Permalänk
Medlem

32bit OS 4gb+Ram Fråga.

Låt mig börja med att säga att jag vet varför jag bara kan använda 3.25Gb av mitt minne. WinXP 32bit \o/.

Har kollat runt på forumet men hittar inte ett svar på min fråga:
Förutom att jag inte kan använda minnet till sin fulla kapacitet (de 0.75gb som inte brukas dvs), får jag ut mindre av minnena? Alltså presterar de 3.25gb jag nu kan använda sämre?

DDR3 Kingston Hyperx 1600Mhz 4GB(2/2) om nån undrar.

Vissa målar upp det som jordens undergång att inte få ut alla 4gb, så man blir ju lite fundersam.
Jag har länge kört på 800Mhz DDR2 Minnen (2gb). I mitt huvud är mina nya minnesstickor ljusår bättre än de föregående trots att de inte kan nyttja lagringskapaciteten fullt ut, tänker jag fel?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd

32bit kan tyvärr inte använda mer ram. skaffa 64bit så får du nog hela 4gb att funka ska du se

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Hedersmedlem

En dum motfråga, men varför skulle dessa minnen fungera annorlunda/sämre jämfört med annat minne? Tänk logiskt nu!
Nej, det är bara minnesmängden som blir mindre, så skit i vad andra säger om detta. Jag kör själv med 32bitars och är glad att ha 4GB istället för 3 eller 2GB som då vissa av rädsla inte sätter in. Jag skulle säga att det är optimalt med 4GB till ett 32bitars OS. Don´t worry, be happy

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nauie
Låt mig börja med att säga att jag vet varför jag bara kan använda 3.25Gb av mitt minne. WinXP 32bit \o/.

Skiter i att jag inte får ut hela 4Gb, vill bara veta om mina minnen presterar sämre med bara 3.25gb än 4gb (Bortsett från att lagringskapaciteten uppenbarligen är mindre!). Blir de slöare, blir det några komplikationer etc.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
En dum motfråga, men varför skulle dessa minnen fungera annorlunda/sämre jämfört med annat minne? Tänk logiskt nu!
Nej, det är bara minnesmängden som blir mindre, så skit i vad andra säger om detta. Jag kör själv med 32bitars och är glad att ha 4GB istället för 3 eller 2GB som då vissa av rädsla inte sätter in. Jag skulle säga att det är optimalt med 4GB till ett 32bitars OS. Don´t worry, be happy

Wiee, tack för svaret!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nauie
Skiter i att jag inte får ut hela 4Gb, vill bara veta om mina minnen presterar sämre med bara 3.25gb än 4gb (Bortsett från att lagringskapaciteten uppenbarligen är mindre!). Blir de slöare, blir det några komplikationer etc.

Nej, dina minnen blir inte långsammare eller slöare, det enda som påverkas är minnesmängden.
(nu hade du ju visserligen fått svar från Jalle64 redan)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944