Permalänk
Medlem

Bakplåt i plast?

Jag har precis fått hem min nya CPU kylare (Noctua NH-U9B SE2) och ska montera den. Jag har läst att mitt moderkort är kompatibelt med kylaren på Noctuas hemsida. När jag har lossat mitt moderkort (Gigabyte GA-MA790X-DS4) så upptäcker jag att bakplåten är gjord av plast och har inga gängor för skruvar. Jag googlar och upptäcker i forum att andra med mitt moderkort har bytt kylare utan problem och jag hittar ingen med samma problem som jag. Är jag totalt dum i huvudet? Vad gör jag för fel? Det är inte raketforskning att läsa deras manual som säger att jag ska skruva fast "mounting bars" i "backplate".

Permalänk

Fick du inte med en ny backplate när du köpte kylaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Fick du inte med en ny backplate när du köpte kylaren?

Nej utan Noctua menar på sin hemsida att backplaten som följer med moderkortet är kompatibel. Har mailat deras support nu men inget svar än.

Permalänk
Medlem

Re: Bakplåt i plast?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av freeZell
Jag har precis fått hem min nya CPU kylare (Noctua NH-U9B SE2) och ska montera den. Jag har läst att mitt moderkort är kompatibelt med kylaren på Noctuas hemsida. När jag har lossat mitt moderkort (Gigabyte GA-MA790X-DS4) så upptäcker jag att bakplåten är gjord av plast och har inga gängor för skruvar. Jag googlar och upptäcker i forum att andra med mitt moderkort har bytt kylare utan problem och jag hittar ingen med samma problem som jag. Är jag totalt dum i huvudet? Vad gör jag för fel? Det är inte raketforskning att läsa deras manual som säger att jag ska skruva fast "mounting bars" i "backplate".

Det går inte att ta de 4 skruvar samt muttrar som man använder till intels sockel då ?
Alltså pula igenom dom skruvarna genom bakplåten(plasten) du har genom baksidan av moderkortet och genom spacers sen genom mountingbarsen och sen på med muttrarna på ovansidan av moderkortet, borde juh fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Det går inte att ta de 4 skruvar samt muttrar som man använder till intels sockel då ?
Alltså pula igenom dom skruvarna genom bakplåten(plasten) du har genom baksidan av moderkortet och genom spacers sen genom mountingbarsen och sen på med muttrarna på ovansidan av moderkortet, borde juh fungera.

Hmm, jag ska hem och testa efter jobbet!
Nu är iaf en backplate påväg från Noctua men det kunde ta upp mot 10 dagar sa de. Det är många dagar utan dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Det går inte att ta de 4 skruvar samt muttrar som man använder till intels sockel då ?
Alltså pula igenom dom skruvarna genom bakplåten(plasten) du har genom baksidan av moderkortet och genom spacers sen genom mountingbarsen och sen på med muttrarna på ovansidan av moderkortet, borde juh fungera.

Du är ett geni! Det funkade utan problem! Nu ska jag stresstesta med OCCT och se om jag vågar klocka CPUn. Vilken temp ska jag akta mig för med en Phenom 2 940?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freeZell
Du är ett geni! Det funkade utan problem! Nu ska jag stresstesta med OCCT och se om jag vågar klocka CPUn. Vilken temp ska jag akta mig för med en Phenom 2 940?

Inte över 62 grader iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

varför går du inte till någon data nisse eller någon annan som har en data affär och tigger till dej ett par stycken plåtar

det lär ju ligga massor och skräpa hos dom
när dom byter moderkort åt folk så blir ju sånt över

jag skulle sälja ett 939 moderkort en gång och jag hade samma kylare som du monterad
så när jag skulle montera dit orginal fästet till prollen så var ju det borta
så då gick jag till en data affär och frågade om dom hade någon sådan liggande,
jag fick följa med in på verkstan och kolla

det låg drivor av data delar i kartonger uppsorterat efter märke
dom använde nästan allt på ett moderkort som gick att plocka bort

kylare kontakter brytare och allt möjligt som kan tänkas behövas till en annan trasig dator

annars så kan du ju göra ett besök på soptippen där sorterar dom data elektronik

lycka till

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W