Vi som kör ClearOS 5.1 och nyare vartefter

Permalänk
Medlem

Vi som kör ClearOS 5.1 och nyare vartefter

Tänkte gör en tråd om det finns några som kör ClearOS burkar.
Jag snöade in på Clarkconneckt för ganska många år sen som brandvägg framförallt,senare år har jag lärt mig lägga in teamspeak,spelservers och dyligt just för att burken alltid stod igång.

Har nog testat alla Ubuntu versioner som kommit ut sen 6.XX men alltid fallit tebax på Clarkconneck som nu är ClearOS. Finns det fler som kör COs?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

yes, kör en ClearOS box jag med. Mest för att jag använder mig av MultiWAN för BBB linan

Har lite problem med antal anslutningar dock! Kör lite torrents med runt 1000 connections och få börjar speeden hoppa lite upp och ner rätt ostabilt. Borde inte en amd64 3200+ med 1.5gb ram klara det lätt?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Kör 5.1 här som router/brandvägg/filserver burk på en P4 2.53Ghz, funkar fin fint så här länge, har väl rullat på nån vecka nu eller nåt.

Kom att tänka på en sak när ni nämnde anslutningar, kört torrents och allt möjligt som normalt gör massor med anslutningar men då jag kikar på graferna så visar de nästan inte nånting, nån aning om varför det ser ut som det gör?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

En till fråga.

Har webservern igång och "upload via FTP: Yes"

samt "upload access: User "me""

Men när jag loggar in på FTPn så finns ingen mapp för webservern. Any clue?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Kör 5.1 här som router/brandvägg/filserver burk på en P4 2.53Ghz, funkar fin fint så här länge, har väl rullat på nån vecka nu eller nåt.

Kom att tänka på en sak när ni nämnde anslutningar, kört torrents och allt möjligt som normalt gör massor med anslutningar men då jag kikar på graferna så visar de nästan inte nånting, nån aning om varför det ser ut som det gör?

http://pici.se/thumbs/t_wwxGBZMVv.gif

Kul som fasen att det finns fler som kör ClearOS,jag gillar detta Linux SKARPT då jag är långt ifrån pro user utan kör med webadmin,winSCP och putty och tycker det funkar uber:)

Jag tycker jag kör min burk till mkt,men mina staplar är lite lägre,men det kommer ju toppar som med din:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
En till fråga.

Har webservern igång och "upload via FTP: Yes"

samt "upload access: User "me""

Men när jag loggar in på FTPn så finns ingen mapp för webservern. Any clue?

Är det inte som så att du måste skapa en flexshare för att kunna dela till ftpn?
Jag sitter skjälv lite med det precis nu och jag får inte upp något i mappen när jag endast har en user på burken men än så länge ingen flexshare.

Testa lägg till flexshare om du inte gjort det,jag ska göra det sen med. Lycka till. mwh Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jäklar så skönt nu verkar Intrusion Prevention Report funka igen och det blockeras IP nr.. Gött

Någon mer det börjat funka för?
Eller var det en bugg eller jag som lyckats med något?

Mvh Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Tänkte ge ClearOS ett försök istället för att köra med ett olagligt WHS. Men då jag är helt grön på Linux så hopar sig problemen direkt.

Det jag försöker mig på är att få in diskboot.img på ett USB-minne med hjälp av ett verktyg som heter dd och skriver in dd if=diskboot.img of=\\.\o: Det händer doc ingenting. Inte ett felmeddelande ens. Den hoppar bara ner till nästa rad och så kan man skriva in samma sak igen utan resultat. Har testat att köra programmet i adminläge utan skillnad.

Om jag förstått det rätt så ska datorn boota upp på USB-minnet för att sedan hämta ner och installera ClearOS via internet.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kottich:

Tänkte ge ClearOS ett försök istället för att köra med ett olagligt WHS. Men då jag är helt grön på Linux så hopar sig problemen direkt.

Det jag försöker mig på är att få in diskboot.img på ett USB-minne med hjälp av ett verktyg som heter dd och skriver in dd if=diskboot.img of=\\.\o: Det händer doc ingenting. Inte ett felmeddelande ens. Den hoppar bara ner till nästa rad och så kan man skriva in samma sak igen utan resultat. Har testat att köra programmet i adminläge utan skillnad.

Om jag förstått det rätt så ska datorn boota upp på USB-minnet för att sedan hämta ner och installera ClearOS via internet.

Vad gör jag för fel?

Bra val med ClearOS Det är frukansvärt enkelt och lätt arbetat:)
Ledsen men jag har inte en susning ang booten,jag kör bara med att bränna ut på skiva:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kottich:

Tänkte ge ClearOS ett försök istället för att köra med ett olagligt WHS. Men då jag är helt grön på Linux så hopar sig problemen direkt.

Det jag försöker mig på är att få in diskboot.img på ett USB-minne med hjälp av ett verktyg som heter dd och skriver in dd if=diskboot.img of=\\.\o: Det händer doc ingenting. Inte ett felmeddelande ens. Den hoppar bara ner till nästa rad och så kan man skriva in samma sak igen utan resultat. Har testat att köra programmet i adminläge utan skillnad.

Om jag förstått det rätt så ska datorn boota upp på USB-minnet för att sedan hämta ner och installera ClearOS via internet.

Vad gör jag för fel?

Måste fråga: Du sitter på en Linux-burk redan och är helt grön på Linux? Anledningen till att jag frågar är för att du försöker använda dd. Om du sitter vid en Wintendo-burk så borde du använda en program som WinImage eller liknande, för att få över din image-fil till ett USB-minne. Om det nu är så att du sitter vid en linux-burk så är det följande du vill skriva: dd if=[Image-file] of=/dev/[enhet].

Nu vet jag inte om du har koll på hur du ser ditt USB-minne eller inte i linux men det enklaste sättet är att bara skriva "fdisk -l" för att sedan fylla i den informationen du får där i kommandot jag angav ovan.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Windows-burk och använde mig utav ett program som hette "dd" som enligt uppgift skulle kunna fixa få in en image på USB-minne. Jag fick tillslut till det men installationen fastnade efter ett tag så jag gav helt enkelt upp. Var för mycket strul med ClearOS så jag kör nog en miljö jag är mer bekant med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

En till fråga.

Har webservern igång och "upload via FTP: Yes"

samt "upload access: User "me""

Men när jag loggar in på FTPn så finns ingen mapp för webservern. Any clue?

Sitter fortfarande med detta problem. Hur fan löser man detta? Förstår inte hur jag ska göra med flexshares osv..

Någon som kan förklara steg för steg hur man ska göra för att:

skapa en användare1 som har tillgång till hela "web-roten", dvs kan styra hela "*.mindomän.se" roten.

sedan skapa användare2 som bara har tillgång till valda mappar i "web-roten". tex. mappen "user2" som blir antingen user2.mindomän.se eller mindomän.se/user2.

dvs. användare2 ser bara sin mapp user2 när personen loggar in, och allt som laddas upp hamnar under mindomän.se/user2 och användare1 ser allt i webroten.

Flummigt förklarat men ni förstår poängen. För som det är nu så kan ingen användare jag skapar komma åt något alls..

"Har webservern igång och "upload via FTP: Yes"

samt "upload access: User "me""

Och jag ser ingen webmapp, bara homedir typ :/

En steg för steg hade varit utmärkt då jag provat fan allt och får det inte att funka

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Sitter också på ClearOS, kommer från ClarkConnect som jag körde ganska länge förut.

Kör allt på en Opteron 156 med 2gb ram och det flyter på fint. Har den som router/firewall/webb i stort sett bara just nu, men skulle även vilja få igång FTP jag med.

Sen udrar jag en annan sak, kan man ställa in så att den stänger av internet vissa tider på dygnet automatiskt? Alltså att man tex kommer åt webbervern utifrån hela tiden, men datorerna på det lokala nätverket kommer itne ut på internet säg, 00:00 till 06:00 eller nått sånt?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Sitter också på ClearOS, kommer från ClarkConnect som jag körde ganska länge förut.

Kör allt på en Opteron 156 med 2gb ram och det flyter på fint. Har den som router/firewall/webb i stort sett bara just nu, men skulle även vilja få igång FTP jag med.

Sen udrar jag en annan sak, kan man ställa in så att den stänger av internet vissa tider på dygnet automatiskt? Alltså att man tex kommer åt webbervern utifrån hela tiden, men datorerna på det lokala nätverket kommer itne ut på internet säg, 00:00 till 06:00 eller nått sånt?

Borde inte vara så svårt, gör ett cronjob som stoppar/startar interfacet för lokala nätverket vissa tidpunkter.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Kan man använda detta operativet till en filserver?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Borde inte vara så svårt, gör ett cronjob som stoppar/startar interfacet för lokala nätverket vissa tidpunkter.

Ok, man får göra det i konsollen då, går inte genom webb-gränssnittet. Jag är ingen superstjärna på Linux så jag får läsa mig till det då, cronjob heter det jag skall googla på antar jag?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ok, man får göra det i konsollen då, går inte genom webb-gränssnittet. Jag är ingen superstjärna på Linux så jag får läsa mig till det då, cronjob heter det jag skall googla på antar jag?

Jag hittade nåt litet som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen..
Saxat ifrån:
Re: [newbie] de-activating network card in cron

Citat:

Do you want to bring down the network period, or just the NIC?

To shut down the network:

/etc/rc.d/init.d/network stop

To start it again, just replace the 'stop' with start and it will come
back up.

To drop the network device here's the command you'll need.

/sbin/ifconfig eth0 down

Again, replace the 'down' with up and it will do the job for you. I
would suggest going more with the /etc/rc.d/init.d/network stop/start
then the ifconfig command.

Saxat ifrån:
What is a cronjob and how do I use it? - Kayako eSupport Help Desk Software

Citat:

The cron daemon is a long running process that executes commands at specific dates and times. To schedule one-time only tasks with cron, use at or batch. For commands that need to be executed repeatedly (e.g. hourly, daily or weekly), use crontab, which has the following options:
crontab filename Install filename as your crontab file.
crontab -e Edit your crontab file.
crontab -l Show your crontab file.
crontab -r Remove your crontab file.
MAILTO=user@domain.com Emails the output to the specified address.

The crontab command creates a crontab file containing commands and how often cron should execute them. Each entry in a crontab file consists of six fields, specified in the following order:

minute(s) hour(s) day(s) month(s) weekday(s) command(s)

The fields are separated by spaces or tabs. The first five are integer patterns and the sixth is the command to be executed. The following table briefly describes each of the fields:
Field Value Description
minute 0-59 The exact minute that the command sequence executes.
hour 0-23 The hour of the day that the command sequence executes.
day 1-31 The day of the month that the command sequence executes.
month 1-12 The month of the year that the command sequence executes.
weekday 0-6 The day of the week that the command sequence executes. Sunday=0, Monday = 1, Tuesday = 2, and so forth.
command Special The complete command sequence variable that is to be executed.

Each of the patterns from the first five fields may either be an asterisk (*) (meaning all legal values) or a list of elements separated by commas. An element is either a number or two numbers separated by a minus sign (meaning an inclusive range). Note that the specification of days may be made by two fields (day of the month and day of the week). If both are specified as a list of elements, both are followed. For example:

MAILTO=user@domain.com
0 0 1,15 * 1 /big/dom/xdomain/cgi-bin/scriptname.cgi

The cron daemon would run the program scriptname.cgi in the cgi-bin directory on the first and fifteenth of each month, as well as on every Monday. To specify days by only one field, the other field should be set to *. For example:

MAILTO=user@domain.com
0 0 * * 1 /big/dom/xdomain/cgi-bin/scriptname.cgi

The program would then only run on Mondays.

If a cron job specified in your crontab entry produces any error messages when it runs, they will be reported to you via email.

You may create crontab files in notepad (being sure to upload them in ASCII) or you may create them from the command line (via SSH) by simply typing:

mcedit cronfile.txt

For more information, consult the man pages. man pages are the directions and tutorials available to you right at the command line. Type any of the following lines to open the relevant tutorials ([Enter] means to hit the Enter (return) key):

man 5 crontab [Enter]
man 1 crontab [Enter]
man cron [Enter]
man at [Enter]
man batch [Enter]
man 1 cron [Enter]

Note:Your crontab file must end with a line feed - in other words, make sure to press [Enter] after the last line in the file.
Try It!
Now that you have read an overview of cron, test your skills by following the steps below. Once completed, you should have a cron file of your own!

Step 1: Create a simple text file using Notepad or any simple text editor that contains the following text:

MAILTO=yourusername@yourdomain.com [Enter]
58 23 * * * /big/dom/xdomain/cgi-bin/yourscript.pl
[Enter]

Notes for Step 1

1. You may create this file using your CNC File Manager by navigating to the /big/dom/xdomain/ directory and clicking 'Create New File' or any other simple text editor such as Notepad.

2. [Enter] should not actually be typed. [Enter] means hit the "Enter" (return) key to begin the next line and to add a blank line feed at the end of the last line of your cron file. It is important to always remember to do this.

3. MAILTO: Replace the email address with a valid email address of your own. This will ensure that when your cron runs, any output from the script, such as an error message, will be emailed to you.

4. The second line tells your server when to run this script. In this example, the script will be run at 11:58 PM Eastern Time every day of the year.

5. It is very important that you double-check the script path to ensure it is correct and remember the file names are CaSe-SeNsiTive.

Step 2: Name the text file (example: cronfile.txt).
The cronfile name may be replaced with any name you choose. For instance, if you are running a cron to trigger an email reminder script, it could be called reminder.txt. Many choose to simply call it cronfile.txt.

Step 3: Upload the file in ASCII.
Any standard FTP client or your account's CNC upload feature will work for this. The file must be uploaded in ASCII mode and it is recommended that it be placed in your /big/dom/xdomain/ directory. It may be placed anywhere in your account but to prevent browser access (security risks) it is strongly recommended to place it above your /www directory.
Step 4: Connect to your account via SSH and issue the following command:

crontab /big/dom/xdomain/cronfile.txt

The above tells the server's crontab where the file is located and that you wish to make it active. Make sure the path to the file is the actual path to where the file was placed. If successful, you will be returned to the command bash line. If not, an error will be displayed.

IMPORTANT NOTES

Removing/Stopping the Cron: Deleting the cronfile.txt file from your account will not stop the cron. You may remove this file at any time, however since the server's crontab already has the contents, the cron will still run once it has been made active.
To turn the cron off, you must connect to your account via SSH and issue the following command:

crontab -r

The crontab -r will deactivate the cronjob and remove the file contents from the server.

Security Note: If the script the cron is set up to run is in the /cgi-bin/ or /www/ directory, it may be run at any time by anyone with browser access. If the crontab is all that should run the script and you do not want the public to be able to run the script, then you will need to place the script in a directory above the /cgi-bin/ and /www/ directories such as: /big/dom/xdom/user/cronscripts/scriptname

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

En till fråga.

Har webservern igång och "upload via FTP: Yes"

samt "upload access: User "me""

Men när jag loggar in på FTPn så finns ingen mapp för webservern. Any clue?

Du kanske har löst problemet nu, men logga in på port 2121 så ser du mapparna.

Permalänk

Fresh out of windows

Fick superidén att lära mig linux server då filmerna/musiken mer och mer började hamna på hårddisken och måste medge att år efter år med windows och div. dos blödde det ganska bra i pannan efter att manuellt försökt banka ut alla commandon m.m. hade speciellt svårt att släppa just dir.

Kör med ClearOs 5.2 och såg nu att full asterisk finns inbyggd. Någon som har lekt med en telefonväxel som man kan få goda råd utav innan jag börjar sabba min nu fullt fungerade filserver?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DS5, AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket, 2x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4, HIS Radeon HD 3870 512MB GDDR4 IceQ 3 "turbo", Matas av Seasonic M12 600W, I ett APLUS Case Monolize