Problem med att få ljudet från HDMI grafikkort att fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Aug 2007

Problem med att få ljudet från HDMI grafikkort att fungera.

Hej. Jag har köpt mig ett nvidia grafikkort som har HDMI uttag (nvidia). Men det sitter en lite sladd från grafikkortet som jag ska koppla in i moderkortet för att ljudet ska fungera via HDMI.

På svarta sladden står det "GND" och på Röda står det "SPDIF"

Jag har försökt massa olika ställen att sätta dit dom men får fan inte ljudet att fungera....

Jag har detta moderkortet

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322929 MSI p965 neo-f

Här är en bild som visar hur moderkortet ser ut. Lite dålig men duger hoppas jag.

Intel i5, 128gb SSD, GTX 770
Iphone 6
Playstation 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008

antar att du brutit kartongen? annars kan du ju lämna tillbaka kortet och köpa ett ati-kort. Då slipper du sånt krångel då ati's kort har ett eget ljudkort.

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Jag hittade inte ditt kort, utan bara P965 Neo-F V2 vilket har annat utseende.
På detta står det dock att SPDIF kontakten är "Optional". (två ensamma stift i en liten svart plast fot).
Den skulle ha suttit uppe mot baksidan intill JAUD1 och JCD1 -kontakterna där ljud-chippet sitter.

Du har säkert tillgång till manualen som följde kortet så du kan läsa ut om stiften skall finnas eller ej.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blorgibus
Registrerad
Nov 2009

Jo tyvärr har nvidia-kort ingen ljudkrets i sig. Så även om den har hdmi kommer du inte kunna få ut ljud ur grafikkortet.

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||