Ersättningskrav för trasig telefon?

Permalänk
Entusiast

Ersättningskrav för trasig telefon?

Jag köpte en telefon av 3 i början av januari och strax visade det sig att batteriet var kasst. Det laddas ur på två dagar även om jag knappt använder den och den laddas aldrig helt fullt. Jag kände ingen symptomen från min förra telefon som hade samma problem när jag köpte den.
Jag lämnar alltså in den till 3 och de lovar att det bara är mjukvaruproblem och att deras egna tekniker skall fixa det dagen efter. När jag frågar om lånetelefon får jag höra att de inte har några. Jag säger ändå att jag vill att de ska ta med batteriet ifall det faktiskt är trasigt. Jag går tillbaks två dagar senare och får höra att det faktiskt var fel på batteriet och att telefonen skickades till en annan verkstad. Fortfarande inga lånetelefoner. Fick gå runt ett varv i stan och leta men det visar sig att inga av 3s butiker har några lånetelefoner att tillgå.

För tillfället lånar jag en av farsans telefoner men jag kan inte lägga över mina nummer i den. Jag har alltså inte kunnat utnyttja mitt abonnemang ordentligt. Får gissa vem jag får sms ifrån och får kolla eniro efter nummer om jag behöver ringa.

Den stora frågan är nu då vad man har rätt till för ersättning. Jag tänker kräva pengar motsvarande den abonnemangsavgift under tiden telefonen är borta. Jag tänker ju inte betala pengar för något jag inte kan använda.

Vad mer har man rätt till? Det har kostat mig en del tid då jag varit inne ett flertal gånger för att försöka få ut en lånetelefon. Man har ju rätt till ersättning för förlorad arbetstid men finns det något om fritid eller i det här fallet pluggtid?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Ersättningskrav för trasig telefon?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Vad mer har man rätt till? Det har kostat mig en del tid då jag varit inne ett flertal gånger för att försöka få ut en lånetelefon. Man har ju rätt till ersättning för förlorad arbetstid men finns det något om fritid eller i det här fallet pluggtid?

Det har du inte. Inte så länge det är ett privat abonnemang.
Du har rätt att få tillbaka pengarna du betalat för tjänsten under den tiden det inte fungerat, men utöver det har du bara rätt till mer om det i avtalet står att du har det vilket så gott som aldrig händer. Samma sak gäller förlorad arbetsinkomst.

Det man rimligen kan begära är kompensation, vilket i praktiken bara är goodwill från leverantören i fråga. Men generellt sett så är ett privatabonnemang är ett privatabonnemang och det täcker inte merkostnader utan det man har rätt till är bara det man betalat för någonting som inte fungerar. Det är till för fritidsbruk, inte affärskritiska saker.

Vill man ha möjlighet till ersättning för sekundära förluster så som förlorad arbetsinkomst och annat så är det ett företagsabonnemang man ska ha då avtalen för dessa brukar vara utformade därefter, inkl ersättning i någon nivå för förluster som uppstått på grund av tjänstens brist(er).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

TRE och batteri problem... helt otippat, haft samma problem i mina 5st TRE mobiler som tyvärr bara försvinner vid debrand eller ständigt systemåterställning.

Problemet är att vissa program startas i bakgrunden HELT OSYNLIGT, en gång fick den för sig att ladda ner 50MB och jag som inte har surfpott fick en saftig räkning på 800kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Entusiast

Re: Re: Ersättningskrav för trasig telefon?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det har du inte. Inte så länge det är ett privat abonnemang.
Du har rätt att få tillbaka pengarna du betalat för tjänsten under den tiden det inte fungerat, men utöver det har du bara rätt till mer om det i avtalet står att du har det vilket så gott som aldrig händer. Samma sak gäller förlorad arbetsinkomst.

Det man rimligen kan begära är kompensation, vilket i praktiken bara är goodwill från leverantören i fråga. Men generellt sett så är ett privatabonnemang är ett privatabonnemang och det täcker inte merkostnader utan det man har rätt till är bara det man betalat för någonting som inte fungerar. Det är till för fritidsbruk, inte affärskritiska saker.

Vill man ha möjlighet till ersättning för sekundära förluster så som förlorad arbetsinkomst och annat så är det ett företagsabonnemang man ska ha då avtalen för dessa brukar vara utformade därefter, inkl ersättning i någon nivå för förluster som uppstått på grund av tjänstens brist(er).

Även om jag bara har ett privatabonnemang har jag rätt till ersättning för förlorad inkomst om det beror direkt av den felaktiga varan. Det står klart och tydligt i konsumentköplagen. Jag har även laglig rätt till ersättning för till exempel bilfärder till och från affären för att lämna in telefonen. Fast nu åker jag buss med månadskort så där kan jag inte heller få ut något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
TRE och batteri problem... helt otippat, haft samma problem i mina 5st TRE mobiler som tyvärr bara försvinner vid debrand eller ständigt systemåterställning.

Problemet är att vissa program startas i bakgrunden HELT OSYNLIGT, en gång fick den för sig att ladda ner 50MB och jag som inte har surfpott fick en saftig räkning på 800kr

Det kan omöjligt finnas en koppling mellan tre och dåliga batterier eftersom de inte är tre som tillverkar batterierna, de bara säljer dem. Det är telefontillverkarna du får skylla på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det kan omöjligt finnas en koppling mellan tre och dåliga batterier eftersom de inte är tre som tillverkar batterierna, de bara säljer dem. Det är telefontillverkarna du får skylla på.

Nja, inte direkt problem i batterierna utan med bara batteri tiden då mobilerna ladda ur dom inom 1-2 dygn

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ersättningskrav för trasig telefon?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Även om jag bara har ett privatabonnemang har jag rätt till ersättning för förlorad inkomst om det beror direkt av den felaktiga varan. Det står klart och tydligt i konsumentköplagen. Jag har även laglig rätt till ersättning för till exempel bilfärder till och från affären för att lämna in telefonen. Fast nu åker jag buss med månadskort så där kan jag inte heller få ut något.

Nej, det gör det inte. Nästan, men ändå inte. Det är skadestånd, vilket är en helt annan sak än rättighet. Och det får man bara om felet är sådant att säljaren inte rimligen ska ha kunnat förvänta sig felet, och jag tror inte att tre förväntar sig att få trasiga batterier levererade till sig. Och även om man faktiskt kan tro att någon telefon inte håller måttet så ska de ha förväntat sig att just din var trasig.

Citat:

Skadestånd

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
Ändrad 2005-03-08 gm SFS 2005:62, ikraft 2005-04-01, överg.best.
Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.

Missuppfatta mig inte. Jag tycker också man borde få ut ordentlig ersättning för omkostnader när saker inte fungerar, jag säger bara att det lär bli ett väldans tjatande och mycket kamp innan det ens kanske händer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Entusiast

Re: Re: Re: Re: Ersättningskrav för trasig telefon?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej, det gör det inte. Nästan, men ändå inte. Det är skadestånd, vilket är en helt annan sak än rättighet. Och det får man bara om felet är sådant att säljaren inte rimligen ska ha kunnat förvänta sig felet, och jag tror inte att tre förväntar sig att få trasiga batterier levererade till sig. Och även om man faktiskt kan tro att någon telefon inte håller måttet så ska de ha förväntat sig att just din var trasig.

Missuppfatta mig inte. Jag tycker också man borde få ut ordentlig ersättning för omkostnader när saker inte fungerar, jag säger bara att det lär bli ett väldans tjatande och mycket kamp innan det ens kanske händer.

Ja där står det ju klart och tydligt. Om det är fel på varan har jag rätt till ersättning för den skada jag lidit till följd av felet. Det är självklart att en butik som säljer telefoner förväntas leverera felfria telefoner. Du missar helt vad som menas med de raderna.

"Om du får kostnader eller förlorar inkomst på grund av ett fel på en vara, försenad leverans eller annat har du rätt till skadestånd. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som kan kopplas till felet. Du har rätt till skadestånd oavsett om köpet har hävts eller om felet har åtgärdats av säljaren. Exempel på kostnader som kan ge dig rätt till ersättning:

* Resor och transporter. Om du till exempel måste resa för att få ett fel avhjälpt på en vara.

* Inkomstförluster. Om du till exempel får avdrag på lönen för att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör som sen blir försenad.

* Prisskillnad. Om ditt köp har hävts och du har tvingats köpa en ersättningsvara som kostade mer än den första varan kan du få ersättning för prisskillnaden på varorna. Du måste dock alltid försöka köpa en ersättningsvara av samma kvalitet och pris.

* Andra kostnader. Om din flygresa till exempel är försenad och du därför missar en anslutande resa och tvingas köpa en ny biljett."
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Det jag funderar över är hur en students tid räknas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Det är i själva verket väldigt svårt att få extra ersättning bland annat eftersom du måste hålla ner dina kostnader. Dessutom måste du haft verkliga kostnader som du ska kunna styrka för att leverantören ska behöva ge dig ersättning.

Du kan tex inte få ersättning för inkomstbortfall om du har möjlighet att göra det som behövs göras utanför arbetstid.

Om du valt att handla i en butik som du själv valt så måste du även själv ta dig dit på din egen bekostnad för att få hjälp.
Om du är på semester i Stockholm och köper en kamera där så är inte butiken skyldig att betala din resa från Luleå för att lämna in den.

Köper du däremot en vara på nätet behöver du bara ta dig till postkontoret för att lämna in den. Frakten därifrån till leverantören står leverantören för.

Som jag ser det så har du inte rätt till någonting mer än att få felet avhjälpt i detta fallet. Jag kan inte se hur du skulle kunna trixa till dig någon mer ersättning utan att det är goodwill från affärens sida.
Om reparationen däremot tar mer än 3v, vilket är rimlig tid för att avhjälpa ett fel enligt utslag ARN, så kan du ställa större krav.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet
du har fel gällande reskostanden... man kan och ska få reseersättning vid påtalande.. detta borde butiken belysa kunden men självklart hoppar de det då slipper de ju extra kostnad.

stod bakon en kund som hade max 2km till elgiganten, han fick 200kr i reseersättning för 2 t&r..

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Det är i själva verket väldigt svårt att få extra ersättning bland annat eftersom du måste hålla ner dina kostnader. Dessutom måste du haft verkliga kostnader som du ska kunna styrka för att leverantören ska behöva ge dig ersättning.

Du kan tex inte få ersättning för inkomstbortfall om du har möjlighet att göra det som behövs göras utanför arbetstid.

Om du valt att handla i en butik som du själv valt så måste du även själv ta dig dit på din egen bekostnad för att få hjälp.
Om du är på semester i Stockholm och köper en kamera där så är inte butiken skyldig att betala din resa från Luleå för att lämna in den.

Köper du däremot en vara på nätet behöver du bara ta dig till postkontoret för att lämna in den. Frakten därifrån till leverantören står leverantören för.

Som jag ser det så har du inte rätt till någonting mer än att få felet avhjälpt i detta fallet. Jag kan inte se hur du skulle kunna trixa till dig någon mer ersättning utan att det är goodwill från affärens sida.
Om reparationen däremot tar mer än 3v, vilket är rimlig tid för att avhjälpa ett fel enligt utslag ARN, så kan du ställa större krav.

Nej jag har rätt till ersättning för utgifter för resor till och från butik.
Nu har jag ju månadskort och butiken ligger på vägen till och från skolan så det enda det kostar mig är tid och det är tid jag egentligen inte har nu i tentatider.

Får väl tala om exakt hur mycket pengar jag borde ha tillbaks på abonnemangsavgiften och sen nämna att det har blivit väldig mycket extra strul för mig till följd av den trasiga telefonen så får vi se vad de säger.

Just det, om reparationen drar ut på tiden kunde man ju kräva omleverans eller att köpet hävs. Det borde jag vetat förra gången en telefon krånglade. När jag till slut lyckades få ut en annan telefon hade verkstaden haft telefonen längre än jag...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tråkigt att folk är så dåligt pålästa, du kan egentligen inte kräva något utan detta måste prövas antingen via ARN (som de flesta seriösa företag följer) eller via svensk domstol.
Man kan ju anta ett utslag vid prövning, men det är ju inget man kan hävda, utan alla fall måste tas upp individuellt.

Det jag talar om nu gäller naturligtvis ersättningar vid förlorad inkomst och reparationstiden, detta är inte reglerat enligt KKL, utan måste som sagt prövas i enskilt fall.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

att du har månadskort spelar ju inte så stor roll. ber du om det ska du få ~18 kr per mil du är tvungen att färdas.

Visa signatur