Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

CPU fast på kylaren!

Jag tyckte min AMD Phenom II X4 965 BE var lite väl varm, runt 60 grader när jag spelade och fläkten gick i över 6000rpm enligt everest, så jag skulle kolla om allt satt som det skulle osv. När jag tog loss den åkte tydligen CPUn med och nu sitter den stenhårt fast i kylaren. Kan inte rubba den alls. Alla piggar under sitter intakta som tur är, nu måste jag bara få av den från kylaren så jag kan kila iväg och köpa en ny vettigare imorgon.

Hur ska jag få bort den?

Sen passar jag på att fråga, vad rekomenderar ni för kylare? helst under 500kr då det är lite kärvt som arbetslös

Edit: HELVETE! Där flög processorn iväg En pigg blev lite böjd... roligt... hoppas nu för fan att den inte gick sönder

Edit2: Ja lyckades böja tillbaka piggarna och datorn fungerar nu iaf. Hoppas det inte dyker upp något roligt fel sen bara... Ja, ni får skratta åt mitt misslyckande men jag har iaf lärt mig en läxa...

Fråga två kvarstår dock, vilken kylare bör jag köpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Tja, du har ju den här gamla klassikern (TRUE Black): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=319601
sen en 120-fläkt på det. Det spräcker väl din budget med några tior men ska man skaffa en kylning så är det lika bra att skaffa nåt rejält istället för att "dummsnåla" och köpa en billigare som man ändå byter ut efter ett tag för att man vill ha något värre.

Du kan vara lugn angående piggarna, det har nog hänt de flesta här på forumet någon gång. Om du lyckades räta ut dem igen så CPUn passar i sockeln så ska allt vara lugnt.

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Annars är denna rätt bra för det pris den betingar: https://www.inet.se/artikel/5321302/arctic-cooling-freezer-xt...

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

Jag var in på en datorbutik idag, och dom plockade fram nån zalman. Den sitter på och temperaturen går inte över 50 grader när jag spelar, på lägsta fläkthastighet. Och allt verkar fungera så nu är jag nöjd