Nytt grafikkort för SPORE?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort för SPORE?

Hejsan.

Min mammas arbetskamrats son (pheu) köpte häromdagen SPORE, men kan inte spela det på grund av hans uråldriga dator.

De bad mig om hjälp med att välja ut ett nytt grafikkort (jag antar att det är där problemet ligger) så att sonen kan spela spelet.

Här är information från Everest:
http://docs.google.com/View?id=dd9ssbh5_3gm35jtgv

Jag vet att det är en väldigt gammal dator med gamla komponenter, och alla tips om att köpa nu dator byta en massa andra komponenter undanbedes.

Så, finns det något grafikkort de kan köpa så att sonen kan få njuta av sitt spel?
Tack för hjälp på förhand!

Permalänk
Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Det ser ju kanon ut, tack för hjälpen!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hur mycket ram behöver man ha för spore då? Fanns ju bara 400 på den datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod
Hur mycket ram behöver man ha för spore då? Fanns ju bara 400 på den datorn.

det har du helt rätt i, krävs 512 mb RAM såg jag. Jaha, tips på billiga kompatibla RAM-minnen då?

Permalänk
Medlem

Det kommer nog fungera utan mer RAM. Förmodligen har datorn 512 meg, men en del delas med den integrerade grafiken. Stänger du av den så vips, 512MB RAM. Sen mår ju iofs ingen dator sämre av lite mer minne.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Passa på att installera SP3 också

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa!

Passar de här?

Grafikkort:
XFX Radeon HD4650 1GB AGP

RAM:
Corsair 1024MB PC3200 DDR400

Alternativt om han inte vill lägga allt för mycket pengar:

Grafikkort:
PowerColor Radeon HD36500 512MB

RAM:
A-Data 512MB PC3200 DDR400

?

Permalänk
Medlem

Är inte spore codad grafik?
Borde väl bero mer på cpu är grafikkort eller är jag fel ute?
En kompis till mig kunde köra det på en intel integrerat kort utan problem alls.
Samt att när jag kört och testat så jobbade cpu mycket mer än mitt 4890 som låg och vila. på sparlåga (samma som inne i os, xp)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hmm, det kan säkert stämma jag vet faktiskt inte.
Hur som helst borde hans CPU räcka, här är specsen för SPORE:
http://www.spore.com/what/specs_spore

Jag tror nog att jag rekommenderar honom att köpa ett HD3650 och 512MB RAM för totalt runt 500kr, det borde vara en lagom uppgradering. Inga invändningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Hmm, det kan säkert stämma jag vet faktiskt inte.
Hur som helst borde hans CPU räcka, här är specsen för SPORE:
http://www.spore.com/what/specs_spore

Jag tror nog att jag rekommenderar honom att köpa ett HD3650 och 512MB RAM för totalt runt 500kr, det borde vara en lagom uppgradering. Inga invändningar?

Låter som en bra deal tycker jag
nästa steg hade varit 3850 men då blir det lite tråkigare för plånboken för marginell skillnad.

Så inga invändningar från mig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Låter som en bra deal tycker jag
nästa steg hade varit 3850 men då blir det lite tråkigare för plånboken för marginell skillnad.

Så inga invändningar från mig.

Härligt, tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

En fråga är ju hur många slottar moderkortet har för RAM, och hur många som redan är upptagna.. (2x256? eller 4x128?)
Kan det tänkas vara dual channel på det där moderkortet förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

inget barn borde få sitta med en sådan skitdator D:D: Lider med stackarn

Permalänk
Medlem

Stötte tyvärr på problem. RAMen gick bra att installera, men tydligen så passar inte grafikkortet i samma slot som det förra kortet satt i. Och som jag förstår det är där bara en AGP-slot och i den sitter ett trådlöst nätverkskort. Jag bifogar mailet han skickade till mig och två bilder som han skickade med och hoppas att ni förstår mer än jag.

HJÄLP UPPSKATTAS JÄTTEMYCKET!

"Hej
”De gik skitt” som man säger i danmark.

RAMet fick jag dit men Graf-kortet har annan slot. Du ser skilnaden på ”67.jpg”

M-boardet har bara en slot och andra kort (2st varav 1 modem som kunde tas bort) installeras på ett vinklat adapterkort.
Du ser detta på ”66.jpg”.

Tror du man kan skaffa ett annat adapterkort med rätt slots?
Har du någon annan rekommendation?

Med vänlig hälsning

ULF"

Permalänk
Medlem

Jaha, det var en sån dator!? Den kommer du aldrig lyckas klämma in nåt bättre grafikkort i. Den kommer aldrig köra Spore.

Säg till din mamma att hennes arbetskamrat måste sluta snåla och köpa en modern dator till sonen!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Jaha, det var en sån dator!? Den kommer du aldrig lyckas klämma in nåt bättre grafikkort i. Den kommer aldrig köra Spore.

Säg till din mamma att hennes arbetskamrat måste sluta snåla och köpa en modern dator till sonen!

Instämmer.
Denna datorn är allt för gammal för att det skall vara värd strömmen den drar när den kör.
Köpa nytt är det enda som kan fixa problemet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

På det där vinklade adapterkortet satt det enbart två identiska vanliga PCI-slottar antar jag?

Finns det inte ens en AGP-slott nånstans så är det rätt kört känns det som. (det som nämnden om AGP i den där specen måste varit för det interna?)

Sent påtänkt nu, men en bild inifrån burken hade ju inte varit så dumt att sett innan inköpen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
På det där vinklade adapterkortet satt det enbart två identiska vanliga PCI-slottar antar jag?

Finns det inte ens en AGP-slott nånstans så är det rätt kört känns det som. (det som nämnden om AGP i den där specen måste varit för det interna?)

Sent påtänkt nu, men en bild inifrån burken hade ju inte varit så dumt att sett innan inköpen.

Jag tror det, vilket var vad jag också misstänkte när jag såg bilderna.

För att citera Timbuktu; "det är lätt att vara efterklok", tyvärr

Tack för all hjälp ändå!

Permalänk

Måste säga att det var lite dumt av forumfolket att rekommendera pci-e kort. Har skrev ju faktiskt vad han hade för moderkort...

Men även lite ris till trådskaparen som inte kollade upp det, för det var ju ändå typ 10år sen denna datorn inhadlades skulle jag tro.

Men men man lär av sina misstag!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinfiskare
Måste säga att det var lite dumt av forumfolket att rekommendera pci-e kort. Har skrev ju faktiskt vad han hade för moderkort...

Men även lite ris till trådskaparen som inte kollade upp det, för det var ju ändå typ 10år sen denna datorn inhadlades skulle jag tro.

Men men man lär av sina misstag!

Han inhandlade faktiskt ett AGP-kort, och det var vad jag fick rekommenderat. Men jag tycker synd om killen som skall behöva dras med en dator från stenåldern Tror dock inte han är så gammal, runt 10 skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Köp en ION dator istället och spara tid och watt.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Köp en ION dator istället och spara tid och watt.

Inte när man kan få en dubbelt så bra dator för samma peng om man tar socket 775. Ta Pentium dual core och kanske lite liggande saker från förra uppgraderingen?

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"