får inte crossfire att funka, hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

får inte crossfire att funka, hjälp!

hejsan.

har precis fått mitt andra 5850 nu och har satt in det i datorn.installerade drivrutinerna och kryssade för enable crossfire i ccc.
men när jag kollar i overdriven på de andra kortet så är det noll aktivitet?
har provat att köra 3dmark 06 och fick en höjning på ca 1000p...som är väldigt lite för att vara crossfire tycker jag.
provade några spel också men fps är samma som med ett kort.?
vad kan jag göra för att få det att funka??
har satt i ena bryggan men provade också med 2 st men de blev ingen skilnad alls.
kan det vara mitt nätagg som stoppar upp de hela?har ett corsair 550w.
men då tycker jag att fläkten inte ska snurra på de andra kortet, datorn borde ju inte starta om det var för lite ström?
behöver verkligen hjälp med detta för vill få det att funka som det ska.

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Vad har du för moderkort? Vet du om det har 2st 16x PCI-E portar? Eller om den ena går i 16x hastighet och den andra lägre?

i5 8600k, MSI Z370-A PRO, Noctua nh-d15, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, EVGA 1070 TI SC, Corsair RM1000, Fractal Design Define S, ASUS VG248, Windows 10pro x64, Sony xz1 Compact, SAAB 9-5 2.3t, Xbox One.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

med de moderkortet går korten i x8/x8 så det ska inte vara några större problem,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

Testa skillnaden i Vantage. 06 flaskas nog av processorn.

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Apr 2005

dum fråga har du crossfire bryggorna på? >_> men du borde somsagt märka mer skillnad tycker jag.

avaktivera crossfire, starta ett spel me fraps på ta en printscreen stäng av. sätt på crossfire o repetera o säg va du får.

http://www.flickr.com/photos/49052986@N04/
Canon Eos 450D medföljande objektiv.
I7 930 @ 4ghz - P6T deluxe V2 - 6gb 1600mhz - ATI 5850 Crossfire - intel x25-m 80gb G2.
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1167243.png[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Nov 2007

Jag kan bekräfta av egna erfarenheter att CrossfireX inte ger något nämvärt i 06. Däremot så ger det en hel del i Vantage som Maskaren föreslog.
Detta fick jag med 2st 5870.

3D Mark06 1GPU: 25708
3D Mark06 2GPU: 28459

3D Mark Vantage 1GPU:17333
3D Mark Vantage 2GPU:23981

Så gör du som så att du testar Vantage både med och utan Crossfire X. Så ser du genast om CrossfireX är aktiverat. Får du 1k mer i 06 efter att du köpte ett till kort så tror jag allt att det är det men.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Ditt nätagg är nog lite på gränsen för denna CF-uppsättning, men ta hem GPU-Z och kolla vad som står där.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

ok...jo jag ska ta och kolla med vantage med och utan crossfire och se vad de blir.alltså crossfire är aktiverat men det verkar som om datorn underpresterar en hel del.
har inte tänkt på de tidigare men ett kort ger inte heller så fasligt mycket prestanda för mej.
i CCC så står det enable crossfire och den är ikryssad.i 3dmark 06 då stod de crossfire technology uppe i högra hörnet när jag körde den.så det verkar vara aktiverat men jag får inte ut nå prestanda alls känns det som.
FPS är lika med eller utan 2 kort, och det är ju skumt.
vad kan det vara för fel tro?
om man tänker i snitt hur många fps ska man få i tex vantage med ett 5850?
jag kanske får max 40 och minst 25..då kör jag 1920x1080 och 4x aa och af x8...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

har kört testerna nu och det blev samma resultat...de måste ha blivit nå fel för jag fick 0 poäng.
men sen stod de gpu typ 9000p
och cpu 9000p
är det någon som har en aning om vad fan som har hänt med min dator?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Vad visar GPU-Z? Bild kanske?
Sedan tror jag forfarande att ditt nätagg är i minsta laget därav dina konstigheter.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

ursäkta dubbelpost men måste seja detta.

jag provade köra vantage med 1280x1024 och fick exakt samma fps som med 1920x1080 utan aa och af...hur kan de komma sej?alltså med ett kort utan crossfire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad visar GPU-Z? Bild kanske?
Sedan tror jag forfarande att ditt nätagg är i minsta laget därav dina konstigheter.

gpu-z visar att jag kör i crossfire.eller vad är det du vill se?har nämnligen ett mac tangentbord just nu så kan inte ta print screen..men vad ska jag kolla efter?men jag får skitkeffa poäng bara med ett kort och det nätagget så de kan inte vara de.tror ni att min hårdisk flaskar eller?har nämnligen en maxor från 2006?
7200rpm..har inte haft tid eller ork att byta den men tror ni att det är den som är boven i min rigg??

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Hårddisken har inte med dina poäng att göra, så det verkar vara lite dåligt med soppa till korten, iaf enligt mig, har du möjlighet att testa med ett starkare nätagg så gör det först.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Hårddisken har inte med dina poäng att göra, så det verkar vara lite dåligt med soppa till korten, iaf enligt mig, har du möjlighet att testa med ett starkare nätagg så gör det först.

haha..soppa..ja de lät kul.
ne tyvärr så kan jag inte prova nåt starkare.men ett 550w corsair borde väl räcka till ett kort, eller?
får ju skit dåliga poäng bara med ett kort ju.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Jodå det skall räcka väl till ett kort, men vad får du som är så dåligt med ett? Jämfört med andra på nätet? Visa gärna på exempel

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

parallellkoppla ditt nätaggregat med ett annat du har liggandes eller från en annan dator? Då kan man ju utesluta nätaggregatet. Har nämnts ngn gång har på forumet hur man gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Jodå det skall räcka väl till ett kort, men vad får du som är så dåligt med ett? Jämfört med andra på nätet? Visa gärna på exempel

jag får tex i 3dmark vantage som minst kanske 24fps och som mest 60...men då spelar det ingen roll vilka inställningar jag kör.
och när jag körde crossfire då fick jag lika.
så nåt är ju fel helt klart.vad tror du man ska få ut med ett 5850?
och i crossfire?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
parallellkoppla ditt nätaggregat med ett annat du har liggandes eller från en annan dator? Då kan man ju utesluta nätaggregatet. Har nämnts ngn gång har på forumet hur man gör.

jag har inte delarna till de tyvärr