Microsofts webbläsarväljare slumpar dåligt

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsofts webbläsarväljare slumpar dåligt

Igår rullades uppdateringen som låter användare välja webbläsare ut genom Windows Update. Undersökningar visar dock på problem redan vid lansering.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Först när jag läste nyheten så tog jag för givet att det var Internet explorer som "råkade" komma först oftast, men nu är det ju faktiskt ganska kul misstag av Microsoft.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Dom lär väl inte stressa ihjäl sig för att fixa det misstaget direkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007

Allt jag känner för att skriva efter att ha läst detta är; "Cry some more".

Jag ser inte själv varför detta är en sådan stor grej - en liten tabbe eller litet fulknep, men utifrån vad jag förstått det så är kraven från EU-kommissionen uppfyllda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jan 2008

HJÄLP MITT WINDOWS 7 SORTERAR INTE WEBBLÄSAENA RANDOM =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008

I-landsproblem :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Jag tycker det e dags att vi bilägare ska ha rätt att få en fiat ratt i alla volvos eller varför inte en valfri ratt från valfri tillverkare.

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2007

Haha faktiskt håller jag med om att det var tramsigt. Eller så kan de ju bara vara ett random fel. När man själv slår random(10) så blir det ju ibland att man frå talen 1 och 2 jätte många gånger, för att fem minuter senare få talen 9, 10 jätte många gånger.

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Komiskt!

Det är vad det är tycker jag, att microsoft inte kan koda en simpel randomiseringsfunktion.

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Eller så kan de ju bara vara ett random fel. När man själv slår random(10) så blir det ju ibland att man frå talen 1 och 2 jätte många gånger, för att fem minuter senare få talen 9, 10 jätte många gånger.

Det beror vanligtvis på att man inte initierar slumptalsgeneratorn korrekt. I det här fallet berodde det tydligen på att de aningslöst använder defekta sorteringsalgoritmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Jag vet inte vad som är mest irriterande. Att det ska vara såna problem att slumpa fram webbläsarnas ordning. Eller att det blir sådan uppmärksamhet om det.

Särskilt med tanke på att microsoft inte verkar dra nytta av "randomiseringen" själva. Hade det däremot varit microsoft som snott åt sig förstaplatserna hade man kanske reagerat. Nu känns det mer som att det gnälls för gnällandets skull.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Haha faktiskt håller jag med om att det var tramsigt. Eller så kan de ju bara vara ett random fel. När man själv slår random(10) så blir det ju ibland att man frå talen 1 och 2 jätte många gånger, för att fem minuter senare få talen 9, 10 jätte många gånger.

Jo, om man gör ett fåtal gånger. När man gör detta 10 000 gånger bör det däremot inte vara dessa resultat (även om det teoretiskt är möjligt). Det är helt klart ett dåligt försök att göra en slumpfunktion.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

orka bry sig liksom..

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Bara roligt
ska tanka ned och prova "Sleipnir" (big in Japan)

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjöbo
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
orka bry sig liksom..

mm, palla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Apr 2009

Spela roll -.- . Alla kommer typ ändå välja Firefox, Chrome eller IE ändå. Så onödigt att göra en sån där funktion.

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004

Årets "Orka bry" och det är inte ens april ännu...

CASE: Fractal Design Define R5 - PSU: EVGA Supernova G2 750W - MB: ASUS Z170 Maximus VIII Hero
CPU: Intel i7 6700K @ 4.7 GHz vcore 1.385 - CLR: Corsair Hydro H100i GTX + 2x Noctua NF-F12
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133MHz
HDD: WD 3TB 64MB SSD: Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe - MON: ASUS VG278HE 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Tänkte just fråga om detta var ett tidigt och dåligt april skämt ?

Tycker att hela iden med denna slumpning är rejält värdelös,
men sen är det ju microsoft så vad får man begära typ pest eller kolera !

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

Ser inte problemet är.. Det är väl bra om internet explorer får så lite exponering som möjligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Spela roll -.- . Alla kommer typ ändå välja Firefox, Chrome eller IE ändå. Så onödigt att göra en sån där funktion.

Samma tanke jag fick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Sätt dem i alfabetisk ordning så behöver de inte slumpas över huvud taget och ingen blir favoriserad.
Dessutom får de som klagar på detta situationen att framstå som att man aldrig kan ha en annan webläsare när man väl valt.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Jösses, sortera dem i bokstavsordning då. Problemet löst:)

Edit: Var visst en minut för morgontrött, omkörd av Tårtbiten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Sätt dem i alfabetisk ordning så behöver de inte slumpas över huvud taget och ingen blir favoriserad.

hehe, nästa version av webbläsarna skulle nog få ett annat namn då... typ Advanced Opera och sen Aaadvanced Internet explorer eller nått dyl. för det verkar ju uppenbarligen spela stor roll för dem (kanske inte så mycket den senare, är inte helt insatt i deras inställning till det hela) och EU...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid tangentbordet
Registrerad
Maj 2008

aaaaaaaaa iiiiiiiiiiiiiii oooooooooooooo

The end is near, this is a very potent sign!

Men va fan nått måste nån alltid klaga på..
I min värld är detta ett ganska rejält icke problem.

I am the Leech King!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Haha... men för i helvete, vem bryr sig förutom kanske en eller två extremt analretentiva gnällkärringar?

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jan 2005

Tycker att det känns som en meningslös sak från MS sida. Hade det inte varit bättre att implementera funktionen direkt i windows ? Som ett val under installationen.

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 8GB Ballistix Sport LT Grey 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky_MediuM
Tycker att det känns som en meningslös sak från MS sida. Hade det inte varit bättre att implementera funktionen direkt i windows ? Som ett val under installationen.

Nej

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky_MediuM

Ja och nej. Fördelen med nuvarande lösning är att de enkelt kan ändra funktionaliteten efter behov, och även lägga till fler alternativ med tiden. De hade säkert förutsett att det skulle bli gnäll också, oberoende av hur de gjorde.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jan 2005

Då fyller ju sidan ingen egentlig funktion då du behöver en browser för att komma dit. Och alla redan idag installerar du ju den browser du vill använda dig av. Eller?

*edit*

De kanske skulle göra det lättare att implementera uppdateringar direkt till windowsskivan? Ungefär som vlite?

*end*

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 8GB Ballistix Sport LT Grey 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Det roliga är ju att Microsoft som såååå många gånger förut i stort och smått gör en noob implementering. Ingenting av detta är ju direkt "rocket science" som det heter.

Det är ju inte bara en kurs man läst där man gått igenom olika tekniker, där resultatet är, mellan tummen och pekfingret, att nån Windows valt långt ifrån en effektiv eller långsiktig variant av flera kända alternativ.

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|