Corsair lanserar SSD med Sandforce

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Corsair lanserar SSD med Sandforce

Minnesjätten Corsair blir en del av Sandforce-familjen med en ny serie SSD-enheter. Modellerna placerar sig i prestandasegmentet och målgruppen är entusiaster med höga krav.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005

Nu börjar vi snacka intressanta SSD:er här tycker jag Tyvärr lär ju priserna aldrig hamna på vettiga nivåer, så man får väl sälla sig till "jag-köper-när-priserna-går-ner"-kören.. =/

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu börjar vi snacka intressanta SSD:er här tycker jag Tyvärr lär ju priserna aldrig hamna på vettiga nivåer, så man får väl sälla sig till "jag-köper-när-priserna-går-ner"-kören.. =/

Ingen gigantisk big deal kanske. Så är det ju med all ny teknik men det lär knappast dröja lång tid innan SSD:er sjunker kraftigt i pris. Ge det något år som högst.

Men sen beror det självklart på vad man ska ha SSD:n till. Ska man endast ha det som en systemdisk så är det ju inte överhuvudtaget nödvänligt med något över 40gb egentligen -- men visst ska man ha det som en disk där man lagrar allt (även media) så visst... då blir det rätt dyrt även det närmsta året.

Tommie Hansen
resor | byme | webb | skyltar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Prestandan är enligt tillverkaren utmärkt, upp till 285 MB/s läshastighet och 275 MB/s skrivhastighet.

Citat:

...och ansluts till datorn via SATA 3,0 Gbps.

Hur går detta ihop!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
Hur går detta ihop!?

Med grundskolematte så går det bra

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Med grundskolematte så går det bra

Var det inte här på Sweclockers som jag läste att SATA II (3,0 Gbps) var max 250 MB/s, att det var därför alla intel SSD:s inte var märkta högre än 250MB/s.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Var det inte här på Sweclockers som jag läste att SATA II (3,0 Gbps) var max 250 MB/s, att det var därför alla intel SSD:s inte var märkta högre än 250MB/s.

det är därför den har sata 3.0 vilket tillåter högre hastigheter

She goes to finos

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
det är därför den har sata 3.0 vilket tillåter högre hastigheter

Blanda inte ihop SATA 3.0 och SATA 3,0 bps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Hur mycket billigare är denna än Vertex LE som använder den snabbare SF 1500 kontrollern?

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Hur går detta ihop!?

För SATA 3,0 Gbit/s klarar av 300 MB/s.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
För SATA 3,0 Gbit/s klarar av 300 MB/s.

JMicron i Corsairs nya SSD

Om ni kollar Michaelo svar i denna tråd så ser ni vad jag menar:

Citat:

Pga att SATA tydligen använder nåt 8/10-protokoll blir 3 Gbps = 300 MB/s, vilket i praktiken blir just runt 250 MB/s, alltså är det just SATA 2 som begränsar.
Ett bevis till om du vill ha: Intel X25-V är ju i princip en halv X25-M, specad till 170/40 MB/s om jag inte minns fel.
X25-M är specad till 250/80 istället för 340/80 just för att SATA 2 inte klarar högre hastighet i praktiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Feb 2006

SATA I = Sata 1,5 Gbit/s
SATA II = SATA 3,0 Gbit/s
SATA III = SATA 6,0 Gbit/s

Är det som Osten87 sa, så betyder antingen att man har mätt diskens råa prestanda, dvs utan att ta hänsyn till gränsnittet eller så menar han som skrivit artikeln egentligen SATA 6,0 Gbit/s.

/J

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Borde inte 3 Gbit/s motsvara ca 385 MB/s ?

Antaget att vi använder 1024 som notation för 'kilo' och det går 8 bitar på 1 byte.

Edit: Ok, kanske är 8/10 protokollet som spökar här.

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2005

Jag har tolkat som att SandForce använder komprimering för att snabba upp läsninar/skrivninar så finns det ngn review som har tagit det i åtanke och inte bara kört standardbenchmarks? Eller finns det ngn information om vilken typ av data som används i benchmarkprogrammen? Alt går det att specificera i ngt benchmarkprogram vilken typ av data som ska skrivas? (jag kan tänka mig att resultaten som visas nu är best-case, jag skulle oxå vilja veta worst-case så att man kan göra en kvalificerad gissning hur prestanda kommer vara IRL).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie
Ingen gigantisk big deal kanske. Så är det ju med all ny teknik men det lär knappast dröja lång tid innan SSD:er sjunker kraftigt i pris. Ge det något år som högst.

Men sen beror det självklart på vad man ska ha SSD:n till. Ska man endast ha det som en systemdisk så är det ju inte överhuvudtaget nödvänligt med något över 40gb egentligen -- men visst ska man ha det som en disk där man lagrar allt (även media) så visst... då blir det rätt dyrt även det närmsta året.

Så länge man endast ska ha disken till os så räcker ju 40Gb, men lägger man så pass mycket på en systemdisk så är det åtminstonde i min värld självklart att man vill kunna utnyttja prestandan även till spel och då är 40Gb försvinnande lite.. 80Gb känns som minsta laget, runt 120-150 är mer lagom.. Så.. 3-4x40Gb=good shit

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

Då kanske man ska vänta med att köpa 2x Intel X-25-P 80 GB G2 och se till vilket pris dessa kommer.

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009

När det sen blir att inhandla en SSD disk så är den ju för operativsystem, program och spel. Media och annat strunt får stanna på den andra hårdisken.

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie

Man vill ju ha sina spel och program på sin SSD disk också, motsvarar minst 200 GB för min del. Andra saker kan man ha på mekaniska diskar.

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

Det har kommit lite pris uppgifter:

Corsair Force 100GB = 334 GBP = ~3800 SEK
Corsair Force 200GB = 579 GBP = ~6500 SEK

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"