Permalänk
Medlem

PowerPointljud i Open Office

Hej!

Jag läser engelska på distans och då har min lärar skickat ut ett par .ppt filer till oss elever. Hon hade inte oss OpenOffice-användare i åtanke då filerna inte fungerar i sagda program.
Finns det någonting jag kan göra (sitter på en Mac, 10.6)? Kan hon spara dem i annat format eller liknande?

Tack på förhand

//Oscar

Permalänk
Medlem

Går det inte att be henne lägga ut dem som pdf istället?

Permalänk
Medlem

Det är alltså ljudet jag saknar, bild är inget problem

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Powerpoint Viewer mha Wine.

+1
Fungerar fint. Kör själv Word/Excel/Powerpoint viewer via wine på min Xubuntu installation.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som distanslärare och hade ett elände med alla filformat som jag fick inlämningsuppgifter i. Enda sättet att få ordning på det var för mig som lärare att tala om att alla uppgifter skall lämnas in i Open.Office format, samt att ge eleverna en instruktion om hur Open.Office installerads.

I detta fall borde din lärare använda Open.Office och se till att alla elever har Open.Office, det är inte praktiskt hanterbart annars.

Permalänk
Medlem

Det här visste jag inte, men är det så illa ställt att open office inte stöder ljud i ppt presentationer? Att vbs script i excelfiler inte fungerar bra visste jag sedan tidigare, men att en så basic funktion som ljud i en powerpoint presentation inte fungerar låter märkligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Vila i frid

Det är inte ljudet i sig som är det konstiga utan hopers propriära multimediaformat som stökar till det.

Problemet i ett nötskal @ http://sv.wikipedia.org/wiki/OpenDocument
Mer info på den Engelska beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är inte ljudet i sig som är det konstiga utan hopers propriära multimediaformat som stökar till det.

Problemet i ett nötskal @ http://sv.wikipedia.org/wiki/OpenDocument
Mer info på den Engelska beskrivningen.

Kan man gör nåt åt det? Plugins eller så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Powerpoint Viewer mha Wine.

Nu har jag fått tummen ur och ska äntligen installera PPViewer 2007, men jag får en stabil fellogg. Är det någonting som jag måste markera i WineBottler (har mac)? Jag får detta meddelande:

Edit: Har kommit en bit längre nu, PP lägger sig på skrivbordet, verkar starta men kommer aldrig igång. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur man gör?

Jag är i desperat behov av hjälp

Mvh Oscar