The legend of Zelda: Ocarina of time

Permalänk

The legend of Zelda: Ocarina of time

Tjenixen!

Jag skummade runt lite och såg att Zelda: Ocarina of time inte hade sin egen tråd, förskräckligt! En sån klassiker förtjänar en egen plats att dyrkas!

Ocarina of time är enligt mig ett av de bästa spelen som gjorts och man har ju fått en hel del minnen från det! Tror inte att jag var ensam om att fälla en tår i slutscenen när dem står uppe i himlen eller att pausa spelet och gräva ner huvudet i sanden den första gången man mötte en poe.

Sit back and enjoy! ^^

Recension: 10/10 Masterful
http://ign64.ign.com/articles/150/150437p1.html

http://www.youtube.com/watch?v=EMN0wRP0ZN4

http://www.youtube.com/watch?v=JntHVUp7m4E

http://www.youtube.com/watch?v=hBbcDZNG_-o&feature=related

Fan nu blev man ju nästan lite sugen på att dra fram n64an och lira igenom spelet en gång till!

Som de säger i recensionen: Alla som äger ett nintendo 64 borde äga det här spelet och om ni inte har ett nintendo 64 så är det här spelet anledning nog att införskaffa sig ett. - Århundradets sanning!

Vad har ni för minnen från spelet?

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste ju inte införskaffa ett N64 för att spela, det finns ju på VirtualConsole!
Eller så införskaffar man ett exemplar av Zelda Collection till GC, eller Wind Waker Limited Edition om man vill få med Master Quest. Själv har man båda!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Har det på N64:an, men synd att det blir så jäkla dålig bild på LCD-TV. Var mycket bättre när man körde spelet på en gammal CRT. Verkar inte finnas några bra kablar som passar N64 heller, köpte en S-Video kabel, men den funkade inte så bra Verkar bara fungera på NTSC versioner av konsollen. Går ju att köra Project 64, men det är inte samma kännsla. Var lite besviken på Twilight Prinsess, det var inte alls lika bra, helt ologiska grejer som man fastnar på , på vissa ställen :(. Tror fan inet ja hade tagit mig igenom det spelet på ett år ens om jag inte kollat på nätet när ja fastnade. Ocarina of time tog jag mig igenom utan guide, och det var enligt mig mycket mer tillfredsställande.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har otroligt många minnen från det här spelet att jag ler bara jag tänker på det!

N64 var familjens första spelkonsoll, jag och mina småbröder fick den i julklapp. Jag minns inte exakt hur gammal jag var när vi fick den. Skulle gissa på att jag var ungefär 9 år. Definitivt inte gammal nog för att förstå ett Zelda-spel, och kunde inte ett ord engelska. Jag hade heller aldrig spelat ett spel i 3D, vilket gjorde det hela ganska förvirrande.

Konsollen vi fick i julklapp var begagnad, så det fanns en sparfil (av någon otrolig anledning kommer jag ihåg att den hette "Indigo"!) där någon redan hade klarat spelet, så vi startade upp den och jag befann mig i Temple of time. Det är svårt att glömma den mäktiga känslan med det majestätiska templet och den otroligt stämningsfulla manskören som sjunger sin melodi.
Det hela "slutade" med att varken jag eller mina små bröder fattade hur man tog sig ut ur Temple of time, men det gjorde inte oss någonting, det var lika fantastiskt ändå!

När vi till slut lyckades ta oss ut ur templet så befinner vi oss på marknadsplatsen, med zombies och läskig musik. Mamma och pappa blir lite fundersamma på om dom verkligen har gjort ett bra köp!
Historien om Indigo avslutas med att min lillebror, som var runt 6-7 år då, lyckas radera sparfilen av misstag. Gissa om jag blev arg?

OoT är utan tvekan mitt absoluta favoritspel när det gäller single-player, någonsin. Det går inte att med ord beskriva den otroliga stämningen spelet har, och då har jag ändå spelat igenom hela spelet säkert tio gånger, utan att överdriva. Jag och en kompis satte oss och spelade igenom hela spelet i streck hemma hos honom för några månader sedan, det är något jag varmt kan rekommendera! Vi körde vartannat "tempel/grotta", och bara njöt.

Ett annat underbart minne är den eminenta "Zelda-guiden" som jag alltid kallade den när jag var liten. En spelguide, helt på svenska, som blev den mest lästa boken i hela hushållet. Jag har nog aldrig sett en så tejpad bok i hela mitt liv. Jag kunde sitta och bara läsa och titta på bilderna i timtal!

Vattentemplet är ju också ett roligt ställe värt att omnämnas. När jag och min kompis skulle köra vårt lilla maraton så hade han tre sparfiler, och gissa om inte alla tre hade kommit till vattentemplet?! Ni som har spelat spelet förstår säkert varför.

Permalänk

Kommer ihåg att jag tyckte att striden mot skugglink i vattentemplet var bland det häftigaste i spelet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blitzkrieger
Kommer ihåg att jag tyckte att striden mot skugglink i vattentemplet var bland det häftigaste i spelet

Det är en grym fight, fast bara om man använder Master sword. Man kan använda

hammaren (Megaton hammer)

Dold text

också, då blir det inte ens en utmaning!

Kanske lite extremt att använda spoiler-taggar till ett så här gammalt spel, men det kanske finns någon i den riktigt unga Sweclockers-generationen som har missat den här pärlan!

Permalänk

Helt klart det bästa spelet som gjorts enligt mig. Känslan man hade när man spelade igenom det för första gången har aldrig inträffat igen när jag spelat ett spel. Visst är spelet rent tekniskt daterat men när jag spelade igenom det förra året så tog det bara runt 20 minuter att kringgå det lilla problemet och snart sögs man in i magin på nytt. Det är fortfarande väldigt vackert, miljöerna är varierade och innehåller fler magiska platser än något annat spel. Det dystert vackra Shadow Temple, mäktiga Temple of Time, Zora's Domain... Listan kan göras hur lång som helst!

Det bästa med OoT är dock musiken! Finns det en enda melodi från spelet som inte är en klassiker? Där har dagens generations spel mycket att lära med sina själlösa orkestrerade slingor.

Permalänk
Medlem

gah!
Var man tvungen att snubbla in på denna.
Blir att köpa till Wiit inom kort =(

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
gah!
Var man tvungen att snubbla in på denna.
Blir att köpa till Wiit inom kort =(

Jag tycker att vi har gjort dig en tjänst

Permalänk
Medlem

Tycker bara OoT är segt, segast var dock första gången jag lirade igenom det då spaken till N64 lätt blir extremt kass. Tycker inte heller spelet tar fart förens man blivit vuxen så nej OoT tar inte det bästa spelet i serien vilket är The adventure of Link (2an) som jag har bäst minnen från. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blitzkrieger
Jag tycker att vi har gjort dig en tjänst

Nje, både bra och anus.
Då jag försöker hålla igen på slösandet denna månad =P
Blir en raid med klassiker efter löning då.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag började precis köra igång för några dagar sedan lite smått. Tycker fortfarande det är helt underbart! Twilight Princess har inte alls samma härliga känsla, även fast det är "mer av allt".

Kom precis på att jag ju har Master Quest här hemma på en skiva, ska nog köra igång den istället

Permalänk
Medlem

Helt rätt, ett sånt underbart spel är värt att nämnas fler än en gång.

Fick det tillsammans med ett N64 julafton när jag gick i lekis eller ettan tror jag. Förstod inte ett ord engelska typ, men min far var så snäll och översatte typ allt dom sa (fattar idag inte riktigt hur han orkade).

Kunde sitta och sträckspela det från 9 på morgonen till 7-8 på kvällen när det var helg, och man visste alltid vad som hände efter skolan!
Minns dock speciellt vilka sjuka problem jag hade med vattentemplet! Både jag och min far stod rådlösa, tog en hel helg bara för att klara sig igenom det templet! Och när man får hästen, jävlar va glad man var!

Nä, bättre gjort spel får man nog leta otroligt länge efter. Dags och plocka fram mitt Gamecube och spela igenom det igen snart (Zelda collectors edition) eftersom mitt n64 har kassa spakar på alla 3 kontrollers.

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Avstängd

va fan va du tvungen att nämna detta spel , nu vaknade zelda fanet up och snart är min speltid slut i wow som jag nu började spela för att det nu va likt zelda.... Många kanske undra va har wow med zelda att göra men principen att bygga upp sin gubbe liv rustning samt svärd bara detta gör att jag började med wow. Synd att zelda slutade upp med att va bra då winwalker kom. Den spelhandlingen gillade jag inte specielt då jag på ganon hade problem med att träffa av hans snurrade svans. Ni som selat detta spel fattar säkert va jag menar.

OT: jag har detta spel på min gamecube tillsammans med zelda 1 och 2. synd dom inte la in zelda 3 åxå då hade min dag varit räddad

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Tacka vet jag a link to the past. Visst ocarina of time var bra, men enligt mig gjordes det bästa zeldaspelet till snes (lirat typ alla fram n64 tiden inkl gameboy, spelat wind walker en del men inte hela, ahhh guldkassetten till nes=nostalgi).

Permalänk
Avstängd

Vilka minnen som kom tillbaka

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

På tal om detta ^^ jag lirar det just nu på emulator (vet inte samma sak)
och min kompis streamade hela OOT på livestream.com idag vet inte om han blev färdig eller inte ^^

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Haha kul att man hittar tråden ikväll. Dammade nämligen av mitt GC igår och började spela igenom OOT igen, så roligt. Blir att dra igenom alla TLOZ-spel jag har hemma(en hel del) nu som vår-underhållning

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Jag hatar Zelda: OoT, jag är olyckligt kär vet ej hur många gånger som unge jag har försökt att klara spelet utan att ha lyckas.

Föredrar "major´s mask" då det är lättare... men det är tunnare

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Haha, snacka om gåshud när man kikade på introt igen.
Det här spelet är helt enkelt magiskt. Kan inte säga att något annat spel någonsin gett mig ett lika starkt intryck som OoT gjorde back in the days. Kan inte riktigt sätta fingret på varför heller. Är väl ett jävligt bra spel helt enkelt med ett fantastiskt soundtrack. Är garanterat det spel jag lirat igenom flest gånger också!

När ni nämnde water temple började en viss ångest komma krypandes faktiskt. Fy fan vad länge jag satt fast i den där gudsförgätna hålan riktigt jobbigt ställe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampela
När ni nämnde water temple började en viss ångest komma krypandes faktiskt. Fy fan vad länge jag satt fast i den där gudsförgätna hålan riktigt jobbigt ställe.

Haha ja det templet är ett helvete minst sagt, men fyfan vilket bra spel OOT är

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk

Håller med om att vattentemplet är svårt. En nyckel som typ är omöjlig o hitta. Jag och en polare var tillslut tvungna att fråga en annan polare.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blitzkrieger
Kommer ihåg att jag tyckte att striden mot skugglink i vattentemplet var bland det häftigaste i spelet

Älskade striden mot Ganon och Shadowganon(?)

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Jag har hittills spelat om så att jag precis blivit stor och tagit hookshooten.
Det här spelet har sååå mycket mer känsla än vad Twilight Princess hade. Det spelet saknade själ kan jag tycka. Ocarina har fler personligheter och är lagom stort. Dock är ju fältet alldeles för tomt egentligen, det enda negativa med spelet.

Annars världens bästa Zelda, vilket jag fått bekräftat nu vid omspelningen

Permalänk
Medlem

älskade spelet. ska förövrigt renovera min n64 nu under helgen. retrokvällar!!

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Kommer ihåg en sak från när jag blivit vuxen i spelet för första gången. Jag begav mig till kyrkogården och ner i graven för att följa efter det där spöket och få hookshot. När jag kommit en bit så sa min polare till mig att stanna för att det satt en liten pojke och grät vid väggen. Jag gick fram till den här "pojken" för att prata lite och jävlar va nintendokontrollen flög åt helvete av ren rädsla när det visade sig att "pojken" egentligen var en zombie som hoppade upp på mina axlar för att tugga hjärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blitzkrieger
Kommer ihåg en sak från när jag blivit vuxen i spelet för första gången. Jag begav mig till kyrkogården och ner i graven för att följa efter det där spöket och få hookshot. När jag kommit en bit så sa min polare till mig att stanna för att det satt en liten pojke och grät vid väggen. Jag gick fram till den här "pojken" för att prata lite och jävlar va nintendokontrollen flög åt helvete av ren rädsla när det visade sig att "pojken" egentligen var en zombie som hoppade upp på mina axlar för att tugga hjärna.

seriöst, kastade du iväg kontrollen av ren chock?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Haha den flög iväg en bit, kanske inte direkt kastade den... men jävlar va rädd jag blev. Jag tyckte att zombies, poes och skelett var riktigt kusliga.. För bara ett par år sedan så brukade jag skrämma upp min lillebror innan han skulle sova med att göra "poe" ljudet. Ni vet hur det låter

Permalänk
Medlem

Har blivit utav en tradition att varva spelen med tre hjärtan! Har nu klarat OoT och Twilight. Link to the past går ej eftersom man måste ta hjärtat för att klara templena.

Måste säga att Twilight var mycket bökigare då det fanns faror som skadade mer än tre liv. Tur att fairys finns

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blitzkrieger
Haha den flög iväg en bit, kanske inte direkt kastade den... men jävlar va rädd jag blev. Jag tyckte att zombies, poes och skelett var riktigt kusliga.. För bara ett par år sedan så brukade jag skrämma upp min lillebror innan han skulle sova med att göra "poe" ljudet. Ni vet hur det låter

Du menar "skrattet"?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v