Kompatibelt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Kompatibelt grafikkort?

Hej!

Jag har en ~ fem år gammal burk och trots att den är sliten är jag nöjd med den (medans den fortfarande fungerar) och känner dessutom att jag inte har det rätta ekonomiska klimatet just nu för att bygga mig en bättre dator helt och hållet i skrivande stund.

Det jag vill ta upp dock är att jag vill kunna spela Counter-Strike 1.6 (kör då & då med några vänner) och med mitt nuvarande grafikkort går det inte så bra. Trots att kortet (Radeon X850 XT - från Q4 2004) ska vara väl mycket mer än vad Counter-Strike ska behöva så kan jag inte spela spelet i "fullscreen" utan att det leder till att datorn kraschar ungefär en gång i timmen (utan felmeddelande i systemlog). "Hitboxen" och rekylen i spelet är dessutom värdelösa numera, oavsett vilka drivers jag kör med, och även det blir en skuld som grafikkortet får ta på sig. Dessa problem hade jag inte för några år sedan. Jag har testat allt möjligt för att lösa detta, bland annat olika grafikkortsinställningar, uppdatera BIOS, formatera och äldre drivers.

Nu till min fråga, om jag nu skulle köpa en billig ersättning till mitt grafikkort som jag kan ha till dess att jag ska köpa en ny dator, vad rekommenderar ni? Jag är ute efter ett Nvidia-kort (de fungerar bra med Counter-Strike motorn i min erfarenhet) med stöd för två skärmar i prisklass 400 - 600 kr någonstans. Mitt moderkort är ett ASUS A8NE-FM.

Tack på förhand!

PS, om ni tror Counter-Strike problemet kan ha göra med någon annan hårdvara så skulle det vara uppskattat om ni delade med er av era spekulationer!

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Medlem

inna du köper nytt, kolla tempsen på graffet, om dom går över 90-100 grader så skulle det förklara en del

Permalänk
Medlem

Terihan, är osäker men har för mig att den låg på 50 - 60 grader någonstans i idle. Något så gammalt som Counter-Strike skulle väl inte kunna värma upp den med 30 - 40 grader?

Visa signatur

~xiao-x~