Muskampen 2025: Segraren korad!

Nvidia demonstrerar Geforce GTX 480 i Unigine Heaven

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Så en liten till biljämförelse då.

Anta vi ska tävla runt en F1 bana i Monaco eller nåt.
De tävlande

ATI: Mc Laren F1 bil
Nvidia: En skottkära

Självklart vinner ATI med hästlängder, fast när loppet är slut och Nvidia har kommit i mål säger de "VI VANN WOOHOO"

Varför säger de så ? Jo, de skyfflar nämligen mer skit än F1 bilen med sin skottkärra, det är naturligtvis helt irrelevant när det gäller att vinna ett racelopp men det bryr de sig inte om utan visar stolt upp testresultat med hur mycket skit (tesselation) de kan skyffla.

Så med andra ord så failar Nvidia stort igen, de har inte bättre prestanda än AMDs kort och de kommer ett halvår senare

Tror jag kör med 2st 4870 ett tag till!

Och på vilket sätt är tesslation skit!? Vill du ha ett säkrat kort i framtiden så kommer ju GTX480 vara det smartaste valet eftersom fler och fler spel kommer stödja tesslation i framtiden och till alla dom spelena kommer GTX480 vara ca. 2x bättre. Sedan ska ju GTX480 tydligen ha lägre FPS drops vid Hög AA och liknade. Själv tycker jag det är ganska ointresant hur bra ett grafikkort för 4000+ är i allt utom dem allra högsta grafikinställningarna och om man nu kollar till prestandasiffrorna på högsta inställningar (i detta fall med tesslation på) så är ju GTX480 ungefär dubbelt så bra som 5870 och har liknande prestanda som 5890. Att kunna göra ett singel GPU kort som är likvärdigt med konkurentens Dual GPU anser jag inte vara "Fail"

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Vad bablar du om. Läser man det du skriver så låter det som du redan VET vad Fermi kommer att ha för prestanda i spel osv.

Snälla plz plz snälla, kan inte någon förklara för mig varför det är så viktigt för vissa personer att ett företag leder över ett annat när det kommer till hårdvara. Jag kan bara inte förstå hur mycket jag än försöker.

Jag menar, själv väljer jag grafikkort efter plånboken och väljer det som presterar bäst för pengarna. Inte fan går jag sen och kastar skit på de kort jag INTE köpt eller inte ens haft tanken på att köpa. Är det något fel på mej eller...

Uppps, här råkade man visst trampa någon på lilla tossingen!!

Nej allvarligt, självklart vet jag inte hur det kommer prestera vid release, men jag hade förväntat mig mer av Fermi efter all hype!

Vad gäller märken så kör jag med både Nvidia och ATI själv, jag kastar absolut ingen skit på någon av dom, vart lite besviken bara, thats it!
Jag menar, det är ju trots allt ett test utfört av Nvidia själva och borde då visa på större skillnader kan man ju tycka, eller?
Nvidia torde ju ha uppvisat ett smakprov där dom lyser som allra starkast och där ATI framstår som så "dåligt" som möjligt i förhållande till Fermi, det är ju common sense.

Å andra sidan så finns det säkerligen folk som köper GPU för att folda med osv, men jag tror majoriteten vill ha så mycket "spelkort"/krona som möjligt.
Jag vet inte vad Nvidias kort kommer kosta men jag tror i alla fall att ATI kommer lägga sig lägre prismässigt när det kommer till prestanda/krona.

Endast mina 2 ören, absolut inget angrepp på något eller någon.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt 5870 kort. Visst blir nog GTX480 ett bättre kort. Men eftersom jag vill spela IDAG så köpte jag 5870 istället.

Permalänk
Medlem

"GTX480 prestera likvärdigt eller marginellt bättre"

Ska inte 480 vara x2 gpu och 470 en singel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
"GTX480 prestera likvärdigt eller marginellt bättre"

Ska inte 480 vara x2 gpu och 470 en singel?

Nej, båda är singel. 470 är en strypt 480.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Men fortfarande ingen källa?

Precis som Devil may cry skrev känns de väldigt roande att ATI förespråkarnas mantra varit "DirectX 11". när nu Nvidia fixat de med råge, kommer de inte använads, hur du än vrider på de är underhållingsvärdet högt å motsägelserna duggar tätt

Jo. Det är ju dåligt för nvidia att inte ha dx11. Tänk dig att ett dum konsument står och väljer mellan en Dell-dator med ett HD5450 och en med ett gtx 280. -"Åh, den en har ju dx11, den måste vara bättre!"

Båda korten har ju dx11 så vad är problemet? Säger man att dx11 är onödigt så är ju atis kort onödiga med...

Sen är ju detta ett testprogram som bör kräva mer tesselation än ett spel. För spel är ju själva spelprestanan fortfarande avgörande. Men vi får väl se när det kommer test där båda korten kör stalker cop.

Min teori är i vilket fall att gtx 480s prestanda inte kommer kunna försvara dess pris.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Och på vilket sätt är tesslation skit!? Vill du ha ett säkrat kort i framtiden så kommer ju GTX480 vara det smartaste valet eftersom fler och fler spel kommer stödja tesslation i framtiden och till alla dom spelena kommer GTX480 vara ca. 2x bättre. Sedan ska ju GTX480 tydligen ha lägre FPS drops vid Hög AA och liknade. Själv tycker jag det är ganska ointresant hur bra ett grafikkort för 4000+ är i allt utom dem allra högsta grafikinställningarna och om man nu kollar till prestandasiffrorna på högsta inställningar (i detta fall med tesslation på) så är ju GTX480 ungefär dubbelt så bra som 5870 och har liknande prestanda som 5890. Att kunna göra ett singel GPU kort som är likvärdigt med konkurentens Dual GPU anser jag inte vara "Fail"

Antagligen kommer inte spelen de närmsta åren kräva så tung tesselation så det blir någon skillnad endå.

Spelar ju ingen roll om ett kort presterar lika bra som ett dubbelkort. Det som spelar roll är ju priset egentligen.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Antagligen kommer inte spelen de närmsta åren kräva så tung tesselation så det blir någon skillnad endå.

Spelar ju ingen roll om ett kort presterar lika bra som ett dubbelkort. Det som spelar roll är ju priset egentligen.

Va inte så säker på de De har ju hänt förr att Nvidia kort funkat bättre med vissa spel, efter en liten nätt summa från från Nvidia. Å en speltillverkares dröm måste ju vara att göra ett så snyggt spel som möjligt - så nja

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt att innan nVIDIA visa deras tesselation så snacka alla om att det vara så viktigt och hela poängen med DX11, men nu avfärdas det bara för att nVIDIA är så bra på det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Troligtvis är inte gtx 480 ett spelkort. Varför köpa ett gtx 480 för (antagligen) betydligt mer pengar än ett 5870, när det drar mycket mer störd, blir varmare och presterar lika bra i spel liksom?

Som många andra sagt kommer förmodligen 5870s tesselation räcka till för spel.

Jag kommer köpa ett 480 bara för jag vill, kan och har råd.
Strömförbrukningen skiter jag i för elräkningen har jag råd att betala.

Det enda kravet jag har är att 480n ska vara snabbare än mitt nuvarande 260. Det kravet verkar uppfyllas och då är 480n ett givet köp.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Två GTX 480.

ok, tack för upplysningen.

Permalänk

jag har fortf 8800gt och kan nog nöja mig med en kommande budgetvariant av denna serie, då jag har XP kommer jag aldrig kunna köra DX11 iaf i denna burk
Tyckte GT260 gav för liten uppgradering för att vara värt besväret och hoppas nån av budgetvarianterna på denna serie blir välavvägd som uppgradering

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Troligtvis är inte gtx 480 ett spelkort. Varför köpa ett gtx 480 för (antagligen) betydligt mer pengar än ett 5870, när det drar mycket mer störd, blir varmare och presterar lika bra i spel liksom?

Som många andra sagt kommer förmodligen 5870s tesselation räcka till för spel.

Tyvärr är tesselations prestandan på nuvarande generation (58XX) medioker. Nvidia verkar ha bättre tesselations prestanda men frågan är om det är tillräckligt för att det skall vara användbart.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Nej, båda är singel. 470 är en strypt 480.

Men vad fan, du kommer den ju inte ha en chans mot 5970, finns ju ingen vitsa att vänta om dom inte kommer med en dubbelmacka på en gång. Vänta på något som är likvärdigt eller marginellt bättre är ju bara dumt. Nu blir det en ny dator nästa vecka känns det som.

Trodde 470 skulle konkurera men 5870 och 480 konkurera med 5970 och vara bra mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Nej allvarligt, självklart vet jag inte hur det kommer prestera vid release, men jag hade förväntat mig mer av Fermi efter all hype!

Vad gäller märken så kör jag med både Nvidia och ATI själv, jag kastar absolut ingen skit på någon av dom, vart lite besviken bara, thats it!
Jag menar, det är ju trots allt ett test utfört av Nvidia själva och borde då visa på större skillnader kan man ju tycka, eller?
Nvidia torde ju ha uppvisat ett smakprov där dom lyser som allra starkast och där ATI framstår som så "dåligt" som möjligt i förhållande till Fermi, det är ju common sense.

Å andra sidan så finns det säkerligen folk som köper GPU för att folda med osv, men jag tror majoriteten vill ha så mycket "spelkort"/krona som möjligt.
Jag vet inte vad Nvidias kort kommer kosta men jag tror i alla fall att ATI kommer lägga sig lägre prismässigt när det kommer till prestanda/krona.

Endast mina 2 ören, absolut inget angrepp på något eller någon.

Håller med till 100%. Kommer förhoppningsvis bli grymma foldingkort men de verkar de bli för dyra för. Iaf det närmaste året.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det är lite lustigt att innan nVIDIA visa deras tesselation så snacka alla om att det vara så viktigt och hela poängen med DX11, men nu avfärdas det bara för att nVIDIA är så bra på det.

Hela poängen är väl att ta i, men lite lustigt är det allt, för det är en stor grej.
Jag tror att ATI:s enhet räcker till vanliga spel, till de DX11 spel som släppts räcker den bevisligen, annars hade Nvidia kört demon från dom också.
Också möjligt att man, via en inställning, kommer kunna dra på Tessaleringen högre med ett Nvidia-kort, men att det fortfarande ser fint ut med ett ATI.
Så gjorde jag med mitt HD3870, det var lika snabbt som ett GT8800, så länge man inte körde full AA och AF och det såg lika fint ut ändå.
Hoppas att Tessalering slår igenom snabbare än HDR, för HDR gör också det otroligt mycket, men har trots detta haft svårt att slå igenom, märkligt nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

kommer det något nvidiakort som konkurerar med 5970.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men vad fan, du kommer den ju inte ha en chans mot 5970, finns ju ingen vitsa att vänta om dom inte kommer med en dubbelmacka på en gång. Vänta på något som är likvärdigt eller marginellt bättre är ju bara dumt. Nu blir det en ny dator nästa vecka känns det som.

Trodde 470 skulle konkurera men 5870 och 480 konkurera med 5970 och vara bra mycket bättre.

Jag håller med dig, jag trodde också att 480 skulle slå 5870 med god marginal och konkurrera mot 5970. Men nu kan 480 knappt konkurrera mot 5870. Jag blev lite besviken faktiskt...

Permalänk
Medlem

Den stora kappvändardagen infaller i år runt månadskiftet Mars/April

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk
Medlem

Varför visar de fortfarande bara uniigine heaven? Det är så 2009. Kortet kan väl inte bara fungera i en tesselationsdemo?

Tesselation är viktigt. En enda tesselationsdemo de senaste sex månaderna är lite väl tunnt bara.

Det fattar nog de flesta utom du snozan. Försök vara lite mer kreativ i atifanboysdissande är du snäll. Du låter fortfarande som som en bitter femåring med ditt eviga hackande och tjatande. Samma tema om och om igen de senaste månaderna. Smileysarna lurar ingen.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Nvidia kör också i unigen heaven 1.1 som man inte kan ladda ner, så ingen kan direkt jämföra deras resultat med videons. Folk som säger att de inte bryr sig om elräkningen borde tänka på watt = värme = högre rpm på fläktar = mer dB...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat

Det fattar nog de flesta utom du snozan. Försök vara lite mer kreativ i atifanboysdissande är du snäll. Du låter fortfarande som som en bitter femåring med ditt eviga hackande och tjatande. Samma tema om och om igen de senaste månaderna. Smileysarna lurar ingen.

Tänk att de är samma bittra stuk på dej med Inget har hänt de senaste månaderna på den fronten heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag?
Bitter och bakis idag. Där slutar likheten mellan dig och mig.

Pigg och glad imorgon.

Inte ens nu när jag är bakis sitter jag och gör mig lustig över folk som inte delar min hängivenhet över ett grafikkortsfabrikat. Ingen evig ström av småaktiga gliringar.

En annan skillnad mellan dig och mig är att när jag väl pekar finger (och det är inget jag gillar att göra) så gör jag det rakt och öppet mot person som nu. Jag förlöjligar inte heller. Jag övergeneraliserar inte heller eller drar odefinierade grupper över en kam.

Däremot är jag grymt grinig när jag är bakis :-/ Och har då en dålig vana att hoppa på gnälliga fanboys en gång i halvåret. Inte en av mina bästa sidor. Det medges.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

kommer det något nvidiakort som konkurerar med 5970.

Det blir givetvis rena spekulationer men jag tror faktiskt inte det kommer att göra det baserat på nuvarande farmiarkitektur, men det kan möjligen lösas genom att kapa bort diverse funktioner.
Om det går att göra med fermi kommer det troligtvis att göras men då blir nog inte x2 den största "nyheten". Snarare kort med bättre pris/prestanda etc baserat på den nyaste arkitekturen vilket nvidia saknat sedan gf8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hoppas att Tessalering slår igenom snabbare än HDR, för HDR gör också det otroligt mycket, men har trots detta haft svårt att slå igenom, märkligt nog.

http://www.giantbomb.com/hdr-high-dynamic-range/92-618/

Det kanske bara är jag, men det är ganska många rätt feta titlar i den där listan. Vet inte varför du har fått för dig att HDR inte har slagit igenom?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
http://www.giantbomb.com/hdr-high-dynamic-range/92-618/

Det kanske bara är jag, men det är ganska många rätt feta titlar i den där listan. Vet inte varför du har fått för dig att HDR inte har slagit igenom?

Visst är det en rätt fin lista, men jag tycker att antalet titlar är bedrövligt få, med tanke på hur länge sedan HDR lanserades.
On December 24, 2002, Microsoft released a new version of DirectX. DirectX 9.0 introduced Shader Model 2.0, which offered one of the necessary components to enable rendering of high dynamic range images
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_rendering

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Skippa typ de sista 20 posterna men iaf, huvudsaken är att inga spel kommer använda så pass avancerad tess. som Unigine på ett bra tag. 5870 kommer fixa alla DX11 titlar utan problem ett bra tag framöver, vilket betyder att det är helt pointless att betala 5 tusen eller mer för kortet.
Tycker jag inte det är värt att betala så mycket mer endast för en funktion du inte kommer använda fullt ut på länge. Är NVIDIA korten prisvärda så är det en helt annan grej däremot!

Permalänk
Medlem

Varför satsa på ett DX11 kort överhuvudtaget om funktionerna kommer att användas väldigt sparsamt. Tror att speltitlarna som använder DX11 (tesselation, directcompute etc.) ordentligt kommer när nästa generation av kort kommer ut.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som dels är förvånad över att den inte är så mycket bättre?

Ok den klarar tesselation bättre än hd5870, men de andra delarna klarar ju ati-kortet lika bra eller bättre.

Jag tror dessutom spel kommer implementera tesselation mer sparsamt än uniheaven demot. De flesta kommer ju inte sitta på en GX480 eller HD5870/5970.

Framtiden får utsäga vad som komma skall, men jag är iaf besviken på nvidia.

Med tanke på hur lite skillnad det är mot ett HD5870 trots att det släpptes förra året.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Varför satsa på ett DX11 kort överhuvudtaget om funktionerna kommer att användas väldigt sparsamt. Tror att speltitlarna som använder DX11 (tesselation, directcompute etc.) ordentligt kommer när nästa generation av kort kommer ut.

Ja, varför satsa på kort med marknadens bästa prestanda med goda framtidsutsikter när senaste API:n inte används?

Jag gillar sådana kommentarer för det är så fantastiskt dumt. Om inte hårdvara kommer ut som stödjer ett uppdaterat standard, varför skulle då programutgivarna och utvecklarna bry sig om att ta ett hopplöst första steg? Först skapar man sig en plattform, sedan ser man till att fylla på kvoten.

Citat:

FrezoreR:

Är det bara jag som dels är förvånad över att den inte är så mycket bättre?

Ok den klarar tesselation bättre än hd5870, men de andra delarna klarar ju ati-kortet lika bra eller bättre.

Jag tror dessutom spel kommer implementera tesselation mer sparsamt än uniheaven demot. De flesta kommer ju inte sitta på en GX480 eller HD5870/5970.

Framtiden får utsäga vad som komma skall, men jag är iaf besviken på nvidia.

Med tanke på hur lite skillnad det är mot ett HD5870 trots att det släpptes förra året.

Observera att detta är ett test. Som du mycket väl är medveten om så kan prestanda variera markant mellan olika program, grafikmotorer och miljöer. Men om Nvidia väljer att visa dessa siffror över prestandasiffror i t.ex. Crysis eller något annat man skulle kunna flagga med så hoppas jag att Fermi-sekten fått något att fundera på.

Och Tessalation är en grej som (förhoppningsvis) kommer upp i nyare program som en liten extra morot för prestandaanvändare eller för att motivera uppgraderingar. Det är ju knappast så att PshyX från Nvidiakorten implementerats i spel för att tillfredsställa den stora massan, om vi nu ska dra en enkel jämförelse, även om den kanske inte är så rättvis alla gånger.

Citat:

Snozan:
Va inte så säker på de De har ju hänt förr att Nvidia kort funkat bättre med vissa spel, efter en liten nätt summa från från Nvidia. Å en speltillverkares dröm måste ju vara att göra ett så snyggt spel som möjligt - så nja

Jag trodde (mer hängivna) spelutvecklare ville göra ett så Bra spel som möjligt. Men jag kanske har fel.