Datumfel ställer till problem för Playstation 3

Permalänk
Medlem

Min feta PS3 60GB ca 1 år gammal skriver rätt datum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Du kan inte jämföra så då varje konsol går bra mycket back.
En ps3'a kostar ju dryga 8000sek att tillverka, vilket ger back på ~ 4000sek.

Ta fram vad det kostar att tillverka PS3 i 1000 exemplar och en pc 1000 exemplar. Lycka till. Tror du alla nya datorkomponenter går + direkt? Det spelar väl ingen roll om Sony går back eller inte, det är vad vi betalar som räknas.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Nej!

min drabbades >_<

första 60gb versionen.

aja skulle inte spela ändå så dom har nog löst det när jag ska spela^^

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk

Min drabbades, hade en "feting" dock bara 40gb. Detta blir åtgärdat snart, så det är lugnt.
En sak som är extra rolig är de 360fanboys som kommer in och skriver, när RROD har FÖRSTÖRT hur många xboxs som helst...

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Angående pc vs konsol, aldrig nån som tänkt tanken att det är lite enklare att optimera ett spel för en spelkonsol där alla enheter är identiska. Klämma ur prestanda på ändringar som inte syns men som inte är tekniskt möjliga att göra på en pc version för att det ska fungera på många olika hårdvaru kombinationer?

Min ps3'a är drabbad :'(

Permalänk

Min PS3 på 40gig startar inte alls, är det någon annan som har detta problem? Den har inte varit internetansluten på flera månader.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Inaktiv

Min Failstation 3 på 80GB köpt 15 december 2008 får vara avstängd under dagen med andra ord. Det ska bli intressant att se hur/om problemet kan lösas och vilka konsekvenser detta kommer få.

Permalänk

Dagens I-landsproblem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Du kan inte jämföra så då varje konsol går bra mycket back.
En ps3'a kostar ju dryga 8000sek att tillverka, vilket ger back på ~ 4000sek.

Haha, dagens skratt alltså.
Varför fortssätter dom då att tillverka skiten? Säger inte att dom går + på det hela, men att dom skulle gå back 4000:- på varje konsol?! Till och med du måste väl fatta hur dumt och otroligt det låter? Vid detta laget så skulle dom alltså kan man nästan säga att dom har gåt back ca. 500Milj. eller mer? Rimligt? Siffran kanske skulle kunna vara ännu större. Tror dock inte det är såna stora summor det handlar om utan högst några miljoner.
Men 8000:- för en PS3? Nej du...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Min Failstation 3 på 80GB köpt 15 december 2008 får vara avstängd under dagen med andra ord. Det ska bli intressant att se hur/om problemet kan lösas och vilka konsekvenser detta kommer få.

Antagligen tar det några dagar - för Sony har antagligen inga som aktivt arbetar på service- och mjukvaruavdelningen utan har samma personal för marknadsföringen och produktuppdateringar. Och någon respons kommer man antagligen inte få utan de kommer säga något i stil med
- "Obefintligt, nästan oexisterande få, har haft minimala problem med sina konsoler idag (/vecka) men vi kommer lösa problemet med våran fantastiska Firmware 3.XX, håll er uppdaterade på våran töntiga blogg"

Själv är jag inte ett dugg förvånad. Sony är så dåliga med mjukvara att det är en snudd på sorgligt. Även om jag vet att detta lätt startar (ännu ett) konsolkrig, men Microsoft har åtminstone mjukvara att backa upp sitt system med medan Sony satsar på marknadsföring och illusionen att PlayStation 3 inte är en upphottad PlayStation 2. Säg vad ni vill om överlevnadsstatistik men min PlayStation 3 var ute ur fältet längre efter ett onödigt HDMI-fel från konsolens sida än när jag var tvungen att skicka min Xbox 360 på service, vi snackar två-tre månader mot tio dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Dagens I-landsproblem.

haha:)

ont, äger både en dator med hyvsad prestanda, ett xbox360 och ett ps3. Den som oftast går sönder eller blir nått fel på e datorn så ser inte vrf pc-älskare säger att "så går de när man köper ett konsol". Någonting buggar nästan alltid. xbox'et jag har har fått rrod 2 ggr och blueray spelaren på ps3't har gått sönder en gång. Går inte att tro att saker aldrig går sönder eller inte kmr bugga nått för det får man räkna med i denna it värld.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Varför fortssätter dom då att tillverka skiten? Säger inte att dom går + på det hela, men att dom skulle gå back 4000:- på varje konsol?! Till och med du måste väl fatta hur dumt och otroligt det låter? Vid detta laget så skulle dom alltså kan man nästan säga att dom har gåt back ca. 500Milj. eller mer? Rimligt? Siffran kanske skulle kunna vara ännu större. Tror dock inte det är såna stora summor det handlar om utan högst några miljoner.

Äe, jag håller med om att det är tokiga siffror. De stämmer inte på långa vägar.

Men det är möjligt att PS3an kostade så mycket den första perioden vid tillverkning. Vad vet jag? För ett tag sedan verkar det som att de gjorde 200$ förlust på varje enhet (enligt Zelaxe's "i beg to differ"länk högre upp), så siffran kan ha varit möjlig vid lansering kanske...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Meh, nu vågar man inte sätta på sin feta PS3:a :/... tur att jag har fullt upp de närmaste dagarna >_>, hoppas Sony fixar det snarast. Och sen att man föredrar PC över konsoll, låter helt okej för mig men stfu, INGEN vill höra din jävla kommentar om det.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Du förstår inte.
Man har nästan alltid sålt konsoler under produktionspris för att få den att haka på, och tjäna pengar på sikt på spellicenser, försäljning, tillbehör, etc.

Xbox 360 kostade en lång period ~700USD att producera, såldes samtidigt för ~300-400$. PlayStation 3 kostade en period ~800USD att producera, såldes till en start för ~599USD. Detta finns väldokumenterat och välnämnt genom historien.

Sony gick back många miljarder kronor på att ens tillverka och sälja PlayStation 3. Samma sak för Microsoft med Xbox 360. Med tiden blir tekniken billigare att tillverka, med nya revisioner och förfinad teknik. Idag finns det ord om att PlayStation 3 Slim går plus per såld konsol, men det är fortfarande mest bara ett plus i kanten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Sony gick back många miljarder kronor på att ens tillverka och sälja PlayStation 3. Samma sak för Microsoft med Xbox 360. Med tiden blir tekniken billigare att tillverka, med nya revisioner och förfinad teknik. Idag finns det ord om att PlayStation 3 Slim går plus per såld konsol, men det är fortfarande mest bara ett plus i kanten.

Du går ju inte back flera miljarder genom försäljningen av din produkt. I detta fall är det ju utvecklingen och framställningen av PS3 som krävde mycket mer tid och pengar än vad som var tänkt.
Siffrorna är nog inte helt urklarade.
Men som du säger är det nog inte med speciellt mycket dom går plus på PS3, om än något.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Du går ju inte back flera miljarder genom försäljningen av din produkt. I detta fall är det ju utvecklingen och framställningen av PS3 som krävde mycket mer tid och pengar än vad som var tänkt.
Siffrorna är nog inte helt urklarade.
Men som du säger är det nog inte med speciellt mycket dom går plus på PS3, om än något.

Vi leker med tanken att PlayStation 3, originalmaskinen, som kostade ~700-800USD per konsol att tillverka och som såldes för 599USD (senare avsevärt lägre) - ta det gånger ~20+ miljoner. Det lämnar ju inte speciellt mycket utrymme för fantasi om vinst per sålda apparater.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi leker med tanken att PlayStation 3, originalmaskinen, som kostade ~700-800USD per konsol att tillverka och som såldes för 599USD (senare avsevärt lägre) - ta det gånger ~20+ miljoner. Det lämnar ju inte speciellt mycket utrymme för fantasi om vinst per sålda apparater.

Det ligger nåt i det. Som sagt, ingångspriset var väl nånstans vid 8000:- har jag för mig när den lanserades. Så det är mycket möjligt att du har rätt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är det första problemet jag haft med min ps3. Köpte den oktober 2007 och det är en 40 gigs version. där jag satt i en 320 gigs hårddisk

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

http://kotaku.com/5018899/sony-lost-over-3-billion-to-ps3-cos...

Nu kan ni ju även sluta att diskutera hur mycket sony har förlorat på sin ps3. Vilket är rätt mycket...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite info från Sony håll, men väldigt lite i hjälpväg:
http://blog.us.playstation.com/2010/03/latest-info-on-playsta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maango
Allvarligt talat, att se Xbox spelare bråka med PS3 spelare på Internet är nått av det mest efterblivna som finns...

Och det här skriver du på forumet där bajskastningen är som värst mellan ATi och nVidia-fans i Sverige just nu?

Citat:

medan Sony satsar på marknadsföring och illusionen att PlayStation 3 inte är en upphottad PlayStation 2.

Enligt den logiken är ju X360 en upphottad Xbox, Wii en upphottad GameCube, och en dator med ny hårdvara är en upphottad version av en dator med äldre hårdvara.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurai
http://kotaku.com/5018899/sony-lost-over-3-billion-to-ps3-cos...

Nu kan ni ju även sluta att diskutera hur mycket sony har förlorat på sin ps3. Vilket är rätt mycket...

Visst har Sony förlorat väldigt mycket cash på PS3 än så länge men tänk på att 2009 var det FÖRSTA året Microsoft visade en vinst på Xbox/ Xbox360 sedan starten av den gamla Xboxen...

Och innan någon kallar mig en PS3 fanboy vill jag poängtera att jag aldrig ägt en Playstation maskin utan enbart NES, Super Nintendo, Nintendo 64, Xbox och Xbox 360

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Vilken tur! Det fungerar för mig och jag har den "feta" versionen, fast inte den som är bakåtkompatibel.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Jävla skit.
Kommer hem efter skolan pluggar sen när man är färdig så vill man lira CoD och så funkar det inte! :@

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Wii en upphottad GameCube.

Vilket faktiskt är helt sant.
Wii har samma hårdvara som GC, skillnaden är finare tillverkningsteknik och högre klockfrekvenser. Det är också anledningen till att Wii är 100% bakåtkompatibel med Gamecube, för att hårdvaran är identisk.

Har en gammal fet 60 gigare som med 99% säkerhet är drabbad. Sony väntar troligtvis ut dagen för att se om felet löser sig självt när datumet ändras till 2:a mars. Om garantin redan har gått ut kan man alltid fixa det på egen hand genom att rycka ur batteriet.
http://boardsus.playstation.com/t5/PlayStation-3-General/Anyo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Vilket faktiskt är helt sant.
Wii har samma hårdvara som GC, skillnaden är finare tillverkningsteknik och högre klockfrekvenser. Det är också anledningen till att Wii är 100% bakåtkompatibel med Gamecube, för att hårdvaran är identisk.

Har en gammal fet 60 gigare som med 99% säkerhet är drabbad. Sony väntar troligtvis ut dagen för att se om felet löser sig självt när datumet ändras till 2:a mars. Om garantin redan har gått ut kan man alltid fixa det på egen hand genom att rycka ur batteriet.
http://boardsus.playstation.com/t5/PlayStation-3-General/Anyo...

Sweeet, har ingen garanti .. kan ev. vara en lösning ifall Sony inte dyker upp med en om det nu kvarstår efter imorgon.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zelxi
Sweeet, har ingen garanti .. kan ev. vara en lösning ifall Sony inte dyker upp med en om det nu kvarstår efter imorgon.

Vänta med detta - mycket möjligt att det bli ett recall resultat här vilket betyder att även konsoller där garantin utgått kommer fixas av Sony.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Enligt den logiken är ju X360 en upphottad Xbox, Wii en upphottad GameCube, och en dator med ny hårdvara är en upphottad version av en dator med äldre hårdvara.

Jag snackar om mjukvaran, apparatens själ. Sony gör mycket lite nytt med PlayStation 3 som inte PlayStation 2 redan gör - och gör väldigt dåligt i det som redan finns introducerat. Xbox 360 satte ju ribban för mjukvaran denna konsolgenerationen - med allt från vänlistor, spelarkort, belöningar och andra sociala inslag som till delar influerat hela industrin.

Citat:

Knuckles:
Visst har Sony förlorat väldigt mycket cash på PS3 än så länge men tänk på att 2009 var det FÖRSTA året Microsoft visade en vinst på Xbox/ Xbox360 sedan starten av den gamla Xboxen...

Grejen handlade inte om vem som förlorat mest pengar, utan bara en klargöring av hur konsolindustrin fungerar och alltid har gjort.

Det finns alltid en långsiktig plan för allting.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Min drabbades, hade en "feting" dock bara 40gb. Detta blir åtgärdat snart, så det är lugnt.
En sak som är extra rolig är de 360fanboys som kommer in och skriver, när RROD har FÖRSTÖRT hur många xboxs som helst...

Det som är ännu roligare är att Sony är ena slappa jävlar när det kommer till support, vilket Microsoft inte är.

Sen så för att göra det ännu roligare (jodå) är att PS3 har faktiskt problem den också (nähe?), mera exakt Yellow Light Of Death, överhettning och nästintill obefintlig bakåtkompatibilitet.

Kalla mig för en 360-fanboy nu om ni så tycker, men det ger jag fan i.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Här i Sverige har ju PS3 aldrig haft någon bakåtkompabilitet att tala om. Var ju vara de allra första modellerna i Japan samt de allra tidigaste 40gig modellerna i USA som var bakåtkompatibla.

Alla andra versioner av PS3 har inte ens haft någon bakåtkompabilitet vad gäller spel så det känns ju ganska onödigt att använda det som argument.

Men det är väll bara jag.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overlord_Manga
Här i Sverige har ju PS3 aldrig haft någon bakåtkompabilitet att tala om. Var ju vara de allra första modellerna i Japan samt de allra tidigaste 40gig modellerna i USA som var bakåtkompatibla.

Alla andra versioner av PS3 har inte ens haft någon bakåtkompabilitet vad gäller spel så det känns ju ganska onödigt att använda det som argument.

Men det är väll bara jag.

Vad snackar du om? Min 60gigare, köpt på game här i Sverige har bakåtkompatibilitet.