Funderingar över grafikkortsval.

Permalänk
Medlem

Funderingar över grafikkortsval.

Någon med erfarenhet av olika radeon kort till laptop. Inte hittat så många jämnförande tester, och undrar över hur stor skillnaden är på 5650 och 5730? Egentliga frågan är väl vilket som är mest prisvärt, en I5 med 5650 eller en I3 med 5730!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk

5650 och 5730 är hårdvarumässigt exakt samma sak, 5730 har lite högre klockfrekvens bara. Skillnaden mellan i3 330 och i5 430 är minimal, mest prisvärt tycker jag i3 med 5650 är.

I praktiken märker du knappast någon skillnad på i3 och i5 förutom i vissa benchmarks. Dom tidiga tester jag sett indikerar att 5730 presterar ca 500p mer i 3dmark06, så där lär du absolut märka en skillnad.

Så för att svara på din fråga, i3 och 5730

Sen beror det ju lite på va det e för datorer du kollar på också, misstänker att den med i3 och 5730 är asus? Och det är ju en mkt bra dator förövrigt va gäller kvalité osv.

Permalänk
Medlem

Yes, visst är det en Asus jag kollat på. Finns på komplett för nio tusen med I3, 5730 och 16" skärm. Känns som en bra kompromiss, men om det nu nästan inte är någon skillnad ner till 5650 så finns det ju en mängd fler alternativ även om Asus gör riktigt bra maskiner!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Jo, en kille köpte den lite vassare asusen med en i5a, men på 3dmark visar den att 5730an presterar på ett ungefär 15% bättre vilket som är en större skillnad en vad du får ut av en i5a, En i3a kommer klara av spel utan problem och då gissar jag på en längre period än bara detta år!
Vill bara att du ska kolla om upplösningen på den med 16 tummaren funkar för dig då några personer har sagt att upplösningen på just den asusen är lite jobbig på en 16tummare dock inte något jag har kollat på själv, men värt att tänka på!
Något som också är värt är att åka ned till tex elgiganten och kolla på deras packardbells, de är riktigt prisvärda men jag har inte hittat någon som har något att säga om dem, Det är ju ett + att det inte finns så mycket skit om dom, men om det skulle vara något du eventuellt är intresserad över så lönar det sig att kolla på datorn istället för att läsa vad folk har att skriva, det är ju trottsallt ditt intryck som betyder något!

Permalänk

Jag har just köpt en Packard Bell Easynote TJ75 med i3 och 5650. Ska se om jag kan ge er en bra bild av den sen när jag kört in mig med den

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Ahh det har jag inte tänkt på Visa.. att den upplösningen inte passar 16", får bli att undersöka detta närmare.

Har kollat efter info om Packard Bell, men otroligt svårt att hitta reviews och användarinfo, så allt du kan upplysa om Martin är välkommet!
Man får ju väldigt mycket för pengarna, men hur är kvalitetskänslan?

Visa signatur

Permalänk

Tycker att denna bör nämnas i sammanhanget också

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555614

Personligen så skulle jag lätt gått på x64'an dock, dels för att jag gillar asus och dels för det något snabbare grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har somsakt igen aning, men det var något som nämde det och jag tänkte att det var värt att varna dig så du inte blir missnöjd!
Jag tror att packard bell är ett bra val, vore inte fel att höra lite av någon som har testat den, i5a och 5650, 15 eller 17 tummare går ju för runt 7 tusingen på www.netonnet.se (dem har flest modeller)
Ett annat val är ju också att köpa den lite dyrare versionen av Asusen som ligger på 9,9k med 17,3 tums skärm och en bra upplösning, i5a och bluethoot samt ATI 5730.