Permalänk
Medlem

Flasha XFX 4890?

Jag har ett XFX HD 4890 som jag vill överklocka men jag behöver voltage tweaka för att gå längre än 900 core. Varken Voltage Factory, Rivatuner eller MSI afterburner har tillåtit mig ändra volten. Hörde av en polare att man kunde flasha om kortet till MSI och sedan köra afterburner. Men vad jag har fattat så har jag inte ett "referenskort" vilket betyder att jag inte kan ändra volten?

Hjälp snälla?:D

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Ja du kan flasha ditt XFX till MSI, googla lite så ska du se att du hittar rätt

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Tack, ville bara vara på den säkra sidan, så jag inte gjorde ngt uppenbart galet

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Har flashat till MSI, men kan fortfarande inte styra volten i msi afterburner (ja jag har aktiverat voltage control).

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Jag undrar också över detta, går det verkligen att flasha in ett annat BIOS och på så sätt kunna ändra volt?

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Awesome
Jag undrar också över detta, går det verkligen att flasha in ett annat BIOS och på så sätt kunna ändra volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Ja du kan flasha ditt XFX till MSI, googla lite så ska du se att du hittar rätt

Need i say more?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Need i say more?

Sen om han kunde ändra volten tack vare en flashning framgick ju inte, eller...?

Permalänk
Medlem

Ja, du kan flasha ditt grafikkort till en högre volt.

Jag gjorde det med mitt gamla.

Se dock till att om du ska flasha ditt kort till ett MSI att det är ett snarlikt kort.
Annars kan du få samma fel som jag fick, jag råkade flasha mitt 4890(6+6 PCI ström kontakt) till ett 4890 BE(6+8 pins PCI ström kontakt) och där rök det kortet.

Men det ska inte vara något problem med att flasha. Ett tips är att flasha via DOS(The "right" way) och inte RBE eller liknande. Även om RBE fungerar.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Aja men jag försöker flasha det till en högre volt eftersom msi knepet inte funkade.:p

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Jag dumpade precis mitt nuvarande BIOS och öppnade det i RBE, körde "wizarden" och där hade jag bara en max-volt på 1.312 (stock), kunde inte komma över det!

n0m0ney, kan du posta både ditt nuvarande BIOS och MSI BIOS:et som du använde?

Jag har exakt samma grafikkort/märke som du!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Ja, du kan flasha ditt grafikkort till en högre volt.

Jag gjorde det med mitt gamla.

Se dock till att om du ska flasha ditt kort till ett MSI att det är ett snarlikt kort.
Annars kan du få samma fel som jag fick, jag råkade flasha mitt 4890(6+6 PCI ström kontakt) till ett 4890 BE(6+8 pins PCI ström kontakt) och där rök det kortet.

Men det ska inte vara något problem med att flasha. Ett tips är att flasha via DOS(The "right" way) och inte RBE eller liknande. Även om RBE fungerar.

Mvh Daniel

Det går att rädda kort som är flashade med fel bios, har du plats för två st grafikkort på ditt moderkort sätter du det felflashade i slot nummer två och ett fungerande i slot ett, och flashar det felflashade kortet genom att skriva rätt nummer för den i atiflash

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Det går att rädda kort som är flashade med fel bios, har du plats för två st grafikkort på ditt moderkort sätter du det felflashade i slot nummer två och ett fungerande i slot ett, och flashar det felflashade kortet genom att skriva rätt nummer för den i atiflash

Mvh

Nej, detta fungerade inte i mitt fall eftersom mitt kort förväntade sig extra kraft från nätagget genom de två ingångarna som jag inte har. Därav så bootade aldrig kortet vilket gör att det inte hittas av varken DOS eller W7.

Tro mig, jag har sökt i flera dagar efter ett svar och testat det mesta. Ingenting fungerar. Pappa är dock, så tur som jag har, en elektriker så han ska se om han kan hitta ett nytt bios chip som han flashar och provar byta ut det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Awesome
Jag dumpade precis mitt nuvarande BIOS och öppnade det i RBE, körde "wizarden" och där hade jag bara en max-volt på 1.312 (stock), kunde inte komma över det!

n0m0ney, kan du posta både ditt nuvarande BIOS och MSI BIOS:et som du använde?

Jag har exakt samma grafikkort/märke som du!

Vill du bara ha ut mer volt så behöver du inte byta till MSI bios:et.

Du kan komma över 1.312, men du måste skriva in det

Gör såhär: Spara ner orginalbioset till ett ställe som är backupat. Eller lägg det någonstans på hårddisken samt någonstans på internet, t.ex. ett webbhotell eller något som du har tillgång till.

Sedan bara använder du RBE & winflash för att "acquira" bios och modifierar bios så du får ut en högre volt. Ändra dock ingenting på Undervolting.

Drar du in ett MSI bios så drar du bara in fler värden i ekvationen vilket gör att det finns fler ställen det kan gå fel på.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Nej, detta fungerade inte i mitt fall eftersom mitt kort förväntade sig extra kraft från nätagget genom de två ingångarna som jag inte har. Därav så bootade aldrig kortet vilket gör att det inte hittas av varken DOS eller W7.

Mjo, men det blir ungefär som ett korrupt bios, hjälpte en kille med ett 5870 som fått ett bios som inte fungerade med hans kort, hans dator bootade inte heller. Skärmen var bara svart och ingenting hände, men atiflash kunde ändå identifiera kortet och flasha det.

Skadar ju inte att testa

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Går det att flasha in dx11 stöd? ^^

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Går det att flasha in dx11 stöd? ^^

Nope

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Mjo, men det blir ungefär som ett korrupt bios, hjälpte en kille med ett 5870 som fått ett bios som inte fungerade med hans kort, hans dator bootade inte heller. Skärmen var bara svart och ingenting hände, men atiflash kunde ändå identifiera kortet och flasha det.

Skadar ju inte att testa

Skillnaden är att mitt kort startar men säger bara "Ditt kort är inte inpluggad i nätagget".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
Nope

Nej, jag gissade det. Det finns väll hårdvarudetaljer i DX11 kompatibla GPUs. Som dedikerad Tesselationshårdvara (om jag minns rätt).

Visa signatur

åhoj

Permalänk

Nu har jag ändrat så att 850/950 klocken ligger på 1,40 volt.
Är det helt säkert det här? Har gjort som du sade och acquirat BIOS osv.

Varför kan man inte ändra voltage genom RivaTuner/MSI Afterburner som man kan med många andra kort i HD4xxx-serien? Är det något speciellt med just XFX korten?

Måste vara helt säker på att detta fungerar, för jag har bara 1 PCI-E plats, så om jag failar är det rätt kört.

Permalänk

Värt att nämna är väl också att det i mitt "BIOS voltage table" står att 1.313 V är det maximala, jag har dock skrivit in 1.400 V på 850/975 Mhz klocken.

Det ska funka även fast det står att 1.313 V är det maximala eller?

Permalänk
Medlem

onödigt att börja flasha och sånt på det kortet , klarar ju av alla dagens spel endå ?

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empo021
onödigt att börja flasha och sånt på det kortet , klarar ju av alla dagens spel endå ?

Jopp

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Awesome
Nu har jag ändrat så att 850/950 klocken ligger på 1,40 volt.
Är det helt säkert det här? Har gjort som du sade och acquirat BIOS osv.

Varför kan man inte ändra voltage genom RivaTuner/MSI Afterburner som man kan med många andra kort i HD4xxx-serien? Är det något speciellt med just XFX korten?

Måste vara helt säker på att detta fungerar, för jag har bara 1 PCI-E plats, så om jag failar är det rätt kört.

Nej, flashning är aldrig helt säkert.
Men jag kan inte tänka mig hur det skulle kunna gå sönder genom att du flashar det med relevanta bios filer. Det värsta som kan hända tror jag är att flashningen blir dålig, och du får sätta kortet i PCIE slot 2 och ett annat kort i första slotten och flasha tillbaka det andra. Inga konstigheter alls. En annan grej är att köra med ett vanligt PCI kort så ska det fungera också. Har jag hört. Men annars är det ju bara låna en kompis dator som har 2 st PCI E slottar eller leta upp någon snäll snubbe här på Sweclockers som kan låna ut sin dator så du kan flasha.

Jag vet faktiskt inte varför det inte går att ändra volten utan flashning på dessa kort. Jag tycker själv det är lite mysko..

Jag satte min volt på 1,37 då den ska klara 1ghz med det också. Inga garantier, men den bör klara det.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Riktigt skumt, höjde volten till 1,37 och flashade, allt funkade finfint men... när jag överclockar i CCC lr msi afterburner sätts clocksen tillbaka till default...

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilgam
Riktigt skumt, höjde volten till 1,37 och flashade, allt funkade finfint men... när jag överclockar i CCC lr msi afterburner sätts clocksen tillbaka till default...

Konstigt, jag hade faktiskt samma problem och det va därför jag försökte flasha tillbaka till orginal. Trodde det bara berodde på mitt kort dock. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney

Jag satte min volt på 1,37 då den ska klara 1ghz med det också. Inga garantier, men den bör klara det.

Mvh Daniel

Då har du fått ett fint exemplar

Mitt klarar inte högre än 975 även med 1.45v?? Jag kör med GPUTool för att ändra på volten.

Kortet presterar bra som det gör nu så jag har inte riktigt brytt mig om att klocka det högre.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Då har du fått ett fint exemplar

Mitt klarar inte högre än 975 även med 1.45v?? Jag kör med GPUTool för att ändra på volten.

Kortet presterar bra som det gör nu så jag har inte riktigt brytt mig om att klocka det högre.

Ja, det är det kanske. Men vad jag har hört så ska de flesta 4890 komma upp i runt 1ghz med ca 1.37 - 1.4 volt.

Nu hjälper det dock inte då kortet är stendött. Min far är elektriker så han ska försöka byta ut den felaktiga bios-kretsen mot en annan.

/ Daniel