Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

Ljud via HDMI

Någon som vet hur man får det att funka?
Sitter med 2 st GTX260 i sli och nyaste drivrutinen som jag förstår skulle stödja det. Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ingelstad
Registrerad
Apr 2009

Du får dra en sladd från moderkortet till grafikkortet eftersom du har NVIDIA kort.
På ATI kort slipper man dra denna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

OK så det är där problemet ligger. Nåväl vad behöver jag för sladd och var fäster jag den Ursäkta Nob-varning men jag har aldrig gjort en sådan sak innan. Eller ska det dras från ljudkortet direkt till något av grafikkorten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
OK så det är där problemet ligger. Nåväl vad behöver jag för sladd och var fäster jag den Ursäkta Nob-varning men jag har aldrig gjort en sådan sak innan. Eller ska det dras från ljudkortet direkt till något av grafikkorten?

Om du har ljudkort ja, annars är det från moderkortet.
Tror det ska vara en sån grå kabel som man annars kopplar mellan ljudkortet och cd-spelaren i datorn. (Har ATI så är inte säker)

EDIT: Fixade litet fel.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376201

Mellan ljudkortets interna SPDIF ut och grafikkortet.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

Aha då ska jag kika på det har en par sådana sladdar om jag fattar rätt så det bär funka PS ska det vara sladd till båda grafikkorten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Aha då ska jag kika på det har en par sådana sladdar om jag fattar rätt så det bär funka PS ska det vara sladd till båda grafikkorten?

Du behöver bara en sladd, till det kort du ska koppla till tv:n.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

Får det inte att funka trotts sladden mellan ljudkortet och grafikkortet. Finns det några inställningar som måste göras?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Ja du måste ju åtminstone ange att grafikkortet ska vara ljudutgången som ska användas som standard.

Eftersom jag inte vet vad du har för operativsystem kan jag inte säga hur du gör inställningarna.

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Får det inte att funka trotts sladden mellan ljudkortet och grafikkortet. Finns det några inställningar som måste göras?

Inne i nvidias kontrollpanel går du in på fliken change resolution och väljer HDMI enabled.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

En fundering enda kontakten på ljudkortet heter AUX In är inte det en ingång och den som ska vara till grafikkortet behöver väl en utgång eller är jag ute och cycklar nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

Sitter även en annan mystisk kontakt på ljudkortet med 10 stift 5 i dubbla rader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

Nu funkar det helt plöttsligt men ljudkortet försvan spårlöst hade grejjerna lösa för att jag bytte chassi till ett större kan vara att jag inte lykades ansluta ljudkortet ordentligt. Tog ljudet från Moderkortet via sladden till grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

Ingen lycka varar för evigt nu funkar det inte! kan det vara drivisarna till ljudkortet som tar ut dom andra drivisarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Nov 2003

Från moderkortet (el. ljudkortet, om du har ett separat), koppla sladd på "SPDIF-out".
Denna sladd består av en enkel kontakt med två hål. Sitt in dessa i ditt grafikkort där det står "SPDIF".
Koppla en HDMI-kabel mellan grafikkort och TV.
I Windows, högerklicka på ljudikonen i nedre högra hörnet av skärmen. Välj "playback devices". Högerklicka HDMI devicen och välj "set as default device".

Om du gjort så ska det funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tryggestad
Registrerad
Mar 2008

Japp det gjorde det till sisst problemet var en inställning där där jag körde på för hög kvalitet vilket det tydligen inte klarade satte default och derefter var det grönt Böhöver bara klicka på ikonen så funkar det numera