AMD fortsätter arbeta med "öppen" fysik i OpenCL

Permalänk
Melding Plague

AMD fortsätter arbeta med "öppen" fysik i OpenCL

Till skillnad från Nvidias PhysX och Intels Havok arbetar AMD med en fysiklösning som kan fungera oavsett grafikkortstillverkare, detta med hjälp av öppna Bullet Physics och gränssnittet OpenCL.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det här gillar jag, jajamensan. Tänk vad enkelt det skulle vara om alla använde det i spel lika ofta som DirectX.

Permalänk
Medlem

Sjukt nice att satsningen på en fysikmotor med öppen källkod inte runnit ut i sand (Y)

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Bullet i ett av mina projekt och måste säga att det är riktigt bra ;D

Här kan man följa utvecklingen av Bullet på google code http://code.google.com/p/bullet/updates/list

Permalänk
Medlem

Go AMD

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

OpenCL går framåt.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Ja, det här verkar lovande med tanken på mer öppna standarder och källkod inom datorbranschen.
Något som kan vara i linje med framtidens teknik. Bra gjort AMD/ATi.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite kul att AMD försöker profilera sig på ett helt annat sätt än Nvidia.

AMD bidrar med datorer till datorspelsmässor för att främja teknik i USA främst men nu även senast i Malaysia. Allt genom sina välgörenhetsprojekt.

Nu tänker de på oss konsumenter (inte direkt, de vill att färre ska köpa Nvidakort pga PhysX) och försöker driva igenom en fysikmotor med öppen källkod.

Jag måste säga att som företag betraktat känns AMD mycket snällare.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Edit: Bort.. Fel pga seg site för tillfället. Blev ett dubbeltryck.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

open cl behövs, då det inte är ekonomisk försvarbar att lägga in stöd för flera typer av fysikpaket i spel så är en metod som kan utnyttjas av alla bäst

Permalänk
Medlem

Känns väl som dom inte har något annat val än att satsa på en "öppen" kod då dom inte har något eget. Men det känns ju mer rätt att satsa på något som alla kan utnyttja än att alla ska ha sina egna standarder.

Edit: Siten är seg som sirap ikväll..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Härligt Amd

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Känns väl som dom inte har något annat val än att satsa på en "öppen" kod då dom inte har något eget. Men det känns ju mer rätt att satsa på något som alla kan utnyttja än att alla ska ha sina egna standarder.

ATI Stream är AMDs egna motsvarighet till CUDA och OpenCL.

Oavsett så är OpenCL ett betydligt bättre alternativ än CUDA-baserade PhysX. Öppen standard före en stängd alla dagar i veckan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kul med fler alternativ!

Jag skulle iofs tippa på att när det här blir mer aktuellt så dyker nog PhysX upp för OpenCL också. Bra med lite press från fler aktörer!

Permalänk
Medlem

Hmm, PhysX stöder kanske inte OpenCL men har inte Nvidia stött OpenCL ett bra tag nu? Så den här Bullet Physics borde fungera utmärkt på Nvidias kort också.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Edit: Siten är seg som sirap ikväll..

de ska uppgradera servrarna när de släpper SweClockers 5.0

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Det här gillar jag, jajamensan. Tänk vad enkelt det skulle vara om alla använde det i spel lika ofta som DirectX.

... och tänk vad trevligt det kunde vara om alla använde OpenGL också - bra mycket lättare att porta till andra plattformar då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

men gud vad jag verkligen vill att detta ska bli bra och fungera..... Verkligen på tiden att man hittar ett sätt att släppa loss beräkningskrafterna i Ati utan att man måste köra på något som nvidia lisensierat, för det kommer inte att hända att man får köra cuda och physx lagligt eller utan ett nvidia kort och moddade drivers så länge nvidia äger de lisenserna....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
... och tänk vad trevligt det kunde vara om alla använde OpenGL också - bra mycket lättare att porta till andra plattformar då.

haha! word på den

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Grymt, hoppas dom lyckas, så kan nvidia scrappa physx, gillar inte nvidia ändå bara för dom sätter gränser för nvidia physx tillsammans med ati kort osv...

Skulle vara kul om alla kunde köra opengl också, dock säger många att det är svårare att använda gl ist för dx, jag har inte skrivit dx appar så mycket så jag har ingen aning egentligen, dock om gl skulle användas mer kanske det kunde byggas om eller putsas till något riktigt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
Hmm, PhysX stöder kanske inte OpenCL men har inte Nvidia stött OpenCL ett bra tag nu? Så den här Bullet Physics borde fungera utmärkt på Nvidias kort också.

OpenCL är bara en port för att köra applikationer genom. nVIDIA har utryckt möjlighet att kunna köra PhysX genom OpenCL. Det skulle inte vara något problem igentligen då Open CL var grundat med hjälp av nVIDIA och har många likheter med CUDA. Frågan är bara när.

Jag tror när nVIDIA ser att det är inte ekonomiskt och markandsmässigt försvarbart att hålla PhysX stängt till bara nVIDIA hårdvara. Att AMD driver på en öppen standar är väldigt bra och välkommen då en motpol är en drivande faktor till utvekling och förbättring.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Probemet jag ser är att AMD pratar och har kafferast hela tiden. Mycekt snack och liten verkstad.
Nvidia Har haft PhysX länge. Dom har haft CUDA länge och har visat att dom facktiskt kan göra både hårdvara och mjukvara medans AMD mäst pratar om vad dom vill göra. Ända som skiljer dom åt är att Nvidias mjukvara är sluten och AMD vill sattsa på en öppen. Nvidia har ju desutom isntällnigen att dom gärna stödjer och hjälper till med alternativen som OpenCL också.

Det är många årsedan AMD demonstrerade Fysik på en GPU och sedan dess har vi inte sett något.

För Nvidia är bara en fråga om att stödja opencl också. Som sagt Nvidia har vissat att dom kan så för dom är stora jobbet redan gjort. AMD har inte gjort något senaste åren på Fysik, Sterioskopisk 3D eller GPGPU applikationer värt att nämna.

Allt för öppen kälkod då jag själv kör linux men det är bättre att det facktiskt fins nåt även om det är sluten kod än att det bara fins luftslott igen har nytta av alltså tomma ord. Men så länge folk tror att AMD ska få tummen ur baken och faktiskt göra nåt så kör dom väl på det racet bara folk köper så är dom glada.

Som många redan sagt innan Nvidia har bevisat att dom kan göra hårdvaran och mjukvaran för GPGPU, Cuda, PhysX med mera. Dom vet hur man gör AMD har inte den erfarenheten ännu.

Permalänk
Medlem

Eller hur! Få ut skiten någon gång!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag kan hålla med om att ATI pratar och har kafferast hela tiden, de har varit relativt aktiva i opensource lösningar runt deras kort medan Nvidia hela tiden ska licensiera allt. Ett bra exempel är omegadrivers där ATI uppmuntrade andra att bygga drivrutiner till deras kort och lät Angel Trinidad få titta på deras egna alpha släpp på catalyst drivrutiner medans Nvidia stämde samma kille för att han byggde drivrutiner för Nvidia kort...

Sedan kan ju tilläggas att PhysX är tillverkat av Ageia och inte Nvidia. När Physx lanserades svarade både ATI och Nvidia med att lansera egna system som inte riktigt klarade att konkurrera så Nvidia köpte upp PhysX och satte dit Nvidia innan det gamla varumärket medan ATI körde vidare på open-source. Open source har dock nackdelen att utvecklingstakten ofta kan gå lite långsamt då det är många som ska säga sitt i stora projekt.

Permalänk
Medlem

Också värt att jämföra hur stora resurser Nvidia har jämfört med AMD/ATis grafikavdelning.

Permalänk
Medlem

Vem kunde inte förstå att detta skulle bli ännu en nvidia vs ATI fanboiii fight.
Så trist att folk inte kan hålla sig till fakta istället för teorier och massa bullshit från olika hål..

Själv håller jag på båda, bra att de finns fler än en teknik. Blir mera press på ATI, nvidia och intel då.

Citat:

Sedan kan ju tilläggas att PhysX är tillverkat av Ageia och inte Nvidia. När Physx lanserades svarade både ATI och Nvidia med att lansera egna system som inte riktigt klarade att konkurrera så Nvidia köpte upp PhysX och satte dit Nvidia innan det gamla varumärket medan ATI körde vidare på open-source. Open source har dock nackdelen att utvecklingstakten ofta kan gå lite långsamt då det är många som ska säga sitt i stora projekt.

Ageia lagade grunden och nvidia fixade upp den mycket bättre, så skulle jag säga. Ageia physiX måste man ha ett skiljt fysikkort och de var inte speciellt mycket bättre än vanliga.

Permalänk
Medlem

Jag står alltid på den öppna sidan, oavsett vilket märke som står bakom.

Därför jag hatar märken som Apple och Sony då dom i princip alltid stått på den slutna sidan, åtminstone dom senaste 10 åren.

Permalänk
Inaktiv

En öppen lösning är bra.
Personligen hade jag hellre sett att man lagt resurserna på GPGPU-biten istället.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag glad! Äntligen slipper vi slutna fysikpaket som PhysX. Jag gillar AMD, fortsätt så!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
En öppen lösning är bra.
Personligen hade jag hellre sett att man lagt resurserna på GPGPU-biten istället.

Jag vet inte om det är du som missförstått eller jag som missförstår dig.
Detta ÄR en del av GPGPU-biten.
Fysikberäkningar är en väldigt bra generell beräkning att flytta över från CPUn till GPUn.
Så det är ju precis vad man gör med detta, det använder ju OpenCL som är just GPGPU-programspråk.

Eller så är det jag som missförstått något annat...