OS i Vancouver kör Windows XP

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

OS i Vancouver kör Windows XP

Det är varken Windows 7 eller Vista som rullar på datorerna som sköter vinter-os i Kanada, utan det åtta år gamla Windows XP.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid tangentbordet
Registrerad
Maj 2008

reability is teh king! eller nått kanske inte skulle vara ms baserat i så fall

I am the Leech King!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

i lol'd!

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Dec 2009

Undrar vad MS tycker om det här.

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DilluTioN
i lol'd!

Det kliar i ögonen varje gång jag ser detta uttryck

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Detta os slutar aldrig förvåna mig....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaan
Det kliar i ögonen varje gång jag ser detta uttryck

Ja.. Vi börjar väl bli gamla?!

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Undrar vad MS tycker om det här.

Ser inte varför de skulle bry sig, om de inte sponsrar det dvs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004

Jobbar själv som IT-konsult och administrerar och bygger IT lösningar åt företag och XP funkar bäst på klientdatorerna, absolut minst strul. Windows 7 ser ju mycket lovande ut i företagsmiljö, men det är fortfarande lite omoget enligt mig.

Varför de har valt XP som plattform på klienterna ser inte jag som något konstigt, det är beprövat och kostnadseffektivt. Vad klarar Vista och W7 av som inte XP kan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jobbar själv som IT-konsult och administrerar och bygger IT lösningar åt företag och XP funkar bäst på klientdatorerna, absolut minst strul. Windows 7 ser ju mycket lovande ut i företagsmiljö, men det är fortfarande lite omoget enligt mig.

Varför de har valt XP som plattform på klienterana i OS ser inte jag som konstigt, beprövat och kostnadseffektivt. Vad klara tex Vista och W7 av som inte XP kan?

Fina Startmenyer!!!

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

XP är ju ett prima OS, och jag hade hellre använt det om det inte vore för missat stöd av DX 10, 10.1 och 11 Tycker MS borde ha gett ut typ XP II eller något sånt för de som verkligen vill ha XP över allt annat (för att få fortsatt stöd)

Har för mig att på posten så kör de med Windows NT fortfarande, eller kanske det var Win 2k

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Inte för att jag ogillar XP. Men tycker man hört extra mycket i år att "ah nu vet vi inte vem det är som åker eftersom tekniken trasslar". Behöver ju inte betyda att det är oprativsystemets fel utan övrig mjukvara, men ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2003

Som exempel kan nämnas att AstraZeneca precis börjat migrera från Win2k till Vista, så XP är absolut inte gammalt i företagsvärlden där stabilitet är a och o. Där fungerar det inte att köra det senaste bara för att det är häftigt...

Tycker det är ett vettigt beslut då Vista inte är något dunder OS och Win 7 hade inte ens lanserats då OS förberedelserna inleddes.

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Fina Startmenyer!!!

inte allt

tycker själv att Sidebar'en är skitsmidig t.ex

vet att det finns tjoske bar som funkar i Xp men tyckte inte alls om den då utbudet på apps till den verkar lite bristfälligt om man inte vill sitta och göra egna.

men annars som sagt Vista/w7 är mest ögongodis och en gnutta prestandaförbättring

sitter själv på Vista Ultimate x64och tycker det är det bästa jag provat hittills körde W7 Rc på prov ett par månader men gick tillbax igen då jag föredrar Vistas utseende på startmenyerna m.m.

Samt att jag inte märkte någon större skillnad på prestanda mellan Vista sp2 och w7

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Jasso det är därför det har varit så mycket problem med detta OS

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Jasso det är därför det har varit så mycket problem med detta OS

Hur menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Fina Startmenyer!!!

Själv tycker jag startmenyn är förjävlig i vista/win7.. såvida man inte ställer tillbaka den till xp-läge (vilket borde gå?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Kanske de tycker XP är ett bra Vinter-OS ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005

det står fel i artikeln, XP lanserades 2001 alltså 9år sedan INTE 8.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP

• i7 2600k @ 4.4 • 32GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Sound Blaster z • silent base 800 • Windows 10 • 2560 x 1080 •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaan
Hur menar du?

Själv tittar jag på skidskytte mm.
Där är det alltid fel på grafiken, deltagare är på 2 platser samtidigt, deltagare reggas inte, deltagare släpps iväg för tidigt och försent pga strul med elektroniken.
Med mera..

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
@ villa
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
det står fel i artikeln, XP lanserades 2001 alltså 9år sedan INTE 8.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP

Nja mer knappt 8.4, orkar inte räka ut exakt
Närmare 8 än 9 år iaf, mer rätt i artikeln alltså

Kolla länken du länkade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

OS i Kina hade ju annars en fin påminnelse... Länk

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
@ villa
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
OS i Kina hade ju annars en fin påminnelse... Länk

Vissa av bilderna ser ju lite fejk ut men, bluescreen existerar ju så vem vet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill

Sitter fortfarande och skrattar

i7 4770K @ 4ghz | GTX970 | Sabertooth Z87 | Corsair 16gb(4x4) | ADATA 60gb, OCZ Vertex 2 60gb
Vengeance C70 White | Corsair H110i | Logitech G19 | Logitech G400S | Corsair Vengeance 2000

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

Varför de har valt XP som plattform på klienterna ser inte jag som något konstigt, det är beprövat och kostnadseffektivt. Vad klarar Vista och W7 av som inte XP kan?

Jobbar som IT-arkitekt och är inblandad i ganska stora projekt rörande både XP och Windows 7. Windows 7 är betydligt mer pålitligare och lättare att jobba med än XP.

Förklara gärna vad du tycker känns omoget. Själv tycker jag det är helt tvärt om. Det märks tydligt när det gäller deployment att XP är från stenåldern.

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Citat:

HAHAHA (Y)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

"anser att Windows 7 är för obeprövat medan skälet till varför Vista dumpades är okänt."

Anledningen till att vista dumpades är så uppenbar att den inte behöver nämnas.

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Nackdelen är väll säkerheten. Annars lär det väll vara smidigt att använda beprövade XP som alla tekniker klarar av och har erfarenhet av.

Väntar på Doom4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Haha ja den va ju rätt fyndig

Fractal Design Define R4 (Vit)/ Amd FX 8320// ASUS Strix 1060 OC// Corsair 8gb1600Mhz VENGEANCE LP// Asus 990FX Sabertooth R2// Corsair VX 450W 80+ // 5TB HDD // Corsair GT 120gb // Dell 2209WA e-IPS // Corsair SP2500 2.1 // Asus Xonar D1// Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby, Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Jaha, det var ju... jätterelevant eller? Fungerade XP förra OS och OS innan det lär det ju fungera nu med.

PC: Intel i7 8700K @ 1,24 vcore > 4,8GHz x6 + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted +3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,45GHz | 32GB 3066MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15