Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
-Ger hellre mina pengar till AMD än Intel så dom kan få tebax marknads delar, skrämmande att Intel haft 80%. ^^

Kan inte annat än hålla med, men sanningen är ju den att de har haft ännu större marknadsandel innan, samtidigt som de fick in pengar från just AMD när de hade patenten som AMD behövde Jag skulle vilja se fler aktörer på marknaden än detta oligo/monopol INTEL/AMD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja att du är väldigt vanlig skulle inte jag vilja påstå, men en upplösning jag skulle sett var 1920x1080, vilken ju de allra flesta kommer upp i om man har en +22" skärm.

jag använder 1920 * 1080 bara för att min panel är native 1920 * 1080.
har kört högre med men det ger inga direkt synbara förbättringar.

tv är en LG 47" 7000 serie

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Kasta tärning, ingen stor skillnad mellan dem.

Ska vi snacka överklocknings och prestanda så är de likvärdiga i prestanda när i5an är på 2,66ghz och phenomen på 3,4ghz...

Har du tänkt köra CF/SLI så är kanske phenomen ett bättre val eftersom den inte har lika begränsad buss, men kör du singelkort så kvittar det. Gör inte så jätte stor skillnad på att inte ha 16x på det andra grafikkortet heller, visst är där skillnad men ingen enorm.

Sen argumentet att köpa för att gynna ett företag? De flesta av oss köper väl den produkt som ger bäst prestanda/funktioner för pengarna oavsett tillverkare?
FYI har jag både en phenom II och en i5, hur nöjd som helst med båda

För att dra in ett liknande exempel tycker jag att Saabs framtidsplaner med elbilar och andra miljövänliga alternativ är intressanta men jag kommer inte köpa en saab nu för att gynna dem, utan jag köper isf min saab när dessa elbilar finns att köpa.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Jag tycker det var ett riktigt botteninlägg. Med den inställningen kan Sweclockers forum lika gärna lägga ner på en gång och ersättas av Google.

Sen är det failvarning när "let me google that" ger denna tråd som bästa träff.

+1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
jag använder 1920 * 1080 bara för att min panel är native 1920 * 1080.
har kört högre med men det ger inga direkt synbara förbättringar.

tv är en LG 47" 7000 serie

Det är ju en fin TV, men att du inte ser förbättringen om du ökar ligger ju i sakens natur, för den klarar inte högre upplösning än native.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

om man bortser från de uppenbara fördelarna med intel så det som talar för amd är att de inte har några problem med sina socklar vilket vissa 1156-moderkort tycks ha och att de kommer med 6-kärniga processorer som passar am3.. sedan så verkar det som att bulldozer (am3+?) passar am3?

http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=12&threadid...

så om du köper amd skaffa det nya chipset (890g?) de just släppte..

själv hade jag inte köpt 965 utan den billigaste phenom ii x4 och överklockat den istället.

så vad som är bäst att köpa beror på hur ofta du uppgraderar din dator anser jag samt vilken tillverkare du föredrar.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det är ju en fin TV, men att du inte ser förbättringen om du ökar ligger ju i sakens natur, för den klarar inte högre upplösning än native.

precis.. bara pixelmappningen som bryter ner den högre upplösningen som skickas in för att anpassas till det antal pixlar som finns tillgängligt på panelen.

jag kör även 1920*1080 på min LG 22" på övervåningen hemma, den är också native 1920*1080

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

köp i5'an amd kommer bara göra dig deprimerad

Permalänk
Medlem

i5 helt klart, bättre prestanda överlag. Och klockar som en klocka

REALIN och jalle64 ni kan ju alltid donera till pengar till AMD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogglas
köp i5'an amd kommer bara göra dig deprimerad

Du låter som en smart kille...NOT!

OnT: Köp AMD om du endast vill spela, ska du överklocka, arbeta med multitasking och spela så kanske i5:an är att föredra. Hur som helst så tvivlar jag starkt på att du blir deprimerad oavsett val.

Edit: AMD släpper även sin 6-kärniga framöver för AM3 så även den plattformen har framtidsutsikt. Bulldozer är väl sagt att även den ska vara för AM3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Du låter som en smart kille...NOT!

OnT: Köp AMD om du endast vill spela, ska du överklocka, arbeta med multitasking och spela så kanske i5:an är att föredra. Hur som helst så tvivlar jag starkt på att du blir deprimerad oavsett val.

Edit: AMD släpper även sin 6-kärniga framöver för AM3 så även den plattformen har framtidsutsikt. Bulldozer är väl sagt att även den ska vara för AM3.

Köpa I5 om man ska överklocka?? jag kör min 720 BE stabilt i 3,8 ghz på ett piss budget mATX kort från ASUS, jag kan köra stabilt 3,7 x4 med denna prolle också men gissar att mitt mobo inte klarar det, kortet ska bara klara 125w tdp.

ser man till prestanda per krona och läser alla tester mellan AMD Phenom II och CORE I5 så är skillnaderna försummbara,

mitt system:

AMD Phenom II 720 BE Pris ca 1100 kr
ASUS M4A785T-M Pris ca 770 kr
DDR3 minnen från corsair pris ca 1000kr

Pris 2870 kr

CORE I5

Pris Prolle ca 1800 kr
ASUS p7p55 1100 kr (exempel)
core I5 certade minnen 1048 kr (billigaste jag hittade på Inet.se)

3948 kr

ser man till prestanda per krona så skulle jag då säga AMD.

1000 kr ger plats för ett bra mycket bättre Grafikkort om man har en budget att tänka på.

MEN jag håller med om att CORE I5 är ett bättre allround val, hade jag råd eller rättare sagt ansåg att den är värd pris skillnaden så hade jag själv köpt I5 före AMD, MEN jag anser att skillnaden är försummbar och inte värd pengarna

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
REALIN och jalle64 ni kan ju alltid donera till pengar till AMD.

Det gör jag ju redan då jag köper deras delar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
AMD Phenom 2 x4 965 för att:

-Billigare

-Vanlig Svensson märker ingen skillnad

-Bättre lämpad till spel, som dom flesta sysslar med

-Väldigt jämnt, om inte lika bra, speciellt om båda är klockade till 4GHz

-Väldigt lätt klocka från 3.4, man får väll 3,5 - 3,6 på stockvolt sen några knuffar så har du högre. Behövs dock bättre kylning.

-Inga begränsingar som inte kunna använda 2st x16 PCI-E i Crossfire/SLI

-Ger hellre mina pengar till AMD än Intel så dom kan få tebax marknads delar, skrämmande att Intel haft 80%. ^^

säger som föregående. enligt tomshardware i spel så är det mindre än 3% skillnad på dom... jag skulle därför tagit amd för att hjälpa dom i såna här svåra tider eftersom intel är såpass väletablerat just nu.. men kör vad du vill dom är nästan lika bra

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan jag byggde ett system. Men är inte amd plattformen lite billigare än i5;an?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Det var ett tag sedan jag byggde ett system. Men är inte amd plattformen lite billigare än i5;an?

Jag tolkade dock som att frågeställningen specifikt handlade om processorn, 965 vs i5 750 och inte hela plattformen.

En jämförelse
http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=109&p2=102&c=1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Köpa I5 om man ska överklocka??

Ja precis, en i5 750 i 4GHz borde ju bita huvudet av en 965BE i samma frekvens.

Edit: meningsuppbyggnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Jag tolkade dock som att frågeställningen specifikt handlade om processorn, 965 vs i5 750 och inte hela plattformen.

En jämförelse
http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=109&p2=102&c=1

Ja precis, en i5 750 i 4GHz borde ju bita huvudet av en 965BE i samma frekvens.

Edit: meningsuppbyggnad

Sen behöver du ju bättre kylning om man ska klocka en i5 till 4ghz? Phenom går väl svalare?

Hade min phenom II 955 c2 i 4ghz och den låg runt 60 grader typ me corsair H50. I5 i 4gz ligger ju på över 80 grader med samma kylare vad jag sett.

Ska du spela = Köp amd, även om du ska klocka. Billigare för för hela systemet = mer pengar till grafikkort + behöver inte lika bra kylning.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Undrar om trådskaparen läser fortfarande eftersom han svarar inte längre

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Undrar om trådskaparen läser fortfarande eftersom han svarar inte längre

Ha ha min tanke med då jag skummade igenom tråden

Permalänk
Medlem

nådde precis 4017 mhz med min 720.. nog f*n går det att klocka AMD med..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Beror på vilken budget. i5 750 är snabbare (speciellt om du klockar den). Den klockar bättre procentuellt och de är nästan lika när i5 750 går i 2,66GHz och 965 i 3,4GHz. Dock kostar i5 750 något mer, så är budgeten tight kan det vara smart att lägga pengarna på grafikkortet istället.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
nådde precis 4017 mhz med min 720.. nog f*n går det att klocka AMD med..

Inte alls illa...körde du upplåst till X4?

Gissa om jag ska klocka min 965BE som jag köpte på kompletts 1337-rea för 945:-

Sitter dock på ett Asus M3A-H/HDMI kort då mitt 790FX voltades sönder.

Får ingen stabil hastighet alls så jag inväntar de nya moderkorten som kommer snart.

Har NorthQ 3590 Siberian Tiger II att pressa den med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Inte alls illa...körde du upplåst till X4?

Gissa om jag ska klocka min 965BE som jag köpte på kompletts 1337-rea för 945:-

Sitter dock på ett Asus M3A-H/HDMI kort då mitt 790FX voltades sönder.

Får ingen stabil hastighet alls så jag inväntar de nya moderkorten som kommer snart.

Har NorthQ 3590 Siberian Tiger II att pressa den med

nej jag körde x3 pga av mitt mobo bara klarar av 125 watt TDP,
dock så vet jag att den är stabil i 3,7 Ghz X4, det har jag testat.
men jag vill inte bränna sockeln så jag kör X3

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
i5 helt klart, bättre prestanda överlag. Och klockar som en klocka

REALIN och jalle64 ni kan ju alltid donera till pengar till AMD.

Överlag så ligger dom lika i klockning 3,6-3,9 utan större ansträngning , hypen att i5 750 skulle klocka så bra , visade sig ha sina begrängsningar .

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Överlag så ligger dom lika i klockning 3,6-3,9 utan större ansträngning , hypen att i5 750 skulle klocka så bra , visade sig ha sina begrängsningar .

Vad är det för begränsningar?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Vad är det för begränsningar?

Den inbyggda Pci kontrollen + minnes kontrollen, har visat sig vara voltkänsliga .

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Den inbyggda Pci kontrollen + minnes kontrollen, har visat sig vara voltkänsliga .

Ok, tänkte om det var mer än så som spökade. Är ju även begränsningar när man vill köra CF så det känns som intel målat in sig lite i ett hörn med P55.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Du låter som en smart kille...NOT!

OnT: Köp AMD om du endast vill spela, ska du överklocka, arbeta med multitasking och spela så kanske i5:an är att föredra. Hur som helst så tvivlar jag starkt på att du blir deprimerad oavsett val.

Edit: AMD släpper även sin 6-kärniga framöver för AM3 så även den plattformen har framtidsutsikt. Bulldozer är väl sagt att även den ska vara för AM3.

Han har förmodligen aldrig ägt en AMD heller, utan bara säger nåt som han tror AMD är. Jag har i och för sig aldrig ägt en av de snabbare Intel processorerna heller, men varför ska jag byta om man är nöjd med det man redan har. Och så supportar man ju det svagare teamet Snabbaste Intel jag haft är väl en Intel Pentium III 500MHz (ej säker på det)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Undrar om trådskaparen läser fortfarande eftersom han svarar inte längre

Hehe, bra fråga.
Hur som helst finns det många andra "icke postare" (som mig själv) som tycker den här tråden var intressant läsning.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Avstängd

Sen så brinner i5 socketen för många och förstör processorn, men det är ju inte viktigt att veta heller?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Oavsett om man väljer 965 eller 955 ska man försöka få en C3-steppad.