Permalänk
Medlem

Installera Veetle i Ubuntu

Jag ger upp, hoppas någon kan hjälpa mig.

Första gången jag använder linux, och försöker komma över hur jag installerar program. Läst guiden här, och några andra men är fortfarande förvirrad. Lyckades installera senaste Firefox med hjälp av:

sudo apt-get install

Nu vill min far ha något golf stream program - http://www.veetle.com/download.php

Laddade hem den översta, men öppnar jag den öppnas den bara som textdokument. Försökte installera synptic eller vad det heter, men misslyckades. Försökt söka på programmet med apt-cache search (eller vad kommandot nu var), men hittar inte programmet.

Testa ladda hem manuella versionen av installationen. Står att jag först måste acceptera avtalet, men då det öppnas i ett textdokument kan jag inte klicka på knappen som ska finnas. Sedan ska man göra detta,

To install and use Veetle TV, you must read and
accept the license terms in LICENSE.

Then, at the command prompt, type:
mkdir -p ~/.mozilla/plugins
cp *.so ~/.mozilla/plugins
mkdir -p ~/.veetle_vlc
cp vlc ~/.veetle_vlc
cp vlc_encoder ~/.veetle_vlc
cp -r encoder_plugins ~/.veetle_vlc
cp -d libfaad.* ~/.veetle_vlc

Kan någon snäll själ hjälpa mig genom detta!

Permalänk
Inaktiv

Det är inte svårare än att öppna program - tillbehör - terminal, och klistra in kommandona, ett efter ett. Om du får problem, visa oss eventuella felmeddelanden Det är inte så komplicerat som det ser ut, här är en liten förklaring:

mkdir -p ~/.mozilla/plugins -> skapa en mapp
cp *.so ~/.mozilla/plugins -> kopiera alla .so-filer till den mappen
osv osv. mkdir = skapa mapp, cp = copy.

Man väljer att ha instruktionerna som terminalkommandon eftersom de är universala för alla linuxdistar (dessa kommandon funkar säkert fint i BSD, solaris och OS X också)

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inget.

Har nu Veetle som ett install.sh i hämtningar. Öppnar jag det får jag en vägg med text i texthanteraren. Står att jag ska acceptera avtalet genomatt klicka på en knapp som inte finns.

Finns det inte bara någon pakethanterare eller så som kan installera skiten åt mig? Eller kan någon säga exakt hur jag ska göra?

VÄLDIGT TACKSAM

Permalänk
Medlem

öppna Terminal.

gå till mappen där install.sh finns. med cd (change directory)

skriv chmod +x install.sh (tryck sen enter)
skriv ./install.sh (tryck sen enter)

ELLER!

högerklicka på install.sh, Egenskaper, sen rättigheter, kryssa i "Tillåt att köra som program", tryck stäng, sen dubbelklicka på install.sh och tryck "kör i terminal"

Permalänk
Medlem

Yes! Läste ditt inlägg lite sent dock, lyckades till slut med andra alternativet. Tilllåt köras som program, sen bara mata Enter i terminal