Nej, inte ljudlösa -> men ljudet är så lågt att det inte tar sig ut genom chassit såvida du inte har nån skräplåda)

TDP på processorn påverkar endast ljudnivån om processorkylaren är kopplad till moderkortet med pwm-styrning vilket sällan är fallet då man bytt kylning på den. H50 är riktigt tyst om man LÅTER DEN GÅ PÅ FULLT VARVTAL, begränsar man spänningen blir det missljud och jävligt dålig cirkulation i kylningen, någon som alldeles för många nubbos verkar ha svårt att fatta.

Nedanför är ett tyst "HTPC"-liknande system som klarar av att köra spel på vettiga inställningar då det krävs. Inget overkill på prestanda men detsamma gäller såklart priset. Det är troligtvis vad jag skulle köpt i din situation.

i5 750/i7 860

Maximus III Gene (m-Atx) Eller ett billigare m-Atx kort, helst från ASUS.

2x2gb Ram, hastighet ovesäntlig såvida du inte överklockar. Gärna med kylflänsar då du inte kommer kunna mata in så jävla många fläktar i chassit

ASUS/MSI 5850 med upplåst volt (Voltage Tweak, tror jag det heter), sen sänker du den och sänker hastigheten på den fläkten till ett bestämt värde på ~30%, spelar du krävande spel så kan ett 5870 vara ett bättre väl, eller helt enkelt skita i undervoltningen.

Antec P180 Mini (m-Atx) sen eventuellt ljuddämpningsmattor för ännu tystare ljudnivå. Köp till så många fläktar som möjligt och komplettera med en fläktstyrenhet som matchar chassit, tror zalman har nån stilren svart jäkel om jag inte minns fel.

40gb SSD för windows och regelbundna program, t.ex. Antivirus, mediaspelare osv.

WD Blue/Green, 1tb eller mer. Alternativt en Samsung Spinpoint F1/F3, kan inte garantera att dessa är helt tysta dock - men dom är snabbare.

processorkylning spelar ingen större roll, om du kör luftkylt så bör du koppla kylaren till fläktkontrollern och styra därefter, så du får en vettig ljudnivå after all.

Zalman Heatpipe-nätagg. Dessa går så förbannat svala, har ett ZM600-HP (600w) själv och det ÄR ljudlöst. Har flera gånger fått extrakolla att fläkten snurrar på nätagget då jag benchat datorn utanför chassit. I detta fall skulle jag nog satsa på ett 750w, känner du att utseendet på insidan datorn är viktigt kan du lägga till en slant och få 800-wattaren som är aningen längre och har en grymt snygg yta, slöseri på pengar men värt några hundringar imo.

Ang. fläktar så funkar det mesta om du har en fläktkontroller, men Nexus/Scythe/Noctua/Fractal Design är att föredra.

Frågor eller åsikter - pm.
Lär knappast hitta tillbaka.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fragdeath drog just det vettigaste i hela tråden. Fast du är inte dum du heller kilroy

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Fragdeath drog just det vettigaste i hela tråden.

+1

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Vilket är tystast av Lianli Pc-6070b och fractal design?

Btw nice rigg fragdeth

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Nu får TS allt anstränga sig lite... Vad är "jobba"? Tung rendering? Programmering? Sitta och skriva i word? Poker? Och "spela"? Vad innebär det då? WoW på en 19"-skärm? Eller Crysis på flera skärmar?

Det är skitenkelt att bygga ihop en tyst dator om prestandakraven är låga. Några lågvarviga chassifläktar, en tyst cpu-kyl, passivt grafikkort och möjligen fläktlöst nätagg. Sen lägger man pengar på SSD. Är prestandakraven höga blir det betydligt svårare och dyrare. Därför måste vi veta vad burken ska vara till, mer exakt.

En personlig reflektion är att alla som rekommenderar HD5970 nog ska hålla sig borta från trådar som handlar om tysta datorer. Om inte TS vill mecka i ordning ett vattenkylningskit då förstås. Glöm inte att långa slangar kräver fler eller starkare pumpar som också låter.

Spelar lite, jobbar med 3D konstruktionsprogram, kollar film, skickar jobbfiler, ritningar mm,mm, har 100mb in, 100mb ut (enligt avtalet, tyvärr inte i verkligheten), tankar ner en del på nätet, budgeten är hyfsat hög då jag vill ha BRA grejer, både när det gäller prestanda/kvalite, datorn ska inte bli flaskhalsen, därför är alla förslag runt 10-15 tkr fullständigt ointressant!
Burken står på nästan jämt, därför önskemålet om tystnad, vill inte ställa den i ett skrymsle då allt ska vara lätt tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Gott:D Fanns en del att kika på här....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hansa40
, budgeten är hyfsat hög då jag vill ha BRA grejer, både när det gäller prestanda/kvalite, datorn ska inte bli flaskhalsen, därför är alla förslag runt 10-15 tkr fullständigt ointressant!

Det är precis här du fallerar, för 15.000kr får du en förbannat bra och även tyst dator, den jag skrev t.ex. kostar inte speciellt mycket men den passar ändå bättre för ditt ändamål än datorerna tidigare i tråden för 30.000kr

Prestanda/Kvalitet? Du skriver att du "Spelar lite" och jobbar med 3d-program, för det behöver du inget 5870 eller 5850, och då jag knappast tror du är så seriös med 3d-programmen att du kan ha nytta av ett grafikkort avsett för ändamålet så räcker även ett 5770 för dina behov då det maxar det mesta idag. Där har du prestandan du behöver för "lite spel" och "3d-program" Du vill koppla två datorskärmar och en tv-skärm? Ja, ATi's kort har HDMI vilket jag verkligen hoppas att din tv har, sen har du såklart displayport och dvi-kontakt(er) som ska räcka till två datorskärmar, då är det problemet löst. Film, jobbfiler och ritningar behöver man knappt en dator för att göra, så det finns ju såklart med.

Kvalitet? Och det är den här delen av ditt inlägg jag verkligen stör mig på
En dator för över 10k består inte av något annat än kvalitetskomponenter såvida man inte är helt blåst i skallen, t.ex. om du har ett 750w's eller ett 2000w's nätagg spelar ju ingen roll, det senare är slöseri med pengar medans det först nämnda är det smarta valet, sen kan ju tillverkaren vara samma, men bara för att det ena är dyrare och har mer prestanda behöver ju inte det betyda att den håller högre kvalitet. Du får gärna skriva vad du tycker räknas som dålig kvalitet/dålig prestanda för ditt ändamål så fixar jag ett bättre alternativ. Om du däremot tycker att ett 5870 är dålig prestanda eftersom du har råd med ett 5970 så lär du ju få sätta ihop din dator själv.

Sen pratar du lite emot dig själv nu också, du får ingen superprestanda om det viktigaste är att datorn är tyst - du kan inte få både och. Det är som småglin som skriver att dom har 3000kr att handla för och vill ha en SPELdator som maxar Crysis.

Sen blir datorn omöjligt en flaskhals i ett system med TV, ljudanläggning och datortillbehör. Vill du använda den som en sorts HTPC kan det ju vara värt att köpa ett maffigare ljudkort t.ex. för att tjäna in på "prestandan" utan att tappa på t.ex. ljudnivån men inte ens en dator för 5k kommer begränsa ditt användande tillsammans med andra prylar i samma mediasystem, det skulle isåfall vara i/o-portar men det problemet har du inte i en dator för 10k+

Vad jag försöker säga är att en dator håller inte sämre kvalitet för att den blir billigare, iallafall inte i det här pris-segmentet. Däremot ökar ju prestandan eller det man nu väljer att lägga pengarna på, i ditt fall tystnad OCH prestanda, vilket är fullt möjligt men du kan inte kräva att du ska få fetgrym prestanda men bibehålla en tyst ljudnivå

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hansa40
Gott:D Fanns en del att kika på här....

No offense men sidan verkar helt värdelös.
De "vanliga" chassina dom har är inte ens tysta, och zalmans passiva chassin är tragiskt överprajsade.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte hur ni kan rekommendera 58XX kort med original kylning? Jag har tidigare köpt extremt tysta datorer ifrån gamla pyrotech (är numera uppköpt och har ny ägare). I dagsläget sitter jag med ett 5850 kort i ett fractal design R2 chassi, det är inte ljudlöst på något sätt. Det är absolut inte högljutt men heller inte tyst.

Det du vill ha är ett ljudisolerat chassi med extra tyst nättagregat (Du kan nog hitta något dom testat på silentpcreview ?), sedan vill du ha ett grafikkort som är fläktlöst, du måste alltså köpa till någon annan lösning är original fläkten (finns säkert något heatpipe kylning att fixa ev. en zalman fläkt) och så någon tyst och bra kylning av processorn. Se även till att välja rätt HD, gärna en SSD som system disk och sedan en stor, slö och tyst lagringsdisk...

Permalänk

Där har du en kraftfull och tyst dator...

Och om du är osäker på hur man får in en 3x120mm rad i fronten på ett antec 1200 kan du besöka tjharlow på youtube...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irving
. I dagsläget sitter jag med ett 5850 kort i ett fractal design R2 chassi, det är inte ljudlöst på något sätt..

Där är ditt problem.

Allt du skrev har gåtts igenom i tråden redan, bara så du vet

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
http://www.geting.se/image.php/224408-indomolista.jpg

Där har du en kraftfull och tyst dator...

Och om du är osäker på hur man får in en 3x120mm rad i fronten på ett antec 1200 kan du besöka tjharlow på youtube...

Tjenare tom!

Skoj att någon orkade sätta ihop ett vattenkylningspaket, enda problemoset kan ju vara att datorn skulle stå vid tv-bänken och ett 1200 är väl kanske inte det mest diskreta, såvida inte trippelradden kräver att man tar bort dom led-fläktarna som följer med.. då funkare ju.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Finns ju åtskilliga alternativ om man vill få en tyst dator men jag skulle nog köra på vatten och passiv radiator. Detta är bara ett alternativ.

Visa signatur
Permalänk

jag har nog det absolut bästa förslaget för TS. Det är att någon slänger ihop en riktig värsting på 35 000 och sen ett par hörselkåpor från typ Jula.

Då får han både prestanda och tystnad!

Permalänk
Medlem

Fragdeath har fortfarande lämnat det mest vettiga rådet och det är skrämmande vilka råd övriga har gett, kommentera inte tråden om ni inte kan någonting om tysta datorer. Jag hade dock inte valt ett Mini P180 pga den massiva takfläkten vars kvalitet verkar variera kraftigt och är svårt att ersätta om man vill ha tystare, P183 är rimligare och rymmer ett CP-850 om du vill ha låg ljudnivå på högre belastningar.
Sen hade jag nog valt en annan processor kylare som Mugen 2 med två stycken 5V-strypta Nexus Real Silent om man måste klocka men ändå ha rimlig ljudnivå.
I övrigt så är det svårt att veta hur känslig du är men mycket går att ändra i efterhand om det är så att datorn inte är tyst nog.

Ignorera alla råd med HD5870 och Core i7 920 för en sådan dator får du aldrig tyst nog.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

fragdeath verkar vara den ända som har koll på i denna tråden.

ts, jag föreslår att du köper ett ps3 (den tjocka versionen) till att spela på och sen en dator till kontoret bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Tjenare tom!

Skoj att någon orkade sätta ihop ett vattenkylningspaket, enda problemoset kan ju vara att datorn skulle stå vid tv-bänken och ett 1200 är väl kanske inte det mest diskreta, såvida inte trippelradden kräver att man tar bort dom led-fläktarna som följer med.. då funkare ju.

Nej men ja lade ju till nya fläktar som är helsvarta , och blåa lyste i 200mm fläkten går att stänga av... så det blir ganska diskret...

Visa signatur

Go hard or go home!