Datorn stannar, efter att jag bytt processor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Stannar ljudet också efter en stund eller fortsätter det även efter datorn har hängt sig? Om ljudet fortsätter så är det ju ett tecken på att datorn faktiskt inte har hängt sig utan fortfarande jobbar med något. Men det är klart, då skulle nog muspekaren fortfarande rört sig. Funkar det inte att göra en Ctrl+Alt+Del eller Ctrl+Shift+Esc?

Man kan inte göra någonting förutom att stänga av datorn genom att hålla in "stängavknappen". mad andra ord så kan man inte trycka på ctr alt esc eler del.

Permalänk
Avstängd

1302 ska stödja din processor har du inte den så får du säga va du vill , detta va va jag kunde förstå av vilket moderkort du hade det fanns en bunt av dom

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

vad menar du?? bios v. 1302??

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara nätagget? Ace är ju inte känd för kvalitet precis.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Det kan vara möjligt, men på vilket sätt kan nätagr. göra så att datorn stannar??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trons
Det kan vara möjligt, men på vilket sätt kan nätagr. göra så att datorn stannar??

Genom att inte orka lasten den skall klara. Ofta är ACE:s nätagg för högt specade, vilket innebär att de inte klarar de watt som står i denna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trons
vad menar du?? bios v. 1302??

jo men om du ger mig exakt beteckning för om du kollar så fanns det en hel drös med modeller av det du skrev

http://www.asus.se/Search.aspx?SearchKey=M4A78

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

jo men om du ger mig exakt beteckning för om du kollar så fanns det en hel drös med modeller av det du skrev

jaha du menar så. Min heter bara -m4a78-, ingenting mer.

Permalänk
Medlem

Dina minnen verkar inte finnas med på Asus M4A78 QVL-list (Qualified Vendor List).
Kan ju ha betydelse!?

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp1k3n
Dina minnen verkar inte finnas med på Asus M4A78 QVL-list (Qualified Vendor List).
Kan ju ha betydelse!?

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Den där listan är en liten del av alla kompatibla minnen som finns. Asus själva har ju sagt att det är en omöjlighet att testa alla minnena, annars hade dom inte gjort nåt annat än att testa minnen. Ett minne set jag lockas till att testa är dessa 8GB AMD Phenom II minnen 1333MHz at CAS latency of 7-7-7-20. Inte alltför dyra heller

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=7862&show=134&min...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trons
Jag har 480w nätagregat och full load blir ca 45*C

480W i modellbeteckningen är mest en modellbeteckning. Har inget med hur mycket effekt det har. Motsvarar väl 240W på ett kvalitetsaggregat. Bör bytas omgående.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake93
alltid när du byter moderkort / processor så ska du formatera om hårddisken. du får ta backup på det du vill ha kvar sedan formatera och instalera om allt.

Jaaaa! Den berömda sweclockermyten visar sig igen.

Detta är givetvis helt felaktigt.

Permalänk
Medlem

fortsatt tacksam för all hjälp:D

Permalänk
Medlem

Enligt windows egna "minnesdiagnostik" program så var det inga fel på minnena.

Permalänk
Medlem

windows 7 antar jag då? testa med xp om du kan

Permalänk
Medlem

Har 1 till exakt likadan dator som fungerar felfritt. köpte dem samtidigt!
windows 7 på den också, fungerar felfritt! Så det kan inte vara OS

Permalänk
Medlem

Detta problemet hade jag också förrut, med windows 7 då, om det var de operativet du använde!?

Av en slump upptäckte jag att anledningen till att skiten frös å jävlades var att jag, som sig bör oftast, installerade drivarna till moderkakan(!). alltså jag tankade hem senaste drivarna, installerade och datorn började kuka ur.

Lösningen var helt sonika att låta windows installera alla drivare till moderkakan och ge fan i att installera från medföljande cd eller tanka från nätet hos tillverkaren.

Hoppas det kan vara till nån hjälp, om inte så var ju det synd.

Mvh
Don

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta problemet hade jag också förrut, med windows 7 då, om det var de operativet du använde!?

Av en slump upptäckte jag att anledningen till att skiten frös å jävlades var att jag, som sig bör oftast, installerade drivarna till moderkakan(!). alltså jag tankade hem senaste drivarna, installerade och datorn började kuka ur.

Lösningen var helt sonika att låta windows installera alla drivare till moderkakan och ge fan i att installera från medföljande cd eller tanka från nätet hos tillverkaren.

Men allting är ju redan installerat. Ska jag avinstallera alla drivrutiner då?
Ska man använda enhetshanteraren för att hitta drivarna?

Permalänk
Medlem

Kan det vara stabilare att köra 800mhz istället för 1066mhz?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trons
Kan det vara stabilare att köra 800mhz istället för 1066mhz?

Japp!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som drivrutinsproblem, otroligt vad dom kan ställa till med.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Återställs inte alla drivrutiner när man installerar om os?

Permalänk
Entusiast

Om du redan provat att installera om Windows (Från början, inte reparation) tyder det på hårdvaruproblem.
Då problemet uppstod efter uppgraderingen är det troligast att ditt ingrepp gjorde något ostabilt.

Vanligt misstag vid uppgraderingar är att kylflänsar har "rubbats".
Kolla och eventuellt applicera om kylflänsar på nord/sydbrygga/grafikkort och framförallt processorn.
Dåligt applicerade och/eller rubbade kylflänsar får hårdvara att krångla utan att nå någon märkvärdig temperatur.
I många fall jag hjälp andra användare med krångliga datorer (liknande detta) har jag installerat om samtliga kylflänsar (Grafikkort, Moderkort och Processorn) och problemen för dem har försvunnit.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)