Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2006

Minnesproblem (igen)

Fick hem en trasig dator från svärföräldrarna som jag lovade kolla på då den inte startar(ingen processor post), det sitter amd prylar i den så allt fungerar o köra på mitt moderkort.

Jag anade från början att det var moderkortet eller nätagget så jag började med att låna mitt nätagg och köra i deras dator utan resultat, sen flyttade jag över deras minnen samt grafikkort och det fungerade fint så där var inte felet(?).
Sen då fick jag för mig att flytta deras nätagg till min burk och prova igen för att vara helt säker på att det endast kunde vara moderkortet, då deras nätagg är av modellen något äldre så finns där endast en 4pins 12V kontakt men mitt moderkort har endsat 8pins 12V kontakt, då jag nästan var helt säker på att jag läst att det funkar ändå så provade jag. Datorn går igång men får felkoder så det står härliga till, tror det var typ 5 långa eller 4 långa och 1 kort beep.
Jag pluggar ur och byter nätagg till mitt istället men samma sak händer, jag clearar cmos i hopp om bättring men icke.
Jag byter tillbaka minnen samt grafikkort till mina prylar men samma sak fortfarande, tillslut byter jag plats på minnena till slot 2+4 och vips det fungerar.
Jag stänger av och byter tillbaka till slot 1+3 i hopp om nån förbättring men icke så jag byter igen tillbaka till 2+4 och går in i bios för att ställa om minnena till deras rätta, ställer dom i 1066mhz samt 2.2V(stock) som alltid men då får jag helt plötsligt bluescreen och kommer inte in i windows ens.
Så alltså kör jag allting på deafult i bios minnen går då i 800mhz @ 1.8V så fungerar det som förut fast endast i slot 2+4.
Det går att köra stock 2.2V men så fort jag ökar multin till 5.33 så jag får dom i 1066mhz så får jag bsod och kommer inte ens in i windows.
Har provat köra 1 minne i samtliga slots och får felkoder med minnena i slot 1+3 och 2+4 fungerar att boota med iaf.

Kan jag ha brännt mina minnesslots helt enkelt:confused: